Hoe leer ik draaien

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Ik wil graag een 7¼ inch stoomloc gaan bouwen, omdat ik volgend jaar in de VUT ga en dan gan emigreren naar de andere kant van de aardkloot en daar een gigantisch grote tuin krijg waarin ik een tuinspoorbaan wil aanleggen.

Ik heb zelf heel veel aan modelbouw gedaan, maar helaas heb ik vroeger geen LTS gedaan, omdat ik van mijn ouders naar de ULO moest, “studeren was het motto, want werken kan je altijd nog wel”.

Ik wil graag op weg geholpen worden met o.a. titels van boeken, waarin beschreven staat hoe je bv met materiaal om moet gaan en hoe een draaibank werkt. Ik heb al de nodige info geprobeerd los te krijgen, maar dat resulteerd steeds in: “Kom maar eens langs, want zo moet je het leren”, en daar heb ik bijna of geen tijd voor. Ik wil graag hier de nodige boeken meenemen om daar te gaan bestuderen.

Dus mijne Heren, graag enige nuttige tips.

Bij voorbaat dank,

Cor.

Frits
    Deelnemer

Hi Cor,

Wat ik zelf, ook in dat zelfde schuitje gezeten vroeger, gekocht heb en veel uit heb kunnen leren is het boek

“Verspaningstechniek” van ir. J.W. Deckers en ir. R. Schellekens, een uitgave van Stam Techniek.

Het ISBN nummer is 90 401 0359 3.

Het lijkt een enorm technisch en ingewikkeld boekwerk, maar al lezende werd mij veel duidelijk. Niet een boek om effe door te lezen, maar je kunt er vrijwel al je vragen mee beantwoorden. 😉

Een ander handig boekje, veel kleiner en eenvoudiger, maar helaas alleen in het duits, (is die ULO toch zo gek nog niet), heb ik, volgens mijn geheugen, bij Conrad gekocht en heet

“Drehmaschinenpraxis für Modellbauer” van Tilman Wallroth. ISBN 3-88180-070-0.

Dit bevat veel handige praktijk gerichte tips en waarschuwingen en vele handige tabellen. :)

Dus er is wel wat te koop denk ik. Anders eens “Googlen”. 🙄

Groeten

Frits

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Frits,

dank voor je snelle antwoord. Kijk hier heb ik dus wat aan. Ik zal proberen deze boeken te achterhalen. Je hebt in ieder geval de isbn nummers gegeven, dus dat zal niet zo moeilijk zijn.

De Duitse taal is voor mij geen probleem, lang genoeg bestudeerd, inderdaad op de ULO en ik heb veel familie in Duitsland wonen. Ik kan mij nog heugen dat ik, toen ik 4 jaar oud was, op het station in Duitsland de hele dag naar stoomlocomotieven zat te kijken. Als er bij de NS in die tijd nog stoom was gebleven, dan was ik zeker machinist geworden.

Hartelijk dank, ik ben hier reuze content mee. :D :D

Ik houd me aanbevolen voor nog meer reracties. :D

Erik
    Deelnemer

Hallo Cor,

Ik heb pasgeleden een Engelstalig boekje aangeschaft. Het is een cursus om te leren draaien. Er worden stap voor stap (steeds moeilijker) projecten besproken. Als je alles gemaakt hebt, heb je een aantal nuttige gereedschappen erbij. Het heet ” Lathework- a complete Course” en is deel 34 uit een serie met vast nog meer interessants, getiteld “Workshop Practice series”. Ik heb het bij boekhandel Van de Moosdijk besteld.

k wens je veel succes!

Erik

Frits
    Deelnemer

Hallo Cor en anderen,

Als het je, na het lezen van al die theorie, dan lukt om iets af te draaien met een draaibank, denk er dan aan dat een scherpe beitel ook scherpe en verrekte hete spanen maakt. 😯

Ruim die spanen nooit met je blote handen op en helemaal niet met een draaiende machine. Draag altijd handschoenen en een veiligheidsbril!!!!

Let goed op dat alles naar behoren vast zit en kan draaien voordat je de machine start. Een draaibank is niet gevaarlijk, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. 😳 😳

Veel succes

Frits

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Erik en Frits,

bedankt voor jullie reactie. :D

Ik verzamel al de tips en ga er dan achteraan om die boeken te pakken te krijgen.

Voor Frits, ook bedankt voor de waarschuwing. Fijn dat je mij, als beginneling, en andere lezers daarop attendeerd. Ga zo door. Als ik eenmaal zo’n apparaat heb aangeschaft komt deze tekst boven de machine te hangen. Ik weet wat het is om een staalsplinter in je oog te krijgen. 😳 Is mij overkomen ondanks het feit dat ik een veiligheidsbril ophad. 😯

Groetjes, Cor. :D

Roy Wilms
    Deelnemer

En nog een hele goede tip, VERGEET DE KLAUWPLAATSLEUTEL NIET. Laat deze nooit in de klauw staan. Vaak zit er een veer in, die de sleutel er automatisch uitduwd. Op de MTS gebeurde het vaak genoeg, dat er een sleutel door het lokaal vloog.

En verder, idd, draag handschoenen en een overal of stofjas. Ik doe hem altijd helemaal tot bovenaan dicht, omdat er nogal eens hete spanen richting je kraag vliegen.

Roy

Beunhaas102
    Deelnemer

Bij een kort werkstuk niet alleen de beitel in de gaten houden, maar ook opletten dat bijv. sledes en de beitelhouder niet aanlopen op de klauwplaat.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven