Kartelen, wat gebeurt er en hoe doe ik ’t goed

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Kartelen, wat gebeurt er en hoe doe ik ’t goed

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    ArnoldS
    Deelnemer

Hallo vaklieden,

Tot nog toe gaat het draaien op een draaibank mij prima af en weet ik in ieder geval theoretisch hoe de meeste problemen aan te pakken als het gaat om draaiwerk, echter ik heb één hiaat en dat is kartelen.

Ik kijk altijd verwonderd naar gekartelde werkstukken en vraag me dan wel eens af hoe die kartels precies uitkomen.

Zijn ze gemaakt door te snijden of worden de groeven erin gewalst? Moet ik dus een (of twee) kartelwiel(en) zien als een meervoudig verspanend werktuig of moet ik het kartelapparaat er gewoon tegenaan drukken? Wanneer gebruik je één kartelwiel en wanneer een karteltang?

Hoe moet ik een recht en schuin (prisma) kartelvlak verkrijgen? Wanneer gebruik ik welk kartelwiel? Moet ik nog iets van te voren berekenen om ‘uit te komen’ met het aantal groeven? Welke aanzet moet ik gebruiken?

Kortom kunnen jullie me dit alsjeblieft uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg? Het mooiste zou zijn als dit nog eens werd toegelicht met wat foto’s. 😉 Dan kunnen anderen er misschien ook van (bij)leren.

Alvast hartelijk dank.

Vriendelijke groeten,

Roy Wilms
    Deelnemer

Arnold,

ik heb dit op school ook wel eens gedaan. Je hebt kartelwielen voor rechte kartels en ook voor gekruiste kartels. Kartelen is een niet-verspanende bewerking! De kartels worden er gewoon ingedrukt. Volgens mij kun je je kartelapparaat ook nog in de voeding zetten, om grotere vlakken te kartelen.

Roy

ArnoldS
    Deelnemer

Bedankt Roy!

Dit is in ieder geval iets. Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen?

Vriendelijke groeten,

Frits
    Deelnemer

Hallo Arnold,

Misschien word je van dit artikel wel wat wijzer. :)

http://wikipedia.qwika.nl/en2nl/Knurling

Eigen ervaring kan ik je helaas niet aanbieden. 😳

Frits

ArnoldS
    Deelnemer

Hallo Frits,

Wel bedankt voor de tip. Het is een beetje vreemd geschreven en niet altijd even duidelijk, waarschijnlijk heeft de automatische wikipedia-vertaler uit een vreemde taal deze tekst gemaakt.

Mijn conclusie is tot zover dat in ieder geval dus gekartelde oppervlakken zowel gewalst als ‘gesneden’ kunnen worden.

Tja, en wanneer pas je het ene dan wel het andere toe?

Het blijkt voor dit forum toch een hardere noot om te kraken dan ik had gedacht. 😉

Vriendelijke groeten,

Beunhaas102
    Deelnemer

Je kan snijdend en drukkend kartelen, de snijdende kartelapparaten zijn onbetaalbaar, dus voor ons blijft eigenlijk drukkend kartelen over.

Een kruiskartel kan je volgens mij alleen maken met een 2-rollig apparaat, gewone kartels ook met een enkel rollig apparaat.

Bij het drukkend kartelen moet je rekening houden dat de diameter groter word, een vuistregel; de diameter word groter met een halve steek (steek = afstand tussen 2 karteltandjes). De steek van de kartelrol bepaal je afh. van materiaal/diameter/kartelbreedte, ik zal hier zsm. even een schematje voor posten.

Zorg voor smering/koeling/spaanafvoer.

Als je breder wil kartelen als je kartelrol (smalle kartelrol beperkt lagerbelasting) kan je de machine in de automatische voeding zetten, hierbij mag de voeding niet groter zijn dan de halve steek per omwenteling.

Volgens mij begin je door de positie te bepalen, vervolgens voed je de slede langzaam in het product tot de gewenste diepte, en activeer je de automatische voeding (ik meen dat ik zelf al is handmatig gevoed heb, maar dat is 2 jaar geleden, dus zeker weet ik dit niet). Vervolgens de 2 uiteinden afschuinen (niet voor de tijd!).

Verder is drukkend kartelen niet echt lekker voor je hoofdspillagering, zorg voor ondersteuning van een (vast) center, of evt. een (meelopende) bril. Persoonlijk ben ik er niet kapot van, vanwege de genoemde lagerbelasting, zeker niet op een onderberekende bank.

Zelf frees ik wel is gewoon gleuven in een rond voorwerp, iets minder mogelijkheden, aanzienlijk arbeidsintensierver (zijn we toch hobbyisten voor). Maar wel beter voor je machinepark en veel mooier.

Voorbeeldje;

[img]http://members.lycos.nl/Zundappsite/Overig/freeskolom.jpg[/img]

Zie de grote aluminium knoppen.

Ik heb dit gedaan met mijn draaibank (met ingebouwde verdeelschijf en extra vrij beweegbare freeskolom). Echter dit kan je ook doen met freesbank/verdelerkop (wat velen hier volgens mij toch wel hebben). Ik gebruik in dit geval AutoCAD LT om de diameter van de frees, en het aantal herhalingen te bepalen (uittekenen, en kijken wat mooi is en functioneel).

Beunhaas102
    Deelnemer

Beunhaas102 wrote:

Bij het drukkend kartelen moet je rekening houden dat de diameter groter word, een vuistregel; de diameter word groter met een halve steek (steek = afstand tussen 2 karteltandjes). De steek van de kartelrol bepaal je afh. van materiaal/diameter/kartelbreedte, ik zal hier zsm. even een schematje voor posten.

Bij deze;

[img]http://members.lycos.nl/Zundappsite/Overig/Kartelschema.JPG[/img]

Het Word-document is evt. te downloaden van mijn site met de volgende link; http://members.lycos.nl/Zundappsite/Overig/Kartelschema.doc

Ik wil evt. op het werk wel even kijken of ik wat kan kartelen en daar dan wat foto’s van kan posten met omschrijving. Dit word dan wel na de vakantieperiode.

ArnoldS
    Deelnemer

Hallo Beunhaas102,

Hartelijk dank voor je bijdrage: hier kan ik wat mee. Voor de rest is het, denk ik, een kwestie van doen en ervaren. Proberen is leren, is ’t niet!

Nogmaals dank en ook aan alle anderen die gereageerd hebben.

Vriendelijke groeten,

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven