In gebruik nemen van oude modelstoommachine.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels In gebruik nemen van oude modelstoommachine.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Keesstoom
    Deelnemer

Beste model stomers,

Bij ons op het stoomgemaal staat een oude modelstoommachine welke we graag willen laten draaien met de ministoomdag. Op het eerste gezicht ziet ie er goed uit maar dit zegt nog niks over de ketel etc. Waar moet ik vooral aan denken om naar te kijken/controleren. En is het nodig de ketel af te persen en eventueel de werkdruk te verlagen? Of is het beter om de druk zo te laten en op een brandstof met een lagere calorische waarde te stoken, zoals houtskool. En wat moeten we doen met de vele slikgatdekseltjes aan de ketel, laten zitten of controleren?

Enige gegevens:

Bouwjaar: begin 1900.

Materiaal: ik neem aan staal.

Verbindingen: klinknageltjes.

Druk: 3 atmosfeer.

Brandstof: houtjes/kooltjes.

Type: staande vlampijpketel met één of meerdere vlampijpen.

HxB: Ongeveer 35cm en 17cm.

Ketelvoeding: machinepompje.

Alvast bedankt,

Kees.

Nu ik het er toch over heb, op 14 augustus is op het stoomgemaal Hertog Reynout een stoomfestival. Er zijn ongeveer 50 deelnemers met zo’n 150 modellen. Ook is er een stoomwals, de pas gerestaureerde stoomtrekker Kemna, een stoomwals, een stoomlocomobiel met stenenbreker en de stoomsleepboot Adelaar maar ook een aantal oude dieselmotoren.

Plaats: Zeedijk 6, Nijkerk, Stoomgemaal Hertog Reynout.

Entree: Volwassenen: €6

Kinderen: €3

Wanneer: 14 augustus.

Alex
    Deelnemer

Kees,

Ik zou nimmer zo’n oude ketel opstoken zonder deze eerst grondig te controleren en af te persen. Bedenk ook even dat je aansprakelijk bent als er iets gebeurd op een open dag met publiek erbij. Het is dan wellicht veiliger om e.a. op perslucht te laten draaien. Zeker een stalen ketel kan inwendig door corrosie aangetast zijn. De kans is groot dat het echter een geklonken koperen ketel is, hou er eens een magneet bij. Verder verwacht ik dat de nodige pakkingen verdroogd zijn zodat er de nodige lekkage zal zijn. Die slikgat dekseltjes bieden wel een kans om in de ketel te kijken en een indruk van de inwendige toestand van de ketel te krijgen.

Groeten Alex

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven