ketel Br 23 3.5 inch

5 berichten aan het bekijken - 9 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    wotje
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Als nieuw forumlid wil ik mij in het kort even voorstellen

Ik ben inmiddels de middelbare leeftijd gepasseerd.

Waardoor ik meer tijd begin te krijgen voor een van mijn hobby’s uit vroegere jaren en U raadt het al wat die zijn: stoommachines.

Ik heb er voor ongeveer 40 jaren terug verschillende gebouwd en eigenlijk weggegeven, waar ik nu zoveel spijt van heb als haar op mijn hoofd. (en die heb ik nog veel)

Mede door invloed van mijn kinderen, heb ik daarom verleden jaar het besluit genomen om een loc uit de baureihe 23 schaal 1:16 te bouwen.

Ik heb voor 1:16 gekozen, omdat dan het uiteindelijk gewicht nog niet zo groot is.

Ik ben daaraan toen begonnen, maar liep tegen kleine afwijkingen in de tekening aan, die ik daarvoor had aangeschaft.

Ook vond ik de bouwbeschrijving toen voor mij niet niet erg duidelijk.

Overigens hoed af voor de tekenaar en schrijver, want het is geen gemakkelijke opgave om zoiets te doen.

Ik heb toen het bouwen stil gelegd, om eerst de tekening om te zetten in een cad tekening.

Ik ben inmiddels zover daarmee dat deze bijna geheel voltooid is (circa 1300 onderdelen). Ik heb alleen de standaard onderdelen zoals boutjes en moertjes niet mee getekend.

Overigens door het tekenen van deze loc, is voor mij de handleiding een stuk duidelijker geworden. En beschik ik over soort naslagwerk waarin ik deze machine vanuit alle hoeken kan bekijken.

Zover de voorgeschiedenis.

Nou heb ik b.v. gezien op de site van Erik dat hij gegoten wielen gebruikt.

Ik had voor mijzelf het plan opgevat om zelf 17 spaaks wielen te maken.

Daar vindt ik echter heel weinig lectuur over. Het enige voorbeeld wat ik kan vinden in frontaal aanzicht in een klein plaatje in de handleiding.

Daarom de vraag, zijn er hier op het forum leden die deze wielen zelf gemaakt hebben?

Ik heb zelf wel een idee hoe dat ik dit het beste kan doen.

Maar tips van andere mensen die dit al eerde gedaan hebben. Zouden wellicht uit kunnen wijzen, dat er een kortere de weg naar Rome is, dan ik nu denk dat hij is.

Of misschien zeggen die mensen wel, begin er niet aan, het is haast niet te doen.

En zijn er misschien ergens tekeningen te vinden van de originele wielen.

Ik ben overigens bij het nazoeken naar deze wielen gestuit op foto’s, waaruit men op zou kunnen maken dat niet altijd dezelfde wielen gebruikt werden. Maar daar kan ik abuis in zijn.

Groeten Gijs

john
    Deelnemer

Beste Gijs,

probeer nin contact te komen met Kejo Genzel van de Genzelbahn op Nienoord in Leek (Groningen).

Hij heeft een 23`er gemaakt 1:7 vanaf de fabrieks tekeningen.

misschien kun je een paar copieen krijgen van onderdelen die niet duidelijk zijn?

http://www.genzelbahn.nl

groet,

John

wotje
    Deelnemer

Hallo John,

Bedankt voor de tip.

Groeten Gijs

Je zou ook eens kunnen navragen bij de stoomgroepzuid.nl dat is immers bij jou in de buurt en daar zitten ook mensen die een DB 23 hebben gebouwd.

Quote:

Ik had voor mijzelf het plan opgevat om zelf 17 spaaks wielen te maken.

Daar vindt ik echter heel weinig lectuur over. Het enige voorbeeld wat ik kan vinden in frontaal aanzicht in een klein plaatje in de handleiding.

Wil je ze gieten of wil je ze uit vol materiaal frezen?

Gr. KvG

wotje
    Deelnemer

Hallo Klaas,

Eerst bedankt voor de tip.

Dan het maken van wielen.

Alhoewel ik wel is meer dingen gegoten heb (temperatuur onder de 1100 graden), ben ik voor het gieten van wielen uit staal wel een beetje bevreesd.

De temperatuur is dermate hoog dat de mogelijkheid dat de gietmal uit elkaar barst (vanwege minieme hoeveelheid vocht in de mal) toch wel aanzienlijk aanwezig is.

Waarmee, afgezien van het gevaar voor eigen lijf en leden, de andere ellende niet te overzien is.

Dus wou ik ze frezen.

En zoals ik dat nu bekeken had, gaat daar enorm veel tijd in zitten.

Daarom de vraag of er een of meerdere personen zijn die dit ook gedaan of geprobeert hebben.

En deze hun ervaringen daarover hier openbaar willen maken.

Zodat de weg voor mij en misschien eventueel andere of toekomstige bouwers de weg naar Rome misschien niet korter wordt, maar wel duidelijker wordt welke route men het best kan volgen.

MVG Gijs

5 berichten aan het bekijken - 9 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven