HBM X3 freesmachine

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Anonymous
    Deelnemer

Onlangs heb ik een compacte freesmachine van Russische makelij gekocht (merk Lugansk)

Dat ding doet zijn werk prima alleen zit er (volgens mij een stommiteit in het ontwerp.

Het omhoog en omlaag verplaatsen van de kruistafel gebeurt door een spindel op de zijkant van de machine zodat het bij het omhoog halen de krachten op de zwaluwstaart geleiding niet symetrisch verdeeld zijn en er nogal wat kracht voor nodig is.

En als ik mij ergens aan erger dan probeer ik het te veranderen.

Had nu al gedacht het omhoog en omlaag zetten te doen met aan krik (schaar model ?) en die in het het midden onder de tafel te plaatsen.

Op het HBM X3 model van buitelaar hebben ze een systeem gezet wat voor mij ook interessant zou zijn alleen is op de foto niet te zien hoe dat daar precies werkt. Op de foto is het voor mij niet te zien

Wie daar wat meer over weet mag het me komen vertellen

Hartelijk dank bij voorbaat !!

Mvg guido

Foden_sam
    Deelnemer

Hallo Guido,

De HBM X3 is eigenlijk de Sieg X3 mill. Kijk eens op deze site, daar staan detail foto’s en beschrijvingen van de Sieg X3.

http://www.mini-lathe.com/X3_mill/X3rvw/X3.htm

Succes er mee.

Beunhaas102
    Deelnemer

Inderdaad een stommiteit, aandrijving hoort altijd tussen de geleidingen te liggen, heb je daar evt. nog ruimte voor?

Anonymous
    Deelnemer

Sam,

bedankt voor het adres, alles is nu klaar en duidelijk.

Erik,

Neen, bij mij is daar geen plaats voor , daar moet dan veel te veel voor veranderd worden.

Ga het met een betrekkelijk eenvoudige oplossing ( krik ) proberen.

mvg guido

Beunhaas102
    Deelnemer

Kan je de aandrijving niet gewoon dubbel uitvoeren dan? Dus 2 verplaatsingsspindels (beide kanten 1) met pully’s en een getande riem?

Anonymous
    Deelnemer

Erik,

Bedankt voor het meedenken, aan die oplossing had ik nog niet gedacht.

Maar voor mij is zoiets niet te doen en bovendien te kostelijk.

Ga het houden bij een krik (schaarmodel ) in het midden onder de tafel en op de zijkant van de geleiding plaats ik een digitale schuifpasser voor de hoogte verplaatsing te weten

Zou kunnen lukken

Ik laat nog wel weten wat het geworden is.

Mvg guido

Beunhaas102
    Deelnemer

Een schaarblok heeft geen lineaire verplaatsing he… Voor de Z-as nog geen ramp maar je kunt dus niet met noniussen werken, je zult inderdaad alles moeten meten met een lineaal.

Morris
    Deelnemer

De Sieg X3 mini mill is niet helemaal dezelfde als de HBM X3, de Sieg heeft een derde handwiel tussen de X en de Y wielen waarmee men de kop kan verplaatsen, ook is achteraan een gascylinder aanwezig om de kop te ondersteunen.

Bij de HBM vind ik dat derde handwiel niet. Als ik zou kiezen wordt het de Sieg X3 die te koop is bij de locloods.

Vermoedelijk worden in China deze mini mills in verschillende fabrieken gemaakt waardoor de ene de andere niet is.

Groeten

Morris van Diest

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven