HBM BF20 Vario

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    hhogendoorn
    Deelnemer

Ik heb afgelopen week bij Herman Buitelaar een gebruikte HBM BF20 Vario gekocht , volgens Buitelaar liep het lager van de hoofdas warm en was de motor verbrand.

Kwam er snel achter dat de motor niet verbrand was , loopt nog keurig en ook de regeling doet het nog goed. Wat er wel aan hand was dat de kegellegers welke door een ring met schroefdraad op hun plaats worden gehouden heel erg strak zaten zodat de lagers zwaar draaide. Ik heb deze iets losser gedraaid en volgens mij zijn er geen problemen meer . Ik heb er nog niet mee gewerkt , de tijd zal het leren.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

En nog een vraag , wat is het verschil tussen bv een Quatum BF20 Vario en de HBM BF20 Vario ? Volgens de omschrijving zie ik geen verschil .

Alvast dank , Hans

Beunhaas102
    Deelnemer

De BF20 is onder een heleboel namen uitgebracht, ze zijn in principe identiek. Alleen het schijnt dat de van oa. de HBM de elektronica (met name printplaten) storingsgevoeliger zijn, en de lagering van slechtere kwaliteit is (een HBM is dan ook goedkoper dan bijv. een Optimum).

Ik heb zelf een Huvema HU20DM Vario (ofwel ook een BF20) freeskop welke ik ga gebruiken voor mijn CNC machine. Hiervan wil ik de originele Chinese koeken lagers ook vervangen voor SKF/FAG/SNR.

Nou heb ik de hele motor al wel geheel los gehad ed. en de lagering verder bekeken, maar verder nog niet. Heb je misschien nog tips, voor het vervangen van de lagers? Misschien foto’s?

Gompy
    Deelnemer

Persoonlijk zou ik het lager direkt vervangen.

Een lager wat warm gelopen is is naar de kl*te.

Aangezien je nu toch al de machine uit elkaar hebt bespaar je je een hoop werk en gezeur op de lagere termijn.

hhogendoorn
    Deelnemer

Beunhaas102 wrote:

De BF20 is onder een heleboel namen uitgebracht, ze zijn in principe identiek. Alleen het schijnt dat de van oa. de HBM de elektronica (met name printplaten) storingsgevoeliger zijn, en de lagering van slechtere kwaliteit is (een HBM is dan ook goedkoper dan bijv. een Optimum).

Ik heb zelf een Huvema HU20DM Vario (ofwel ook een BF20) freeskop welke ik ga gebruiken voor mijn CNC machine. Hiervan wil ik de originele Chinese koeken lagers ook vervangen voor SKF/FAG/SNR.

Nou heb ik de hele motor al wel geheel los gehad ed. en de lagering verder bekeken, maar verder nog niet. Heb je misschien nog tips, voor het vervangen van de lagers? Misschien foto’s?

Ik heb de komplete kop eraf gehaald , en daarna de plaat waar de motor op zit los geschroefd (pas op voor de bedrading).

Je ziet nu een bus die je in kunt drukken (hierin zit de veer), als je deze helemaal indrukt zie je een soort U ring . Deze kan je eruit schuiven, veer eruit halen en dan heb de hele kop eruit met 2 ” kegellagers” 2 lagers in een V vorm, deze vallen er zo uit ze worden bij elkaar gehouden door een ring met schroef draad.

Ik vond op internet een beschrijving van Optimum BF20 + alle onderdelen

http://www.velleca.it/manualiFORUM/BF20_Vario_GB.pdf

Hans

Beunhaas102
    Deelnemer

He kijk, dat miste ik nog, een handleiding van een BF20. Bedankt!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven