ketel solderen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Auteur
    john
    Deelnemer

Ik ga zeer binnenkort mijn eerste “grote” ketel solderen.

en eerlijk gezegd, dit wordt echt mijn eerste 6 bar ketel.

een paar vragen:

– kan je ook gibo (gasbetonblokken) gebruiken om als oventje te dienen om zo de warmte van de soldeervlam vast te houden ?

– is zoutzuur van de bouwmarkt ook bruikbaar als Pickel bad vloeistof, wel aangelengt met water natuurlijk ?

is er iemand gelegen om vuurvaste/isolatiestenen aan mij te verkopen.

Gompy bijvoorbeeld, hij schijnt vrij makkelijk aan de stenen te kunnen komen via de vuilverbranding.

een stuk of wat stenen in een doos en een pakketzeger van 10kg er op, zou dat kunnen ?

donderdag aanstaande heb ik een afspraak bij de veiligheidscomissie, dan worden de afzonderlijke keteldelen en tekening geinspecteerd en hopelijk goed bevonden.

De tekeing zelf is al door Dhr. Heyt goedgekeurd en ik heb een tekeing nummer.

ik ga de binnenvuurkist + vlampijpen met zilver 650-680C solderen.

de overige delen worden dan compleet samengesoldeerd met zilver 610C.

Graag wat digitale hulp, dan moet het goed komen.

Gompy
    Deelnemer

john wrote:

Ik ga zeer binnenkort mijn eerste “grote” ketel solderen.

en eerlijk gezegd, dit wordt echt mijn eerste 6 bar ketel.

een paar vragen:

– kan je ook gibo (gasbetonblokken) gebruiken om als oventje te dienen om zo de warmte van de soldeervlam vast te houden ?

Nee, als je pech hebt knalt dat uit elkaar.

Quote:

– is zoutzuur van de bouwmarkt ook bruikbaar als Pickel bad vloeistof, wel aangelengt met water natuurlijk ?

Ja, maar dan omgekeerd mengen !!!

Water in een emmer en dan zoutzuur toevoegen.

Quote:

is er iemand gelegen om vuurvaste/isolatiestenen aan mij te verkopen.

Gompy bijvoorbeeld, hij schijnt vrij makkelijk aan de stenen te kunnen komen via de vuilverbranding.

een stuk of wat stenen in een doos en een pakketzeger van 10kg er op, zou dat kunnen ?

Eind deze maand komen de mannen weer en zal ik eens voor je vragen.

Kan niets beloven omdat ik afhankelijk ben van wat ze aanleveren.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste John,

Wat is de diameter van de “grote ” ketel en de lengte/

Met welke lokomotief”formaat” kun je hem vergelijken?

Waarom gebruik je geen accuzuur (zwavelzuur) om je ketel te spoelen?

Dit kun je overal kopen.

mvg Rene

john
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

Beste John,

Wat is de diameter van de “grote ” ketel en de lengte/

Met welke lokomotief”formaat” kun je hem vergelijken?

Waarom gebruik je geen accuzuur (zwavelzuur) om je ketel te spoelen?

Dit kun je overal kopen.

mvg Rene

diameter 133mm

hoogte 203mm

staande ketel, voor de Clayton Undertype wagon.

Zwavelzuur kopen ? bij de bouwmarkt in ieder geval niet…… maar dat is bekend.

Maar waar zou dat wel verkrijgbaar zijn ?

pfb
    Deelnemer

Moi John,

Dat zwavelzuur (accuzuur) kun je soms krijgen bij een garage. In Groningen zit een drogisterij ( de spaanse vlieg) die heeft wat zuur in voorraad of kan het snel bestellen. ik denk niet dat zij zuur per post verzenden.

Maar waarom gebruik je geen schoonmaak azijn. Het duurt over het algemeen iets langer dat het goed schoon is en je moet het vaker verwisselen, maar het is goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar. Alleen de tijd kan dus een negatieve factor zijn.

Meng je het poeder wel aan met spiritus in plaats van leidingwater. Leidingwater kan onreinheden bevatten die je niet in je soldeerbad wilt hebben. Ook doe ik er vaak nog een drup afwasmiddel in, dat zorgt ervoor dat het mengsel langer smeuig blijft.

Gebruik een rustige vlam voor het opwarmen, anders loop je de kans je fluks weg te blazen voordat het is gesmolten.

Succes Peter

john
    Deelnemer

pfb wrote:

Moi John,

Maar waarom gebruik je geen schoonmaak azijn. Het duurt over het algemeen iets langer dat het goed schoon is en je moet het vaker verwisselen, maar het is goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar. Alleen de tijd kan dus een negatieve factor zijn.

Meng je het poeder wel aan met spiritus in plaats van leidingwater. Leidingwater kan onreinheden bevatten die je niet in je soldeerbad wilt hebben. Ook doe ik er vaak nog een drup afwasmiddel in, dat zorgt ervoor dat het mengsel langer smeuig blijft.

Gebruik een rustige vlam voor het opwarmen, anders loop je de kans je fluks weg te blazen voordat het is gesmolten.

Succes Peter

Peter,

inderdaad, schoonmaak azijn heb ik gebruikt om de ketel opnieuw schoon te poetsen na het zoutzuur debacle.

Ik meng de Flux inderdaad met spiritus, ik heb vooraf wel een aantal artikelen doorgenomen over het zilver solderen.

Ik gebruik een grote brander van Sievert, zeg maar een soort dakbrander, deze werkt prima, veel warmte maar de flux wordt niet weggeblazen.

VANAVOND NAAR DE KEURMEESTER VD nvm

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste John,

Ik heb contacten in de autowereld………en kan het zuur voor je regelen

indien gewenst.

ik hoor het wel.

Je zou eens kunnen vragen bij een Brezan of andere automaterialen-

handel.

mvg Rene

P.S. voor zo’n relatief kleine ketel zou ik, wat betreft een soort oven er niet zoveel werk van maken.

E.e.a. is goed warm te krijgen.

john
    Deelnemer

ik rij zometeen even langs een speciaalzaak voor auto materialen, als ze het daar niet hebben rij ik nog langs een speciaal zaak voor motoren.

zij doen daar ook stalling en onderhoud, zij zullen ook wel accu`s onderhouden denk ik.

ik laat het nog wel weten, ook hoe het met de inspectie van vanavond afloopt.

Groet,

John

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven