"Help" probleem plaatsen schaarstangen SSN23023

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken 3½", 5", 7¼" spoor "Help" probleem plaatsen schaarstangen SSN23023

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Arjan
    Deelnemer

Beste mede 23 bouwers/bezitters,

Ik heb net de twee schaarstangen gereed en kom een probleempje tegen tijdens het plaatsen van de twee schaarstangen, misschien kan iemand mij aan een oplossing helpen.

De beide astappen lijken/zijn te lang, heb ze gecontroleerd maar ze zijn volgens tekening gemaakt. In 3D-CAD kom ik hetzelfde tegen en weet niet waar dit vandaan komt. Als ik de schaarstangen aan de contrakruk monteer met het astapje, dan moet ik de contrakruk bijna tot tegen de vierkante lagerbus van de drijfstang drukken wil in het andere eind van de schaarstang aan de schaar kunnen bevestigen. De schaarstang komt dan tijdens het draaien van de wielen het uitstekende deel van de astap tegen.

Het zo maar inkorten van de astappen lijkt mij niet zo’n goed idee, er is dan geen weg terug en misschien heb ik ergens iets over het hoofd gezien.

Ik weet niet of een van jullie dit ook al is tegen gekomen in CAD en of met de bouw van jullie eigen 23 loc en hoe jullie dit hebben opgelost maar hoor erg graag van jullie.

Hartelijke groet,

Arjan van Heiningen

ewapenaar
    Deelnemer

Arjan,

in mijn cad model ziet het er zo uit. Kan mij niet herrinneren dat ik er iets aangewijzigd heb. Misschien dat Rene Witteman je kan helpen?

[img]http://forum.onderstoom.nl/userimages/14_Schaarstang.PNG[/img]

Groeten,

Erik

d.knobbe
    Deelnemer

Hoi, Arjan,

Ik heb de contrakrukken andersom zitten zodat het oliepotje niet tegen de schaarstang loopt. Ook heb ik de vulplaatjes (1mm) achter de cilinders weggelaten waardoor de contrakruk ca. 0,1 vrij loopt van het bronzenlager. nu oppassen dat de bevestigingsbout van de koppelstang niet tegen de zuigerstanggeleider aan loopt de kop van die bout eventueel iets afdraaien. ik heb daarna de kruktap iets ingekort.

maar het is allemaal erg krap, maar hij rijdt perfect.

groetjes,Dirk een 023 bouwer.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Arjan,

De contrakruk met tap zit verkeerd om op de autocad-tekening.

De verjonging bovenaan het krukje is voor de montage van het asje.

Je moet deze in zijn geheel omdraaien.

Verder is het slingerstangetje verkeerd gemonteerd.

Deze is voor de andere zijde van de loc.

Je ziet nu een kleine ruimte tussen het stangetje en het kruishoofd.

De slingerstang bevat een dikkere zijde aan een kant deze moet die ruimte kunnen vullen. eventueel met een ringetje.

Het is ook zo dat alles zeer krap is geconstrueerd, je zult dit in je eigen loc. moeten oplossen.

Dit is niet te ondervangen als je alles zomaar overneemt van tekening.

Er zijn altijd kleine correcties nodig.

De pen door het kruishoofd is bij mij nagenoeg vlak…….zeg maar een borst van ca. 1mm.

Anders kwam ook deze tegen het voorste drijfwiel.

Verder moest ik met een vulplaat aan de gang achter de cilinders.

kijk maar even ……..anders mail maar weer.

succes

mvg Rene

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven