hout => stoom => electra

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen hout => stoom => electra

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 150)
  • Auteur
    michelwijnja
    Deelnemer

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum.

Stoom houd de mensheid al jaren bezig….

Zijn er mensen die ervaringen hebben met zelf energie opwekken voor

huishoudelijk gebruik? De grote klus die ik nog moet klaren is de electra. Ik heb een hout cv kachel met 35 kw. Deze verwarmt de vloeren 150m2 en laat ook met een directe warmte-wisselaar een groot hoekbad met gemak vollopen. Als uitbreiding hierop heb ik een zonneboiler en een indirecte cv boiler als buffer. Voorheen heb ik 8 jaar lpg gestookt voor warm water, cv, etc. Dit was precies 15 euro p/week. Nu is het nog 0 euro p/week alleen het probleem van de electra nog oplossen…

Nu was mijn aandacht gevestigd op het sterling principe. De overcapaciteit van de houtkachel zou ik dan buiten aan de sterling kunnen geven. Dit wordt met automatische honnywel kleppen in de meterkast geregeld deze groep is al voorbereid. Je kan ook doelbewust voor stroom gaan stoken als dat een reden zou zijn. Het rendement van de sterling valt me tegen. (1/deltaTx100) is iets van 25 – 30 % max.

Nu ben ik van plan een hoger rendement te halen uit hout door stoom te genereren en dit via een dubbelwerkende cilinder om te zetten in electra, rendement tot 80%. Het electrisch vermogen moet in beginsel minimaal 1 KWh zijn. Werkdruk max 3 bar.

Wie heeft hier een goed concept voor?

Er zijn een aantal mogelijkheden voor het ontwerp van deze installatie.

1)Ik zou voorverwarmt water tot 75 graden met 29 KW cv zijdig kunnen aanleveren.

2)Het systeem zou buitenshuis geplaatst kunnen worden en bijvoorbeeld aangedreven kunnen worden door een houtvergassingsketel.

3)Er zou een compacte stoomketel in de hout cv kachel bijgeplaatst kunnen worden welke nooit mag kunnen exploderen of net zo erg, imploderen.

In afwachting van een concept van de gebruikers van stoomgroep holland.

Groeten Michel

Anoniem
    Inactief

Hoi Michel,

Een interessant concept! Ik denk dat je om voldoende stoom te genereren wel een behoorlijke ketel nodig hebt die gestookt moet worden. Zeker als ik zie dat je minimaal 1Kw wil kunnen genereren.

Wat je zowizo ook even zou kunnen doen is op deze website kijken:

http://www.prestonservices.co.uk/generators.htm

Hier verkopen ze generatoren die aangedreven worden door een stoom machine of stoom turbine. Ik denk dat ze daar ook wel aan kunnen geven hoeveel liter stoom er per minuut nodig is voor zo’n machine. Aan de hand hiervan is dan als het goed is weer te berekenen wat voor ketel er nodig is (of hoeveel stoom je in ieder geval moet kunnen genereren)

Marc
    Deelnemer

Kleine opmerking:

In het groot bedrijf halen we zo rendementen tot 80%

dus met een gasturbine/stoomturbine installatie waarbij een deel van de stoom in de turbine installatie niet gecondenseerd wordt maar afgevoerd naar warmtewisselaars voor stadsverwarming of andere vormen van laagwaardig warmte verbruik. Hierbij werken we echter met zeer hoge maximale temperaturen en lage afvoertemperaturen wat het thermisch rendement ten goede komt. Heb zeer mijn twijfels of je op kleine schaal ook aan deze rendementen komt.

Rendement maakt op zich niet zoveel uit als je brandstof gratis is maar denk dan wel aan de kosten van onderhoud.

Maar leuk vraagstuk; zit er zelf ook wel eens over te filosoferen ;-)

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=power+of+a+steam+engine&btnG=Google+zoeken&meta=

michelwijnja
    Deelnemer

Administrator wrote:

Hoi Michel,

Een interessant concept! Ik denk dat je om voldoende stoom te genereren wel een behoorlijke ketel nodig hebt die gestookt moet worden. Zeker als ik zie dat je minimaal 1Kw wil kunnen genereren.

Wat je zowizo ook even zou kunnen doen is op deze website kijken:

http://www.prestonservices.co.uk/generators.htm

Hier verkopen ze generatoren die aangedreven worden door een stoom machine of stoom turbine. Ik denk dat ze daar ook wel aan kunnen geven hoeveel liter stoom er per minuut nodig is voor zo’n machine. Aan de hand hiervan is dan als het goed is weer te berekenen wat voor ketel er nodig is (of hoeveel stoom je in ieder geval moet kunnen genereren)

Bedankt voor de link. Er zijn nog aardig wat oude stomertjes te koop zo te zien. Het vermogen wat ze geven is meer dan genoeg.

Er zijn mooie voorbeelden voor het bepalen van de bouwgrootte.

Waar ik meer over in zit is het soort ketel en de automatische ketelvoeding. Bij voorkeur maak ik gebruik van een stoomspiraal bijgeplaatst in de hout cv kachel.

michelwijnja
    Deelnemer

Marc wrote:

Kleine opmerking:

In het groot bedrijf halen we zo rendementen tot 80%

dus met een gasturbine/stoomturbine installatie waarbij een deel van de stoom in de turbine installatie niet gecondenseerd wordt maar afgevoerd naar warmtewisselaars voor stadsverwarming of andere vormen van laagwaardig warmte verbruik. Hierbij werken we echter met zeer hoge maximale temperaturen en lage afvoertemperaturen wat het thermisch rendement ten goede komt. Heb zeer mijn twijfels of je op kleine schaal ook aan deze rendementen komt.

Rendement maakt op zich niet zoveel uit als je brandstof gratis is maar denk dan wel aan de kosten van onderhoud.

Maar leuk vraagstuk; zit er zelf ook wel eens over te filosoferen ;-)

In het concept wil ik geen afgewerkte stoom de lucht in gaan blazen.

Het moet condenseren via een wisselaar en dan weer via de voorraadtank naar de automatische ketelvoeding voor hergebruik. Misschien kan ik dan ook nog gebruik maken van de onderdruk tijdens condensatie. Ik denk dan ook aan een gesloten systeem. De rookgassen blijven hierdoor ook minimaal. Ik kan me niet veroorloven om de rookpluim van een locomotief te hebben. Het belangrijkste is voor mij

dat het een veilig systeem is, waar explosie is uitgesloten.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=power+of+a+steam+engine&btnG=Google+zoeken&meta=

michelwijnja
    Deelnemer

Hoi daar ben ik weer,

Gisteren in Medemblik geweest, stoommuseum.

Het plan is nu om een nieuwe hout cv kachel te bouwen, met als extra

een 2e (kleine) warmte wisselaar direct boven de vuurhaard. De wisselaar

is een soort vlampijp keteltje gevoed door de cv uitgang van de kachel.

ca 75 graden, ik wil dan de automatische druk van het cv systeem verhogen naar de nominale waterdruk van het leidingwater, ca 3-4 bar.

Het vlampijp keteltje heeft een automatische niveauregeling van ca 80%.

de begindruk in de ketel gelijk is aan de atmosferische druk, 0 bar, 0 graden. De automatische vuller heeft een aanvoerdruk van 3-4 bar.

Mijn stoom output wordt dan max 2-3 bar. Het aantal liters stoom / minuut dat de ketel geeft is nog even de vraag. Ik schat dat de ketel

een vermogen van minimaal 15 KW gaat krijgen.

In eerste instantie doe ik dan nog niks met de afgewerkte stoom, ik

wil eerst stroom opwekken uit de opgewekte stoom…

Anoniem
    Inactief

michelwijnja wrote:

Hoi daar ben ik weer,

Gisteren in Medemblik geweest, stoommuseum.

Het plan is nu om een nieuwe hout cv kachel te bouwen, met als extra

een 2e (kleine) warmte wisselaar direct boven de vuurhaard. De wisselaar

is een soort vlampijp keteltje gevoed door de cv uitgang van de kachel.

ca 75 graden, ik wil dan de automatische druk van het cv systeem verhogen naar de nominale waterdruk van het leidingwater, ca 3-4 bar.

Het vlampijp keteltje heeft een automatische niveauregeling van ca 80%.

de begindruk in de ketel gelijk is aan de atmosferische druk, 0 bar, 0 graden. De automatische vuller heeft een aanvoerdruk van 3-4 bar.

Mijn stoom output wordt dan max 2-3 bar. Het aantal liters stoom / minuut dat de ketel geeft is nog even de vraag. Ik schat dat de ketel

een vermogen van minimaal 15 KW gaat krijgen.

In eerste instantie doe ik dan nog niks met de afgewerkte stoom, ik

wil eerst stroom opwekken uit de opgewekte stoom…

Klinkt goed, echter ben ik nog steeds van mening dat je eerst moet weten hoeveel stoom je nodig hebt voordat je gaat kijken naar je ketel… Die zal voldoende stoom moeten leveren, kom je niet aan genoeg stoom heeft het allemaal geen nut…

Marc
    Deelnemer

In real life gebruiken we soms voor stoomturbines een stoomcijfer om het verbruik van een turbine aan te duiden.

Bij oudere machines praat je over een stoomcijfer 10 en voor modernere over stoomcijfer 4.

In het eerste geval heb je zo’n 10 ton stoom nodig voor 1 Megawatt elektrisch (10 kg voor 1 Kw dus). Je praat dan wel over oververhitte stoom van een Bar of 30 en afvoer van de stoom bij vacuum.

Verwacht bij de omstandigheden die Michel voorstelt een hoger verbruik.

Ben even aan het rekenen geweest maar kwam bij de condities die Michel zich voorstelt op nog geen 170Watt beschikbaar voor de machine uit op basis van de warmte val tussen de 2 en 1 bara bij verzadigde stoomcondities en een stoomflow van 20kg/h; netto zo’n 80Watt dus.

Daarbij moet ik wel opmerken dat ik geen rekening heb gehouden met gedeeltelijke condensatie van de stoom waardoor het verschil aan warmteinhoud tussen toe en afvoer – de warmteval – behoorlijk wat groter zou zijn. Als je een waterfractie in de afgewerkte stoom van 20% zou toestaan – wat iets realistischer is – dan kom je bij dezelfde condities en 20kg stoom/h op 2,6kW beschikbaar voor de machine.

Netto mogelijk zo’n 1,3 kW bij een input vanuit de ketel van 15kWth.

Een zuiger-stoommachine zal overigens niet veel zuiniger zijn denk ik!?

Berekeningen zijn puur voor de beeldvorming en om te laten zien wat theoretisch mogelijk zou zijn.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 150)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven