keramiekbrander / gassproeier / Verwarmd Oppervlak ketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels keramiekbrander / gassproeier / Verwarmd Oppervlak ketel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    baggeraar
    Deelnemer

Heren,

Ik ben lekker gevorderd met de bouw van een glasvezelromp in epoxy.

Dit product is echter dusdanig slap dat ik vele spanten en dekbalken moet gaan plaatsen.

Om nu te voorkomen dat die straks in de weg zitten, ben ik eerst de machinekamer aan het inrichten.

Ik overweeg een Yarrow-ketel te maken, daaronder wilde ik een keramiekbrander plaatsen.

Die heb ik nodig voor twee stuart compound machines.

Mijn sleepboot met één compound met schotse ketel stook ik met wasbenzine.

Het plan is om de baggermolen op te stoken met gas en als alles goed warm is over te schakelen op wasbenzine, hiervan kan ik meer kwijt aan boord.

Ik ben druk met berekeningen aan de ketel.

Valt niet mee om de gevonden antwoorden om te zetten in een verlanglijstje.

Door gebrek aan ervaring met gas en keramiekbranders zal ik daar nog wel wat langer over doen.

Er gaan (uiteraard) verschillende waardes over het net voor de calorische waarde van (was)benzine, ik reken maar even met 40MJ/liter.

Bij een verbruik van 800mL verdamp ik 5 liter water op een vaardag.

Dat is dan 32 MJ voor 5 liter water.

Als je dat combineert met een gaswaarde van 47kJ/gram (van butaan) dan is er 545 gram gas nodig voor 5 liter water.

Benodigde gas voor 1 liter water is dan 109 gram. (Benodigde wasbenzine is 160 mL.)(is voor één uur varen)

Van het net pak ik dan een gassproeier nummer 8 (0.25 mm) die laat bij 20PSI 108gr/hr aan gas door en bij 25 PSI 120gr/hr.

Deze waardes zijn bij één volaan draaiende stuart compound.

Dus voor in de baggermolen 2 compounds: 2 maal zoveel gas.

Welk oppervlak keramiek zou ik dan nodig hebben ?

Welke sproeier of sproeiers?

Kan je eigenlijk een tweede bijzetten in dezelfde brander, als de eerste niet genoeg geeft?

Hoeveel ruimte heb je nodig onder de keramiekplaat?

Hoe maak je een gas/lucht-mengbuis? (afmetingen)

Hebben jullie een passende oplossing of eventueel een overzicht van welke brander/ nozzle past bij welke ketel, bij wat voor machine?

Henry
    Deelnemer

Helaas kan ik niet al je vragen beantwoorden, maar ik heb eens even in het “Dampfforum” rondgekeken en vermoed dat je daar wel het een en ander kunt vinden.

Er zijn diverse bijdragen met de Yarrow ketel als onderwerp.

Ook over keramische branders is er veel te lezen.

Wat betreft de sproeiers moet je wat experimenteren , zelf ben ik op 0.2 mm uitgekomen. Ik geloof dat de meest toegepaste maat tussen 0.2 en 0.3 mm ligt.

Het toepassen van een tweede brander om bij te zetten, lijkt mij niet zo zinvol omdat de brander tussen min. en max. te regelen is.

De vrije ruimte onder de keramische plaat is bij mij 12 mm. Voor een goede verdeling van het gasmengsel in een grote brander kan het plaatsen van schotjes noodzakelijk zijn.

In het genoemde forum worden diverse voorbeelden van gas-lucht mengbuizen besproken.

Het toepassen van twee buisbranders lijkt mij voor een Yarrow ketel ook wel een aantrekkelijke optie. ( eenvoudig, geringe bouwhoogte, wel meer gevoelig voor uitwaaien denk ik.}

Wens je veel succes bij het ontwerpen en de bouw

Groet Henry

baggeraar
    Deelnemer

Henry, bedankt voor de tip, zal eens snel kijken.

Die kende ik nog niet.

groeten van Harm

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo,

kijk eens bij http://www.rexin-loettechnik.de :P

hierzijn sproeiers verkrijgbaar in diverse kleinere maten.(als je bijv 😮vergaat tot het toepassen van 2 branders)

afd :einspritzdusen.

heeft ook spul op het gebied van solderen!

MVG

Chrit

baggeraar
    Deelnemer

Chrit, bedankt voor de link.

Ik heb vorige week die firma zelf al gevonden en daar al diverse maten besteld, zelfs de verzendkosten zijn heel redelijk.

Chrit-koumans
    Deelnemer

Jazeker,

de verzendkosten en prijzen zijn in duitsland tov ons land veel goedkoper.

Ook voor boutjes ed . (van zeer goede kwaliteit) kun je op het volgende adres stukken goedkoper terecht.

http://www.modellbauschrauben.de :P

Mvg,

Chrit

baggeraar
    Deelnemer

Vele vragen op diverse fora geplaatst maar helaas wil of kan niemand wat over keramiekbranders vertellen.

Dan maar het wiel zelf uitvinden.

Het is tenslotte hobby.

Kant en klaar is ook maar zozo eigenlijk.

Ondertussen wel al stappen gemaakt met de ketel samenstelling.

[img]http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/baggeraar-albums-baggermolen-picture200348-herschaalde-kopie-van-11-sep-2014-001.jpg[/img]

[img]http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/baggeraar-albums-baggermolen-picture200349-herschaalde-kopie-van-11-sep-2014-002.jpg[/img]

[img]http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/baggeraar-albums-baggermolen-picture200350-herschaalde-kopie-van-11-sep-2014-003.jpg[/img]

Voordat deze “spare ribbetjes” op het vuur gaan zal nog wel even duren.

baggeraar
    Deelnemer
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven