De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › Hout
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 6 maanden geleden door
ArnoldS.
- AuteurBerichten
- 11 november 2007 om 14:11 #420
stoker
DeelnemerEen “vreemd” materiaal voor een stoomgroep forum, tenzij het als isolatie wordt gebruikt. Ik heb in het verleden een paar kleine machientjes gemaakt, leuk om ze op lucht te zien werken.
Nu wil ik een klein machientje geheel van hout maken.
Draaien en fraisen met metaal lukt me wel.
Met houtsoorten heb ik weinig ervaring.
Mijn vraag is: welke houtsoort is geschikt voor draaien en fraisen?
11 november 2007 om 19:12 #3841ArnoldS
DeelnemerHallo ‘Stoker’, Ik vind ’t wel een apart idee om nu eens niet de ge-eikte materialen te gebruiken. Om je te helpen dacht ik meteen aan de leukste houthandel van Nederland te Amsterdam:
http://www.fijnhout.nl/ Daar hebben ze de kleine stukken loods en het lijkt me dat daar vast wel iets voor je bij staat.Ik ben geen expert maar het lijkt me zo dat je vormvast hout nodig hebt dat niet krimpt of barst anders sist ’t aan alle kanten eruit natuurlijk.
Zelf denk ik voor de cilinders aan pokhout of teak, omdat deze houtsoorten een natuurlijke olie hebben die de smering een stuk lichter maakt. Je hoeft hierbij niet de gehele drijfstang van hetzelfde hout te maken. Soms zal je voor de lagering ander hout kunnen gebruiken. Er zitten natuurlijk aan slijtage onderhavige onderdelen op en ik denk dat je daar eerst een oplossing voor moet vinden. Voorts biedt de website van de Amsterdamsche Fijnhouthandel uitgebreide informatie over de eigenschappen van ’t hout. Wees niet bang dat je voor gek verklaart wordt bij deze houthandel ze zullen je eerder met veel plezier helpen bij de juiste houtkeuze, bovendien komen er ook kunstenaars en die zijn nog veel gekker!
Oh ja, vergeet niet je snijhoek van je snijgereedschap bij te stellen als je het echt goed wilt doen.
😉 Vriendelijke groeten,
11 november 2007 om 21:24 #3842stoker
DeelnemerArnold, bedankt voor je adviezen. Je adres voor hout is een beetje te ver bij Ridderkerk vandaan maar in mijn omgeving moet er ook aan te komen zijn.
Het moet een siermodel worden wat zo nu en dan eens op lucht draait.
Geen zware eisen dus.
Smeren zal heeel zuinig moeten gebeuren.
Je schreef over de snijhoek aanpassen.
Welke hoek zou voor hout geschikt zijn of is het een kwestie van uitproberen?
groeten, stoker
12 november 2007 om 21:18 #3843ArnoldS
DeelnemerHallo ‘Stoker’, Als je een houthandel in je buurt zoekt kijk dan maar eens op
http://hout.startpagina.nl/ of bijhttp://hout-handel.startpagina.nl/ -> Zuid-Holland. Er is vast wel eentje in de buurt, de vraag is alleen of ze ook kleine hoeveelheden verkopen, want dat doen ze helaas niet allemaal.Wat betreft het gereedschap: De snijhoek is natuurlijk kleiner bij hout dan bij metaal en bij voorkeur vlijmscherp, denk maar eens aan een houtbeitel.
Het beste bewijs dat ’t goed zit is dat het bij bewerken het minste lawaai maakt. Een ‘vers’ geslepen circelzaag maakt aanzienlijk minder lawaai dan eentje die bot is.
Voor de rest gewoon gezond verstand gebruiken…
Er zijn natuurlijk gewoon aanbevelenswaardige
houtfrezen te koop, echter houdt er rekening mee dat de snijsnelheid liefst hoger is dan bij een metaalfrees. Ook de aanzet moet kleiner gekozen worden. De bovenfrees is natuurlijk uitgevonden voor eenvoudig freeswerk in hout, maar als je wat ingewikkelder freeswerk wilt verrichten is deze ontoereikend alleen al omdat je nauwelijks overzicht hebt op je bewerking. Ik kan me voorstellen dat je in zo’n geval teruggrijpt op een vertikale frees met kruistafel (als je er al niet meteen aan dacht). Kortom het is een beetje experimenteren, lijkt me, en daarom niet minder leerzaam. Vriendelijke groeten,
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.