hulp en identificatie van een stoommachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines hulp en identificatie van een stoommachine

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Jaak V
    Deelnemer

hallo,

Een collega heeft me gevraagd om zijn machine te herstellen , of te laten werken. Maar er ontbreken enkele onderdelen , en met name de conische tandwieltjes voor de snelheidsregeling . In bijlage enkele foto’s die meer duidelijkheid geven. Ook de terugkoppeling naar het toevoerventiel ontbreekt.

Nu is mijn vraag , weet iemand er meer over , welke fabrikant, welk merk , zijn er tekeningen van te vinden ergens of te verkrijgen, alle info is welkom,,,

En als er misschien niets van te vinden is, zal ik zelf tandwieltjes moeten maken of ergens kopen , en is de vraag ,welke verhouding de conische tandwieltjes moeten of mogen hebben , , ,

Dank bij voorbaat,

groeten

Jaak

john
    Deelnemer

zo op het eerste gezicht lijkt de machine op de machine van het stoomgemaal Hertog Reinoud in Nijkerk. Lijkt, geen exact model.

Ook staat een dergelijk soort machine in het stoommachine museum (het 1:1 model).

Ik denk dat de conische tandwielen een 1:1 overbrenging hebben gehad.

Verder missen de stangetjes etc die de regulateur laten bewegen zodat deze ook functioneel wordt.

Tis wel een mooi, en interessant model, stoomverdeling met meyerschuif zie je niet heel vaak.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven