Hoe herken ik Brons of Messing

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Hoe herken ik Brons of Messing

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    YuriW
    Deelnemer

Heren Stomers,

In mijn voorraadje vind ik wat stukjes metaal. Graag zou ik willen weten of dit Messing of Brons is. Nu dacht ik dat brons iets roder was van kleur. Dit krijg is bevestigd als ik een oud lager van sinterbrons naast een stuk messing hou. Maar ik heb ook een ander lager van liggen van vol materiaal (niet gesinterd) waarvan ik verwacht dat het brons is maar ik zie weinig verschil met een stuk messing.

Om het goed te kunnen vergelijken schuur ik natuurlijk wat vlakjes helemaal schoon.

Zijn er andere manieren om eenvoudig vast te stellen of het messing of brons is?

alvast bedankt,

YuriW

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Yuri,

Je hebt gelijk je moet enige ervaring hebben om het te kunnen onderscheiden.

Er zijn ook in beide materialen meerdere legeringen.

Soms kun je zien (als je het erg glad draaid op de kopzijde van een staaf,

dat er vlekjes in het materiaal zitten.

Dit zijn gegoten bronzen staven.

De buitenzijden van brons hebben meestal de ruwe gegoten treksporen,

zowel op rond als rechthoekig materiaal.

Aluminium-brons is daarintegen weer geel-blanker en zeer lastig met ons standaard modelbouwgereedschap te bewerken.

Sommige noemen het ook wel eens Amco-brons.

Verder zijn er lang en kortspanige soorten van beide materialen.

Rene

YuriW
    Deelnemer

Hallo Rene,

bedankt voor je antwoord. vanavond meteen div staafjes glad afgedraaid en idd, de staaf die ik al had bestempeld als brons vertoont kleine vlekjes. ook heeft deze staaf grove sporen in de oxidelaag.

op de andere stukken heb ik niet van dit soort kenmerken kunnen vinden dus die zijn nu allemaal messing (geworden).

grtz,

Yuri

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven