Informatie A.i. Hembrug dr1

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Informatie A.i. Hembrug dr1

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #1146
    jelle
    Deelnemer

    Hallo, ik heb begin dit jaar mijn Myford ml7 die ik ooit heb gekregen van een oude buurman weggedaan, hij was van 1957 veel gebruikt en echt versleten.(de draaibank dan he, de buurman is al jaren dood).

    Nu ben ik op zoek naar wat anders.

    Nu zit ik met wat vragen over de A.i. Hembrug DR1 wat ik een erg mooie machine vind en ook nog eens een Nederland product is.

    Zover ik weet is deze bank al vanaf 1947 in productie en zijn er verschillende uitvoeringen van.

    Ik zou graag willen weten welke uitvoeringen er zijn en hoe ik achter het bouwjaar kan komen wanneer ik bij een machine ga kijken.

    En vanaf wanneer een gehard bed standaard is?

    En meer van dat soort vragen.

    Weet iemand waar ik deze info kan opvragen, of zijn hier boeken van?

    Alle info is welkom.

    Alvast Bedankt.

    #8789
    ewapenaar
    Deelnemer

    Hoi Jelle,

    hier http://www.hembrugmuseum.nl/” class=”bbcode_url”>http://www.hembrugmuseum.nl/ kan men je vast wel verder helpen.

    #8790
    Zore
    Deelnemer

    AI machines, daar valt een en ander over te vertellen. Ik heb gedraaid op de “AI” en het kan best iets voor je zijn. De specificaties zal je moeten bekijken idd maar de uitvoeringen die verschillen behoorlijk. Alleen al op het oog dus zonder serienummers zijn er kenmerken op te noemen waaraan je iets kunt afleiden. Het gaat om wijzigingen die horen bij de machines van een bepaalde productiedatum. Zo is bekend, bijvoorbeeld, dat de machines die je inschakelt met een hendel die beweegt in een sleuven plaat, zijn “oude” machines. Zo’n Hembrug draaibank, een goed exemplaar, daar zal je een zoekactie voor moeten starten IMO, want ze worden oud, en dan moet de boel worden nagekeken. De aandrijving heeft vaak werk nodig of het verfwerk is verschrikkelijk slecht, afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk….Een snaar van de aandrijving heb ik wel eens gewisseld, en dan wordt de hoofdspil opzij geschoven, maar ook de oliekeerring moet je vervangen; de hoofdspil draait in een oliebad en verversen van olie is wat we deden. De machine waar ik onlangs nog op gedraaid heb, stond in een werkplaats voor historische stoomtreinen, en was helemaal droog. Dwz de tandwielen pakte geen olie meer op uit het reservoir. De draaier kende die machine al zijn hele leven en maakte weggooi gebaren. Ik wil maar zeggen, weet wat je koopt! O ja nog even dit. Een spaninrichting om klauwplaten te wisselen is echt praktisch in gebruik. Het is de cam-lock, die met 3 pennen in elk geval. Dat systeem werkte OK op de technische school. Veel plezier toegewenst met de aankoop.

    #8791
    jelle
    Deelnemer

    Bedankt voor je antwoord.

    Dit soort weetjes heb ik echt wat aan, top.

    Ik zal ook niet over een nacht ijs gaan voordat ik tot aankoop van een machine overga. Ik wil eerst zeker weten dat ik er geen miskoop aan heb. Zeker aangzien de prijzen die er voor gevraagd worden nogal uit elkaar liggen.

    Ik weet er een voor 900 euro te koop maar ook een voor 4250 euro. Het zou zonde zijn wanneer ik een dure koop waar van alles aan mankeert.

    vandaar dat jullie info heel erg welkom is.

    #8792
    Gep Engler
    Deelnemer

    Hallo Jelle,

    Kijk ook eens hier:

    http://www.lathes.co.uk/hembrug/

    Succes ermee!

    Gep

    Homepage: http://home.kpn.nl/gep2/

    #8793
    jelle
    Deelnemer

    Gep Engler wrote:

    Hallo Jelle,

    Kijk ook eens hier:

    http://www.lathes.co.uk/hembrug/

    Succes ermee!

    Gep

    Homepage: http://home.kpn.nl/gep2/

    Dat is idd een mooie site met een hoop info. Thanks!

    #8794
    jelle
    Deelnemer

    Hallo,

    Op een Amerikaans forum vond ik de volgende informatie:

    Hembrug DR 1 lathes were made 7 different version:

    DR1 =basic version

    DR 1 S =more spindelspeeds and thread pitches

    DR 1 M =variable speed,Philips mototronic

    DR 1 Z as DR 1 but more powerfull motor 7,5 HP(standard 2,5 HP)

    DR 1 P = production lathe,no backgear,no thread cutting possibility

    DR 1 PS = as DR 1 P,but higher max spindelspeed(6300 rpm)

    DR 1 PZ = as DR 1 P,but more powerful motor(6,5 HP)

    All above lathes was also aviable long version 750 mm

    Ook heb ik gezien dat de onderbouw van de draaibank in meerdere uitvoeringen voorkomt.

    Namelijk met een ruimte tussen de poten en een onderbouw waar deze ruimte dicht is.

    Is er iemand die weet of dit bouwjaar afhankelijk is en zo ja. Welke zijn de oude en welke zijn de nieuwe?

    Gr Jelle

    #8795
    jelle
    Deelnemer

    ewapenaar wrote:

    Hoi Jelle,

    hier http://www.hembrugmuseum.nl/” class=”bbcode_url”>http://www.hembrugmuseum.nl/ kan men je vast wel verder helpen.

    Ik heb er een mailtje aan gewaagd ik ben benieuwd.

    Bedankt voor de link.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven