HBM BF30

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur

ik heb interesse in de HBM BF30 vario Frees/boor machine

is daar een complete manual van te downloaden een complete bedoel ik met de tekeningen en materialen lijst ?

van Optimum of Qantum Benardo Grizzly , is ook goed

alle ervaringen van jullie met deze machine worden op prijs gesteld

alvast bedankt voor jullie reactie,s

dutchturbo
    Deelnemer

Hoi Bert, hou er wel rekening mee dat die variabele toerental erg kwetsbaar is. Hoor regelmatig dat de printplaat het begeeft want variabele toerental regeling vergt nogal wat van de electronica. Zelf weet ik niet het fijne ervan maar voor je besluit zoiets te kopen even informeren naar de garantie

Leo

Foden_sam
    Deelnemer

Hallo Bert,

Leo heeft gelijk wat betreft de variabele regeling: daar kleven twee zwakkere punten aan:

1e: als je bij een laag toerental relatief veel kracht vergt, dan gaat het toerental omhoog. Kan vervelend zijn bij bijv. tappen va schroefdraad.

2e. de printplaat is vooral gevoelig voor stotende belasting zoals optreedt bij “fly-cutting” . Dit houdt eigenlijk verband met punt 1, alleen gaat bij flycutting de print constant de snelheid aanpassen aan de gevraagde kracht en raakt daarbij oververhit.

Voor dit laatste punt was ik overingens gewaarschuwd door Buitelaar bij aanschaf van mijn BF 20 kolom, die een gelijksoortige regeling heeft.

Succes verder met het maken van je afwegingen.

Mark2007
    Deelnemer

komt er dus gewoon op neer dat de electronica te licht is uitgevoerd, wellicht is het mogelijk een ventilatortje te plaatsen bij de electronica voor meer koeling.

Mark

Roy Wilms
    Deelnemer

Bij mijn bf20 was dat ook het euvel. Door het telkens wisselen van kracht-geen kracht wordt de print erg heet. Daarnaast had ik binnen een jaar al een setje koolborstels op. (kwam door frezen van rvs304)

En het vermogen is te laag, in lage toerentallen, waardoor de machine het toerental compenseerd. Erg hinderlijk bij tappen.

Roy

De BF20 is 600 watt , De BF30 1100 watt dus bijna een verdubbeling in power

Dus daar maak ik me niet zo zorgen over , Wat vinden jullie van de geleidingen ? en de Nul pin werkt dat goed ?

alvast bedankt weer voor jullie mee denken

Groet

Bert

Erik.B
    Deelnemer

Ik heb een HBM BF25. bijna gelijk dan de HBM BF30

Moet zeggen dat ook deze machine fijn mee te werken is. Heb nog niet ontdekt hoe grote snede diepte kan doen in het materiaal. Ook de aan zet moet je voorzichtig doen en aan voelen. Als je gebruikt maakt van koelling (koel melk) kun je er heel wat voor zetten.

Tappen doe ik niet met de machine. Daar zijn mijn tapjes te klein voor en tap liever niet in blinde gaten.

Het starten van de machine doe ik in lage stand van de regelaar. Hoge standen slaat hij wat over en moet hij zijn toeren ‘zoeken’. dat doet hij in een seconde maar het klinkt niet lekker. ook is het een enorme ‘klap’ voor de vertanding en de lagers om van 0 naar 2000 toeren te gaan.

Nul pin heeft de BF 25 niet.

Grotere machines (en deze BF30) hebben dat wel. Nul pin vertrouw ik niet op. Ook niet op grotere machines. Het “0” stellen van de kop doe ik met een micro klok. om een cilindrisch geslepen staaf in de spantang te spannen kun je deze van boven naar beneden te bewegen langs de klok.

De afwijking die deze aan geeft kun je er uit halen. Zo kun je op de 0.01 mm nauwkeurig de kop recht zetten.

Je moet ze niet verwarren met die van Optimum. Die hebben ook een BF30 maar deze is dubbel in de prijs. Ook is deze groter. Deze heeft wel overigens een automatische boor en Tap functie.

Groeten

Erik

Hoi Erik,

Bedankt voor je antwoord.

De BF25 is een veel kleinere machine dan de BF30 vario of moet ik misschien WMD30V zeggen

De kolom en voet en tafel en motor is een stuk zwaarder

220 kilo de BF25 weegt 103 kilo gram

Kijk maar een eens bij onze hofleverancier HBM :D

De automatische tap inrichting zit inderdaad niet op de HBM machine zover ik weet

ik heb wel de BF20 van Optimum vergeleken met die van HBM maar dat prijs verschil vind ik niet terug

Ook bij optimum is van de BF20 de elektronica het zwakke punt

De geleidingen zijn machinaal geschraapt ook bij de optimum BF30 kost wel 1100 euro meer !!

De Olie blijft misschien iets beter er tussen zitten daardoor

De geleidingen zijn dus niet geschraapt om kleine afwijkingen weg te schrapen. het is meer cosmetisch heb ik het idee

Ook de motor is weer wat sterker 1400 om 1100 watt.

v.w.b. de nul pin heb ik geen ervaring.

Bedankt voor je antwoordt Erik

Groet

Bert

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven