gezocht een ketel tekening 5 inch

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels gezocht een ketel tekening 5 inch

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    datema
    Deelnemer

John en Alex,

Hierbij wel even een blijk van waardering van mijn kant,hoe jullie iemand proberen uit te leggen dat een behoorlijke stoomketel GEEN speelgoed meer is.

Zelfs ik als bouwer van een eerste locomotief(werkdruk 6 bar)ben mij er volledig van bewust dat mijn toekomstige ketel aan de stoomeisen moet gaan voldoen.

Groet,

Evert.

Alex
    Deelnemer

Datema,

Ik had vrijdag tijdens een ketelinspectie van een 1:1 stoomwals onder de koffie een gesprek met een inspecteur van Lloyd’s over modelketels. Hij heeft dezelfde mening als ik : als er iets gebeurd met een modelketel dan gaat de overheid zich ermee bemoeien en mag er straks niks meer. Het is dus in ieders belang om op de veiligheid te letten en vooral beginners voor fouten te behoeden. Soms voel ik me wel schuldig als ik daardoor iemand zijn enthousiasme danig verpest maar ik hoop dat mij dat vergeven wordt op het moment dat uiteindelijk een zelfgebouwde ketel goedgekeurd wordt. Overigens ben ik benieuwd naar de herziening van het Ketelhandboek.

groeten Alex

john
    Deelnemer

Beste Datema,

ik deel de mening van Alex dat ook ik me soms schuldig voel dat iemands enthousiasme flink wordt getemperd.

Ik ben maar een eenvoudige modelbouwer, zeker geen kenner op het gebied van ketels, MAAR: door mijn gesprekken met 1 van de keurmeesters van de stoom groep (nvm) ben ik het ketel bouwen in onze hobby wel in een ander daglicht gaan zien.

Zeker ook omdat is dit jaar mijn eerste 6 bar ketel heb laten afpersen.

Daardoor bemoei ik me met uitspraken van enthousiaste beginners die een ketel willen bouwen, al klinkt dat soms niet aardig.

Er is al eens eerder een discussue geweest over messing als ketel materiaal, en voor appendages, waar iemand hoog en laag beweerde dat dit prima kon, firma Eriks verkoopt al jaren messing appendages, die zouden anders al lang failliet zijn als messing niet zou deugen, was zijn mening.

Om een lang verhaal kort te houden, het messing komt meestal als restand bij een metaal bedrijf vandaan, daarom weten we de precieze samenstelling niet, en is ons altijd geleerd dat messing ontzinkt.

Daarom nooit messing voor ketels en appendages, maar brons.

We kunnen beter 10x te veel zeggen dat bepaalde ideen niet goed of zelfs slecht zijn dan 1x een verkeerd aflopend stoom avontuur.

Wel ben ik van mening dat de de jeugd moeten stimuleren in het stoom gebeuren.

Als ik lees dat stoomgroep zuid in Eindhoven op een markt heeft gestaan en dat er mensen en kinderen kwamen kijken die nog NOOIT een op stoom draaiende machine hebben gezien dan is dat jammer.

Graag zou ik zien dat de jeugd zich meer intresseerd voor onze mooie maar zeer bewerkelijke hobby.

Voor Joost: heel veel suxxes, ik hoop echt dat je spoor 1 locje gaat lukken.

In ieder geval probeer je nu met handels artikelen (regner) iets leuks te maken, dat werkt zeker mee aan het suxxes van je machine !!!

datema
    Deelnemer

Alex,

Wat bovenstaande aangaat heb je helemaal gelijk.

Iemand die serieus gaat bouwen met een stoomketel,of het nu voor een statisch of bewegend model betreft,moet zich realiseren dat het bouwen van een stoomketel een belangrijk element is ten behoeve van de veiligheid.

Zo ook het geval in bovengenoemde reacties in dit topic.

Nogmaals mijn waardering,dat jullie proberen op deze wijze iemand ervan te overtuigen.

Dus,Joosik,ik hoop dat het tot je doordringt dat er meer bij komt kijken,alvorens je een ketel maakt en deze zomaar even opstookt,met alle gevolgen voor de mensen die in de buurt staan.

Als hij ontploft,is jouw ramp niet te overzien,en die van anderen ook niet.

Groet,

Evert.

marcel s
    Deelnemer

hallo

hier een filmpje on te zien wat er anders kan geburen 😳

dat stoom ketels geen speelgoet is

liep goet af had alleen wat brandwonden aan zijn handen 😈

http://www.youtube.com/watch?v=0R348vGkjyw

datema
    Deelnemer

Marcel,

Dit geeft dus aan wat er kan gebeuren,duidelijker kan het niet.

joosik276
    Deelnemer

nee zeker niet mmar wie warmt zij ketel nou zo op ?

gr joost

john
    Deelnemer

joosik276 wrote:

nee zeker niet mmar wie warmt zij ketel nou zo op ?

gr joost

Beste Joost,

er zijn genoeg hobbyisten die een proefketel op deze manier met een flinke gas brander opstoken, ikzelf ook.

Deze ontploffende ketel in het filmpje, tja, ze praten wel over een veiligheidsklep, maar deze deed het niet of stond te zwaar afgesteld.

Ook het soldeer werk zal zeer waarschijnlijk niet met zilver zijn geweest, anders was de zijkant er niet vanaf gesprongen denk ik.

Met een zorgvuldige goed met zilver gesoldeerde koperen ketel waar over is nagedacht hoeft dit niet te gebeuren, zeker als je deze vooraf met 2x de werkdruk afperst, en de veiligheidsklep op max. 3 bar afstelt.

Regelamtig ook de veiligheidklep controleren op juiste werking, zo niet eerst goed maken.

Doe je dit niet, dan zijn de gevolgen voor jezelf.

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven