HBM BF 20 Freeskop:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Anonymous
    Deelnemer

Heeft iemand ervaring met dit soort freeskop.

Welke zijn de alternatieven ?

Mvg guido

Beunhaas102
    Deelnemer

FB-2

wijns
    Deelnemer

Guido

Zelf heb ik zoals je mischien weet een optimum 20 , een paar vrienden van mij hebben een hbm bf 20.

Ik heb er al op gewerkt en er is blijkbaar weinig verschil met de opti. De toerental regeling is stabieler dan bij mij. Als je niet te veel verwacht lijkt het me een prima aankoop .De prijs is er natuurlijk ook naar.

Kijk mischien ook eens naar wabeco , hun prijzen zijn de laatste maanden flink gedaald.

Groeten Dirk

Roy Wilms
    Deelnemer

Het allergrootste nadeel van mijn vorige BF20 vond ik de toerental/lastregeling. Het werkt fijn, bij lage belastingen. Maar als je eens een grotere boor erinzet, of wilt tappen, dan heb je een probleem. De motor heeft bij lage toerentallen amper vermogen. Daardoor gooit hij het toerental omhoog, als je hem gaat belasten. Voor tappen en boren is dit zeer ongewenst. (bij mijn vorige baas hadden ze hetzelfde probleem, met een cnc freesbank van een paar ton. Gelijkstroommotoren zonder overbrengingen hebben in lage toerentallen te weinig koppel).

Ik zou kiezen voor een freeskolom met tandwieloverbrengingen.

Roy

Beunhaas102
    Deelnemer

True, maar vind ze maar eens :?

Misschien een suggestie van merk/type?

Een Emco FB2 kop, freeskop voor een Weiler Primus (haast onmogelijk aan te komen), verder zou ik zo eigenlijk niks weten…

Anonymous
    Deelnemer

IK geraak er zelf ook niet uit.

Het beste zal zijn overal waar mogelijk eens uitproberen en dan een keus maken.

Bedankt voor jullie reacties

Mvg guido

Beunhaas102
    Deelnemer

Ik denk eigenlijk dat er buiten een FB-2 kop weinig keuze is.

Foden_sam
    Deelnemer

Ik ben het met Roy Wilms eens v.w.b. de toerenregeling onder belasting. Vooral vervelend bij tapwerk. Wat betreft de FB-2: ik heb jaren met de Aziatische kloon ervan gewerkt, maar ben overgestapt op een BF-20 kolom vanwege de traploze regeling, omkeerbare draairichting en de zwaluwstaart kolom. De kruistafel heb ik gehouden. Achteraf was misschien beter geweest om een andere motor met frequentieregeling aan te schaffen, volgens mij is die nog steeds te koop bij HBM. Andere optie: Bij CNC Steurerung (zie links) zie je een HBM frees omgebouwd met een “normale”motor, frequentie geregeld. Kortom er zijn meer mogelijkheden, maar er hangt een prijskaartje aan. Algemeen gesproken voldoet de BF 20 freeskop wel voor de hobby.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven