Heteluchtmotor Nr 1

De nieuwste berichten Forums Motoren Heteluchtmotoren Heteluchtmotor Nr 1

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    ko
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben de heteluchtmotor nr 1 aan het bouwen,maar ik heb een vraagje over de brandstof tank en dan voornamelijk over de waakvlampijp en de brander.

Hoe werkt deze??

Brand deze op spiritus of op iets anders want ik snap zo de werking niet.

Rob
    Deelnemer

Ko,

Ik ken de tekeningen van deze heteluchtmotor niet, durf er dus niets zinnigs over te zeggen. Ik vermoed echter dat de brandstof spiritus zal zijn, dat is vrij gebruikelijk. Verder zou je contact op kunnen nemen met de Ledenservice die deze tekeningen verkoopt. Telefoon: 0317 318163 E-mail: pvanmazyk@planet.nl

Rob

wijns
    Deelnemer

Hallo Ko

Heb de tekeningen van de motor er even bij genomen. De brander is een spiritusbrander met een verdamper. In onderdeel nr 6.2 zit een wiek die de brandstof opzuigt tot boven aan de gaatjes.De wiek moet de vorm van een paddestoel hebben en de ruimte bovenaan vullen.Buisje nr 6.7 heeft ook een wiek. De bedoeling is dat je eerst de kleine aansteekt waardoor de bovenste brander warm wordt en de spiritus die zich daarin bevindt ( opgezogen via de wiek ) begint te vergassen en daardoor beter (lees heviger) brand.

Het is een soort brander die vroeger veel gebruikt werd , o.a. in spoor 1 met een waterpijpketel.

Persoonlijk vindt ik zo een brander te ver gezocht voor een warmeluchtmotor. Een enkele wiek van pakweg 8mm moet meer dan voldoende zijn.Katoen is bruikbaar maar je moet ze wel regelmatig vervangen, bij zo een open brander is dat heel gemakelijk. Bij een locomotief is het wat meer werk , daarom is een brander uit een soort glasvezel meer geschikt. Je vind ze in zaken die inbouwkachels verkopen.Ze dienen daar als afdichting.

Hopelijk heb je er iets aan. Succes met de bouw.

Groetjes Dirk

ko
    Deelnemer

Hallo Dirk,

Dit wist ik niet,bedankt

gr ko

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven