De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › Ketel bij machine
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 7 maanden geleden door
john.
- AuteurBerichten
- 19 oktober 2007 om 11:13 #414
Rob Willems
DeelnemerHallo, Ik heb samen met een aantal collega’s besloten om als hobbyprojectje een tweecilinder scheepsmachine te maken van een tekening die ik op
http://www.stoompagina.nl gevonden heb.We hebben de maten omgezet naar metrisch waardoor we op een boring van 32mm en een slag van 28mm uitkomen.
We zijn nu bezig met het bewerken van het cilinderblok, wat tot nu toe goed lukt, en de fundatie.
Mijn grootste vraag is eigenlijk wat voor soort ketel we nodig gaan hebben om hem echt op stoom te laten lopen?
Het gaat vooral om het beste model en wat voor afmeting we nodig gaan hebben hiervoor.
Ik heb een aantal tekeningen van ketels maar het grootste punt wordt de hoeveelheid stoom die nodig is. Ik heb namelijk geen idee hoe groot het keteltje moet worden.
De beschrijving gaat uit van 75lb stoomdruk maar er staat niet of dat in pounds per inch of per feet gaat. bij 75lb/” komen we op 5,17 bar wat mij vrij veel lijkt voor zo’n klein ding maar bij 75lb/voet komen we op 0,03 bar wat wel heel laag is.
Ook is door het omzetting van de maten naar metrisch de afmeting met 25% verhoogd, moeten we dan de druk ook met 25% verhogen?
Als er iemand een antwoord heeft of ons in de goede richting kan sturen dan graag.
P.S.: We zijn foto’s aan het maken van de bouw en als we hem ooit afkrijgen zal ik zeker kijken of hem ergens online kan zetten.
24 oktober 2007 om 11:04 #3808john
Deelnemerje hebt niet meer druk, maar meer stoom nodig. De ketel bepaald het vermogen van de machine, geen stoom is geen kracht om de zuigers te laten bewegen.
Op zich kun je met 3 bar stoomdruk (veiligheid, boven 3 bar zal de ketel gekeurd moeten worden incl. tekening door de veiligheidscommissie van de stoomgroep Nederland) t/m 3 Bar moet je het wel deugelijk maken, maar behoeft er (nog) niet gekeurd te worden.
Jullie maken zo te zien een snel loper, boring is groter dan de slag.
echter als ik de tekeing op de site bekijk is het net andersom, de slag is groter dan de boring, misschien een typ fout.
Het is dan zaak om de ketel niet te klein te maken, met een groot verwarmd oppervlak (VO).
Zo`n machine lust nogal wat stoom namelijk.
In het handboek model stoommachines staat een berekening hoeveel stoom een machine verbruikt bij welke druk en hoeveel de ketel moet kunnen verdampen tegen een bepaalde druk.
Maar reken er op dat de ketel niet te klein mag zijn.
Reken bijvoorbneeld op een stuk roodkoperbuis van 100-106mm uitwendig met een lengte van circa 300mm.
deze aan de onderkant voorzien van 3 tot 6 waterpijpen, waarschijnlijk zal een dergelijke ketel met een voldoende grote brander de benodigde stoom kunnen produceren.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.