Kegeltandwielen frezen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Kegeltandwielen frezen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    andre57
    Deelnemer

Hallo ik ben een echte beginner maar ik wil toch proberen een aantal kegeltandwieltjes te gaan frezen.

Ik ben in het bezit van een set moduul 0.5 freesjes. Een Proxon draai-freescombinatie en een verdeelschijf.

Het gaat om een tandwiel 45 tanden en een van 15 tanden. Betekend dit dat de frees onder 45 graden de omtrek in moet lopen of is dit een geheel andere hoek?

Als ik de CAD tekening van een willekeurige leverancier bekijk lijkt dit heel anders te zijn…..

Zijn er mensen op dit forum met ervaring in het frezen van kegeltandwieltjes?

Bedankt alvast voor de moeite, groet André

JAM
    Deelnemer

Bij gebrek aan antwoorden van ervaren bouwers hier maar mijn visie op het maken van kegeltandwielen. Dus van iemand zonder enige ervaring in het maken van kegelwielen!

Zie onderstande C(KL)AD-tekening:

[img]http://img71.imageshack.us/img71/7096/kegeltandwielenyz0.th.jpg[/img]

Ik ga uit van de berekening voor een normale rechte overbrenging en heb vervolgens e.e.a. in een haakse opstelling gezet. Om een correcte overbrenging te krijgen moeten de middelpunten van de assen op elkaar uitkomen en hier volgt dan weer de hoek uit die daar bij hoort.

Hou er wel rekening mee bij het maken van de basisvorm dat deze lijn de middellijn is. In het centrum is de tand-diepte 0, aan de rand de ‘normale diepte’. Hier moet je deze berekening nog wel voor corrigeren.

-Jaap-

Foden_sam
    Deelnemer

Hallo Andre,

Ik heb er even het boek Gereedschapswerktuigen op nageslagen en daarin staan nog een paar randvoorwaarden voor het frezen kegeltandwielen met een schijfvormige (moduul) frees:

1. Het aantal tanden mag niet minder zijn dan 25

2. De tandbreedte mag niet groter zijn dan 1/3 van de lengte van de steekkegel. (de steekkegel is de afstand vanaf de buitenkant van het tandwiel tot het snijpunt van de assen). Deze voorwaarden hebben te maken met de te bereiken nauwkeurigheid

Over de hoeken: de som van de halve tophoeken van de steek-kegels is 90 graden. Voor de verdere berekeningen van hoeken, keuze van het freesnummer etc. bestaat een hele tabel met formules.

Je zult er rekening mee moeten houden dat de tanden en tandkuilen aan de buitenkant breder zijn dan aan de binnenkant, d.w.z. de flanken zullen aan beide zijden nagefreesd moeten worden om de juiste vorm te verkrijgen.

Kortom een leuke uitdaging, maar zeker niet simpel. Misschien zijn er meer ervaren bouwers die nog slimme tips hebben, bovenstaande komt uit een theorieboek.

Succes er mee.

marcel s
    Deelnemer

andre57 wrote:

Hallo ik ben een echte beginner maar ik wil toch proberen een aantal kegeltandwieltjes te gaan frezen.

Ik ben in het bezit van een set moduul 0.5 freesjes. Een Proxon draai-freescombinatie en een verdeelschijf.

Het gaat om een tandwiel 45 tanden en een van 15 tanden. Betekend dit dat de frees onder 45 graden de omtrek in moet lopen of is dit een geheel andere hoek?

Als ik de CAD tekening van een willekeurige leverancier bekijk lijkt dit heel anders te zijn…..

Zijn er mensen op dit forum met ervaring in het frezen van kegeltandwieltjes?

Bedankt alvast voor de moeite, groet André

hallo

ik lees dat je een kegeltandwiel wild frezen 15 en 45 tanden modul 0,5

die zijn te koop bij conrad van messing voor + – 13 euro

maar als je ze zelf wild makken kijk dan bij http://www.tandwiel.info/index.asp (handboek en kijk bij Conische tandwielen met rechte vertanding – hoektabellen )daar is de info te vinden die de kegel hoek moet hebben aan de top van de tand de kegel zelf staat bij het frezen onder 45 graden veel succes :D

andre57
    Deelnemer

Hallo, bedankt voor de reakties ik zal graag kennis nemen van de aangedragen informatie.

Het lijkt erop dat het frezen van een 15 tands kegeltandwieltje niet kan maar ze bestaan wel!

Hoe wordt dit dan gedaan?

Kopen is een optie maar in de te bouwen Shay locomatief zitten er 4 * 2 en ik vind het wel een uitdaging om het uit te proberen.

Ik wil met een uitvoering in plexiglas starten en als dat goed gaat overschakelen naar messing!

Ik zal verder berichten hoe dit gaat. Overigens ben ik ook bezig met een eenvoudiger ontwerp de Bagger.

Dan heb ik ook zo nu en dan alvast wat resultaat. HI

Verder val ik kennelijk op ontwerpen met een vertikale ketelopstelling, wat weer specifieke problemen geeft in de aandrijving…..

gr André

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Andre,

Volgens mij worden de tandwielen en hun samenstelling ervan beschreven in het bijbehorende boek van Kozo Hiraoka.

Deze man maakt zulke mooie en duidelijke hulp gereedschappen.

Zelf maak ik de normale rechte tandwielen altijd eerst in Trespa (volkernplaat) freesd erg makkelijke en brokkeld niet af.

mvg Rene

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Andre,

wat Rene zegt klopt wel. Ik heb kort geleden het boek van Kozo besteld in Amerika (heb er wel 10 weken op moeten wachten). Dit boek ging over de bouw van de “Pennsylvania A3 Switcher”. Kozo beschrijft hierin heel duidelijk, ook voor een beginneling, hoe je alle onderdelen moet maken. Hij maakt daar tevens gebruik van veel hulpgereedschap, die hij zelf ontworpen heeft. Ik was zo onder de indruk, dat ik meteen twee andere boeken ook van hem besteld heb en die betreffen de bouw van de “Shay” en de “Heisler”. Wil je meer van hem weten, ga dan eens kijken op zijn site. Die man bouwt fantastische dingen. Op zijn site beschrijft hij ook een loc, stap voor stap.

Succes met de bouw en ik ben benieuwd, omdat ik daarmede ook aan de beurt ben, hoe je deze tandwieltjes maakt. Ik blijf het draadje volgen.

mvg

Cor 😆 😉

peterve
    Deelnemer

het probleem met conische tandwieen is dat het modul niet konstant is

Naar het midden toe wordt dat kleiner Dus met een modulfrees kun je hier weinig mee Je kunt hooguit iets benaderen

In het grootbedrijf worden deze wielen gestoken terwijl de tandvorm afwikkeld als een evolvente

Peter

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven