Ketel voor een stoominstallatie

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Ketel voor een stoominstallatie

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    ko
    Deelnemer

Ik wil na het maken van diverse heteluchtmotoren beginnen met een stoominstallatie.

Na het lezen van het handboek “modelstoommachines” wil ik starten met de bouw van de stoominstallatie die daar staat uitgelegd.

De ketel is uit een naadloze koperen buis gemaakt van rond 104 mm.

Nu vraag ik mij af mag ik deze ook uit een koperen plaat maken en welke verbinding zou ik dan moet gebruiken.

Want het is voor mij makkelijker aan koperen platen te komen dan aan deze koperen buizen.

Ook de andere koperen buisjes moet ik nog ergens zien te bestellen weten jullie een adres waar ik deze kan bestellen?

wijns
    Deelnemer

Hallo Ko

Het antwoord ligt voor je :D Bladzijde 101 in model stoommachienes.

Dirk

john
    Deelnemer

Je mag de buis walsen uit een stuk plaat.

Het mooiste maar ook moeilijkste is om een “vinger naad”te maken.

Hiermee bedoel ik het volgende:

leg je handen op de tafel en schuif je vingers in elkaar, zo`n naad kun je dan ook in de koperplaat maken.

Als dit netjes en nauwkeurig is gedaan vallen de vingers precies in elkaar als de plaat rond wordt gewalst.

Daarna inpappen en met hoog temperatuur zilver afsolderen.

Klinken kan ook, nadeel is dat je de koppelplaat blijft zien met alle nagels, en dit geheel moet je ook met zilver afsolderen.

pfb
    Deelnemer

Moi Ko,

John heeft gelijk, het mooiste is de stompgesoldeerde bloknaad van fig.3 uit het Handboek Stoomketels, hier bij deze vereniging te verkrijgen. John noemt het een “vinger naad” maar we bedoelen hetzelfde. Ook de fig. 2a en 2b komen in aanmerking als je een bekleding om de ketel maakt. Dan zie je de naad niet weer. Ze zijn wel het gemakkelijks te maken.

Een die je nooit moet maken is de geflensde (gejoggelde) naad van fig.4b.

Veel succes, Peter

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven