gezocht een ketel tekening 5 inch

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels gezocht een ketel tekening 5 inch

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 24)
  • Auteur
    joosik276
    Deelnemer

hallo

ik en mij pa willen een stalen ketel bouwen

voor een joosik projekt :)

heeft iemand voor mij tekeningen van 5 inch lok

aleen de ketel en frame/wielen/ cilinder bloken

zo ja kan je mij mailen via dit mail aders joosie-@hotmail.com

gr joost

john
    Deelnemer

Wat voor loc ?

2 asser, 3 asser, tenderloc, sneltreinloc ?????

je vraag is wat summier omdat er zo veel verschillende soorten locomotieven zijn.

Kun je eerst uitzoeken wat je precies wil gaan bouwen ?

engels model, duits model, amerikaans ?????

Kijk eens op http://www.modelbouwers.nl ,tekening archief.

Daar staan een paar tekeningen van oa 5″ locomotieven.

Ik weet niet of je weet waar je aan begint, maar een 5″ stoom locomotief vergt enige jaren aan werk.

En ik weet niet of je vader of jijzelf een gecertificeerde lasser voor drukvaten is, want je mag niet zomaar even een stalen ketel bouwen.

zowiezo, voor 5″ is een koperen ketel goed zat, met zilver gesoldeerd !!

een stalen ketel wordt waarschijnlijk veels te zwaar/lomp voor een 5″ model.

Ook het staal dient volledig gecertificeerd te zijn met de bijbehorende papieren.

De minimale wanddikte voor een stalen ketel is 8mm geloof ik, met koper voor eenzelfde ketel kom je met 3 of 4mm al weg.

Stalen ketels komen eigenlijk vanaf 7 1/4″ pas tot hun recht, en zijn zeker niet makkelijker te fabriceren als een koperen ketel.

maar goed, in welke richting moeten we denken qua type loc ?

joosik276
    Deelnemer

hallo

een 2 asser

SMALSPOORLOC ‘GEZINA’ en ‘CATJA’ – 3½“

zzo beter /?

john
    Deelnemer

joosik276 wrote:

hallo

een 2 asser

SMALSPOORLOC ‘GEZINA’ en ‘CATJA’ – 3½“

zzo beter /?

zzoo beter, tja ???

Je wilt dus een gezina maken maar in plaats van 3½“ moet deze op 5″ komen ?

Daar zijn geen tekeingen van te koop, je zal zelf het pakket van de gezina 3½“ bij de NVM moeten kopen en deze omrekenen naar 5″.

Maar dan nog is een stalen ketel hier voor geen optie.

Je zal deze ketel ZELF moeten uittekenen/berekenen.

Deze tekening opsturen naar de veilgheids commissie, deze zal de tekeing nogmaals door rekenen en aantekeningen maken.

Deze aantekeningen dien je uit te werken in de tekening en dit zal door blijven gaan TODAT DE VEILIGHEIS COMMISSIE TEVREDEN IS !!!

Daarna dien je je ketel materiaal te bestellen bij de metaalhandel met GELDIGE CERTIFICATEN !!!

Kun je deze certificaten NIET overhandigen aan de keurmeester van de stoomgroep zal deze GEEN GOEDKEURING GEVEN OM TE GAAN BOUWEN!!!

Je mag een stalen ketel NIET ZELF IN ELKAAR LASSEN als je GEEN GECERTIFICEERDE LASSER BENT !!!!!!!!

Hoe oud ben je eigenlijk ??

joosik276
    Deelnemer

dat is geen probleem

mij pa heeft certificat ge had voor lasser maar is verlopen 🙄

maar hij heeft wel iemand die een certificat heeft

bij mij pa’s oude werk daar hebben ze wel stoom pijp

ik ben zelf 15 jaar oud en las zelf ook al ik heb zelf een kaetje voor mij joosik276 gemaakt

maar die ketel laat ik wel aan mij pa’s kameraat over

draaien freesen lassen (co2 tig/mig/elektra) dus een week daar zij en een ketels is klaar :)

dan heb ik een vraag heeft iemand dan een 3½ ketel tekening die ge kuert en als is

dat maat het mij voor mij eerste stoomloc wel wat makelijker om dat ik dan weet hoe zo’n tekening er uit ziet

gr joost (15 jaar oud)

john
    Deelnemer

zoals ik al zei: er bestaat geen gekeurde tekening van een stalen ketel voor een3.5 of 5″ Gezina.

er zal vanaf de grond een nieuwe ketel getekend moeten worden.

enne, 1 weekje lassen en de ketel is klaar, zet dat maar uit je hoofd.

Vraag maar aan Alex, hij heeft een stalen ketel voor zijn stoomwals ontworpen en gebouwd, dit heeft hem zeker 1,5 jaar aan tijd gekost !!!

quote:

ik ben zelf 15 jaar oud en las zelf ook al ik heb zelf een kaetje voor mij joosik276 gemaakt

maar die ketel laat ik wel aan mij pa’s kameraat over

draaien freesen lassen (co2 tig/mig/elektra) dus een week daar zij en een ketels is klaar. quote

en let een beetje op je nederlandse spelling, er is bijna geen touw aan vast te knopen.

begin nu eerst eens met wat klein spul, en soldeer een klein koper keteltje met zilver in elkaar, dan kijken we daarna wel verder.

pfffffffffff 1 week draaien frezen lassen en de ketel is klaar, droom fijn verder.

Oh, en ik geef je weinig kans dat iemand je zomaar een tekening zal geven, daar is genoeg geld voor betaald, dus dat zal niet voor niets gaan.

koop gewoon de tekeningen set bij de nvm van de gezina

http://www.modelbouwers.nl/pdf/stoom-1.pdf

joosik276
    Deelnemer

ik heb wel een messing keteltje

4 bar meer zet ik er nooit op

3.5 bar werk ik mee 4 bar bij op stoken :P

joosik276
    Deelnemer

john

dan heb ik nog een vraag

HOE TEKEN IK EEN KETEL dan is dat ook wel handig om te vettellen

en de regels daar voor

gr joost 🙄

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven