ketel mislukt !! NEEEE GELUKT !!!!!!!

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels ketel mislukt !! NEEEE GELUKT !!!!!!!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 17)
  • Auteur
    john
    Deelnemer

Oh Oh Oh,

wat baal ik zeg.

Ik ben een staande vlampijpketel in roodkoper aan het maken, en tot vandaag ging alles redelijk goed.

Maar nu…….. ik ging de binnenvuurkist in de buitenketel solderen.

De binnenvuurkist bestaat uit de vuurkist zelf, pijpenplaat met vlampijpen.

Als steuning heb ik de bovenste pijpenplaat over de vlampijpen heen gedrukt, maar niet ver genoeg blijkt nu.

Tijdens het solderen is door de uitzetting de bovenste pijpenplaat naar beneden gezakt (ketel stond onderste boven om de onder ring vast te solderen).

Maar daarmee zijn ook een paar vlampijpen uit de vuurkist pijpenplaat gezakt :cry:

Ze zitten er nog in, dat wel, maar toch zijn er ongeveer 3 circa 1 a 2 mm uit de pijpenplaat gezakt.

Maar ook is daardoor de hele binnenvuurkist iets scheef komen te staan.

De ketel wordt van bovenaf gestookt zometeen, de centrale stookbuis is rond 35mm, en deze staat nu scheef ten opzichte van de bovenste pijpenplaat.

Is dit nog goed te krijgen………….? al die tijd al bezig en dan door zo iets bijna een hoop roodkoper op de schroothoop……………………….

Het geheel staat nu in het zuur, en moet zowiezo nog een keer gesoldeerd worden, 1 kant van de onderring is nog niet gesoldeerd omdat het soldeer niet meer wilde vloeien.

SH*T zeg, ik baal hier goed van.

john
    Deelnemer

kleine update:

Gelukkig valt het nog redelijk mee :)

De centrale stookbuis en vlampijpen heb ik met wat geduld weer in het gareel kunnen brengen, alles past weer in de bovenste pijpenplaat, die ik nu ook GOED op zijn plaats heb gebracht.

De vlampijpen welke er uit geschoven lijken te zijn zitten nog in de pijpenplaat, maar komen niet helemaal door de plaat heen, er zit wel zilver aan beide kanten van de vlampijp in de pijpenplaat, de sterkte zal er niet onder te lijden hebben denk ik ?

Nu goed laten uitzuren en met geduld de onderring verder afsolderen….

john
    Deelnemer

nou dat goede uitzuren lukt hlemaal niet…!

Komt dit omdat ik salpeterzuur gebruik, of iets anders ?

Het koper wordt wel een beetje schoon, maar blijft er zwartig uit zien.

De binnenkant van de ketel wil al helemaal niet schoon worden, ik kan dan ook niet zien of de zilvernaden wel goed zijn.

Als ik in de ketel kijk is het alleen maar zwart van de oxides.

Zelf nu na weken in het zuurbad wordt het niet schoon.

Rene, als je dit leest, als het goed is heb je een pb tje van mij ontvangen.

Ed
    Deelnemer

Salpeterzuur kan je beter niet gebruiken. Lost je ketel op.

Het zuren doe je met een 5%tige zwavelzuuroplossing.

Als je geconcentreerde zwavelzuur verdunt, dan altijd het zwavelzuur aan het water toevoegen en NOOIT anders om. Komt enorm veel warmte bij vrij.

Mvg.

Ed[/b]

john
    Deelnemer

Zo,

ik ben Rene Witteman op bezoek geweest, met succes !

Alle pijpen zijn weer keurig op hun plaats, met hulp van Rene en John !!

Mannen super bedankt !!!!!!!!!!!!!

Ik heb de ketel met water gevuld en begonnen met afpersen, 2 lekken.

Maar dit is geen probleem denk ik.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste John,

Lukt dit repareren, of wil je nog eens langs komen?

mvg rene

john
    Deelnemer

Bij de bovenste pijpenplaat zit iets te weinig zilver rond de stookbuis, de rest van de vlampijpen zijn wel mooi aangevloeid, dus ik zal de bovenkant even opnieuw moeten fluxen (binnen/buiten) en wat zilver bij de stookbuis laten vloeien.

2de lek is aan de onderkant, wat al te verwachten was, de naad van de onder ring die een stukje open staat, dat plekje is nog open.

Ik wil een klinknagel in vorm vijlen en deze er in zetten, alles fluxen en met wat zilver aanvloeien.

Dat zijn de 2 lekken, dit moet thuis lukken denk ik.

Vooral rust en GOED inpappen, en rustig opwarmen.

Ik laat hier wel weten hoe het is gegaan !

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste John,

Denk er ook even aan de boel van binnen goed te fluxen, maak een lekker papje en laat er flink wat in lopen.

Hierna wat ronddraaien en kantelen, zodat het overal komt.

De boel inderdaad goed doorwarmen.

mvg Rene en sterkte

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven