hoe maak ik een tandwiel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek hoe maak ik een tandwiel

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    faber
    Deelnemer

ik heb een tantwiel kapot van mijn kolomboormachine 52 tands met een diameter van 108 mm ik heb een verdeelapperaat met een overbrenging 1op 40 en heb 4 verdeelschijfjes schijf 1 25 28 30 34 37 schijf 2 27 29 31 33 schijf 3 39 41 42 43 46 schijf 4 24 38 47 49 gaatjes wie kan mij helpen hoe ik dat moet doen gr frans

Gep Engler
    Deelnemer

Hallo Frans,

In de hoop dat ik me op dit zéér late uur :? niet vergis, is mijn oplossing van je probleem:

* neem schijf nr. 3;

* cirkel met 39 verdelingen;

* elke 30 posities wordt een tand.

Controleberekening:

1 positie (30 gaatjes) van je verdeelschijf geeft dan 30/39 * 1/40 = 1/52 omwenteling van je draaitafel. :D

Andere controle:

De draaitafel van de Emcomat 8.4/8.6 heeft ook een overbrenging 1:40.

De handleiding staat hier:

http://www.emco.or.at/download/doc_download/15-emcomat-84-emcomat-86-betriebsanleitung?lang=de

Op blz 29 van de PDF (Blz 26 van het drukwerk) staat de tabel

De rechter kolom vind je dezelfde conclusie. :D

Overigens was ik vanavond juist bezig om een zeer eenvoudige “elektronische verdeelschijf” te maken; bestuurd vanuit een bejaarde PC.

Vandaar dat late uur….

Begint inmiddels leuk te werken.

Succes ermee!

Gep

http://home.kpn.nl/gep2

Foden
    Deelnemer

Aansluitend aan de antwoorden die reeds gegeven zijn over de verdeelschijf nog het volgende;52 tanden met een kopcirkel van 108 mm = moduul 2.

frees no. 6.(35 t/m 54 tanden) steekcirkel: 104 mm, tandhoogte 4,33 mm., kophoogte 2 mm.

Succes bij het maken.

pfb
    Deelnemer

Moi Frans,

De deskundigen spreken over 30 gaatje op de schijf van 39.

Maar is het niet 30 tussenstukken op de schijf van 39, of 30 +1 gaatjes?

Tel je het eerste gaatje niet of toch wel mee?

Groetjes Peter

faber
    Deelnemer

hallo mensen alemaal heel erg bedank met de infomatie ik ga het morgen proberen oja ik zal mij even voorstellen ben frans faber 52 jaar heb al 30jaar een draaibank en 2jaar en freesbank en wil nu miniatuur motors gaan maken heb tekening bestelt van en v12 en 2 stermotors

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven