De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Hardsolderen.
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 1 maand geleden door
Marc.
- AuteurBerichten
- 31 maart 2008 om 20:56 #536
Guzzzy
DeelnemerHallo iedereen, Welke brander gebruik je voor hardsolderen? als je, zoals ik, geen O²/Acethyleen flessenset hebt.
Er zijn van die setjes met (dure) wegwerp gaspatronen, heb daar geen ervaring mee.
Sievert heeft een “Turbobrander”, maar zonder zuurstof erbij twijfel ik aan de bruikbaarheid. Als je tenminste zwaarder werk wil doen dan een koperbuisje van 15mm solderen.
Ik wil een stoommachine maken, waar toch redelijk dikke delen aan mekaar moeten ge(hard)soldeerd worden.
Hoe doen jullie dat?
31 maart 2008 om 21:05 #5215Gompy
DeelnemerIk heb twee Cyclone burners van Sievert, maar je moet eerst het reduseer verwijderen van de gasfles wil je resultaat hebben met deze branders. .http://www.sievert.se/sievert_en/pro86_88.htm#Power%20burner%20no Hardsolderen, zowel zilver als echt hardsolderen, gaat goed met deze branders als je maar een grote koopt.
Je ketel (..) zal je wel moeten “inbouwen” in vuurvaste stenen om de warmte vast te houden anders gaat het niet lukken.
31 maart 2008 om 21:50 #5216Rene Witteman
DeelnemerEr staan meerdere berichten in deze rubriek ( werkplaatstechniek) over hardsolderen/ zilversolderen. 1 en 2 pagina’s terug.
mvg Rene
31 maart 2008 om 21:55 #5217Jeroen
DeelnemerHa Guzzy, Voor gewoon modelbouwwerk heb je geen (flessen)zuurstof nodig en zeker geen acetyleen. De propaanbrandertjes van Sievert zijn prima geschikt. Mijn kleinste heeft een vlammetje van een milimeter of 20, de grootste één van een meter (dakbrander). Pas bij heel grote objecten zoals ketels met wanddikten van 4 mm, gebruik je gas-zuurstof en dan nog vaak in combinatie met gewone branders. Gas-zuurstof geeft een hoge intensiteit waardoor het materiaal de neiging heeft alleen aan de oppervlakte heet genoeg te worden zodat je moet zorgen dat de rest eerst op een voor-temperatuur is. De warmtegeleiding van koper is niet te overschatten. Maar voor je aan zo’n soort ketel toe bent….
Een veelgehoord misverstand is het gebruik van
vuurvastesteen. Daarmee wordt gedoeld op de baksteenachtige elementen waar open haarden mee worden opgemetseld. Die zijn inderdaad vuurvast maar hebben als kenmerk dat ze zwaar zijn. Dat heeft een functie, de warmte van het houtvuur wordt er in geaccumuleerd en van daaruit de kamer ingestraald. Je kunt het gebruiken maar het heeft het nadeel dat je naast het werkstuk ook de steen moet warmstoken en dat kost tijd en gas (vanwege de grote massa) en je hebt er dus een grote brander voor nodig. Beter is zogenaamde
isolatiesteen. Dat kenmerkt zich doordat dit materiaal heel licht is. Dat komt omdat het poreus is, het bevat veel lucht. Lucht heeft een hoge isolatiewaarde (anders zou je nooit zo dicht bij een kampvuur kunnen staan). Het voordeel van de lage massa is dat het snel heet is en als je er een oventje van om je werkstuk heen maakt gaat het nog sneller. Je hebt dan niet zo’n grote brander nodig. Probeer van die steensoort wat te pakken te krijgen. Je kunt het bovendien heel makkelijk vijlen of beitelen zodat je het in een vorm kunt brengen die losse onderdelen van je werkstuk bij elkaar houdt. Als je nog niet weet welke brander je moet aanschaffen, heb je ook nog niet veel ervaring. Ik zou daarom willen adviseren een ander soort investering te doen door aanschaf van het boek ‘Building the Shay’ van Kozo Hiraoka. Dat is een Japanner die een uitstekend boek heeft geschreven over de constructie en het bouwen van zo’n lokomotief op schaal 3,5 inch. Niet dat je dat ding moet gaan bouwen maar Kozo beschrijft de metaalbewerking die ervoor nodig is tot in detail. Daarnaast wijdt hij een apart hoofdstuk aan hardsolderen – soorten, vloeimiddelen, voorbewerking, branders, noem maar op – dat zo goed is, dat als je dat alleen al gelezen hebt, je al behoorlijk kunt solderen. Met de lage dollarkoers is het een betaalbare uitgave en je hebt er heel veel en lang plezier van.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt:
http://www.discoverlivesteam.com/books/shay.html Jeroen
31 maart 2008 om 22:09 #5218Gompy
DeelnemerDe door mij aangehaalde vuurvastestenen worden ook wel beschuitstenen genoemd. Woon je in de buurt van een vuilverbranding, dan moet je daar eens gaan buurten…….ze gebruiken er genoeg en de stukkende gooien ze toch weg.
31 maart 2008 om 22:42 #5219Guzzzy
DeelnemerBeste Jeroen, mijn probleem zit in het feit dat ik jarenlang een O²/Acethyleen lasbrander heb gehad. Nu, op pensioen heb ik dat niet meer, en kijk wat wantrouwend naar al die “kampinggaz” toestanden. Waarmee ik inderdaad geen ervaring heb.
Een werkplaats heb ik niet meer, dus terug een Zuurstof/Acethyleen combinatie plaatsen wordt moeilijk. Ivm vergunning voor industriele brandgevaarlijke gassen.
Vandaar mijn vraag, hoe lossen jullie dat op.
31 maart 2008 om 22:54 #5220JAM
DeelnemerHardsolderen gaat prima met een zgn. karweiflesje met brander. Deze moet je zelf vullen met Propaan. Een normale brander voor leidingen soldeerwerk is heel geschikt voor hardsolderen. Zelf gebruik ik (soms) isolatiesteen die ik heb gekocht bij “de Hazelaar” in Soest
http://www.hazelaar.nl .-> 220.310.50 Vuurvast Isolatiesteen 1200°C -230x114x64 € 2.85 st
Ze hebben ook vezeldeken speciaal als isolatie/bescherming ondergrond bij hardsolderen met propaan.
-Jaap-
1 april 2008 om 13:30 #5221Jeroen
DeelnemerHa Guzzzy, Ik begin te vermoeden dat ik veel meer van jou kan leren dan jij van mij. Bovendien krijg ik in de gaten dat ik eigenlijk geen antwoord op je vraag geven kan omdat ik nog (lang) niet gepensioneerd ben en geen werkplaats met O2/H2C2 ben kwijtgeraakt. Ik heb dus geen oplossing uit ervaring.
Wel hoop dat ik je kan geruststellen. Zoals Jaap al zei, zelfs met brandertjes bedoeld voor waterleidingwerk (Kaiser) kun je kleine voorwerpjes voldoende op temperatuur krijgen voor zilversolderen. Voor groter werk zoals een koperen keteltje van pak hem beet een centimeter of zes in doorsnee, heb je een grotere (propaan) brander nodig maar het gaat prima zonder (extra) zuurstof. Het meest maak ik gebruik van een brander met doorsnede van 4 centimeter en, zeker met behulp van wat isolatiesteen (of deken) kun je daar heel wat mee aan, van cylinderblok tot bufferpot (7,25). Campinggaz is een mengsel van propaan en butaan en heeft daardoor iets minder warmteopbrengst maar dat zal in de praktijk niet merkbaar zijn. Een oplossing is dus: schaf zo’n hobbybrandertje aan – ’t kost de kop niet – en experimenteer. Naast Kozo is dat misschien nog wel het beste advies: gaan doen!
groet
Jeroen
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.