Kegeltandwielen frezen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Kegeltandwielen frezen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    andre57
    Deelnemer

Hallo ik ben een echte beginner maar ik wil toch proberen een aantal kegeltandwieltjes te gaan frezen.

Ik ben in het bezit van een set moduul 0.5 freesjes. Een Proxon draai-freescombinatie en een verdeelschijf.

Het gaat om een tandwiel 45 tanden en een van 15 tanden. Betekend dit dat de frees onder 45 graden de omtrek in moet lopen of is dit een geheel andere hoek?

Als ik de CAD tekening van een willekeurige leverancier bekijk lijkt dit heel anders te zijn…..

Zijn er mensen op dit forum met ervaring in het frezen van kegeltandwieltjes?

Bedankt alvast voor de moeite, groet André

JAM
    Deelnemer

Bij gebrek aan antwoorden van ervaren bouwers hier maar mijn visie op het maken van kegeltandwielen. Dus van iemand zonder enige ervaring in het maken van kegelwielen!

Zie onderstande C(KL)AD-tekening:

[img]http://img71.imageshack.us/img71/7096/kegeltandwielenyz0.th.jpg[/img]

Ik ga uit van de berekening voor een normale rechte overbrenging en heb vervolgens e.e.a. in een haakse opstelling gezet. Om een correcte overbrenging te krijgen moeten de middelpunten van de assen op elkaar uitkomen en hier volgt dan weer de hoek uit die daar bij hoort.

Hou er wel rekening mee bij het maken van de basisvorm dat deze lijn de middellijn is. In het centrum is de tand-diepte 0, aan de rand de ‘normale diepte’. Hier moet je deze berekening nog wel voor corrigeren.

-Jaap-

Foden_sam
    Deelnemer

Hallo Andre,

Ik heb er even het boek Gereedschapswerktuigen op nageslagen en daarin staan nog een paar randvoorwaarden voor het frezen kegeltandwielen met een schijfvormige (moduul) frees:

1. Het aantal tanden mag niet minder zijn dan 25