De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › Ketel voor een stoomwals
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 9 maanden geleden door
wim600008149.
- AuteurBerichten
- 4 maart 2006 om 02:01 #199
Alex
DeelnemerMoi doar. De plannen voor een stoomwals komen steeds verder en nu zit ik met de vraag een koperen of stalen ketel. De ketel zal tussen 114 en 139 mm rond en +/- 470 mm lang worden. Weet iemand of er stalen ketels ontworpen zijn in deze maat ? Zijn er goedgekeurde tekeningen in deze maat? Waarschijnlijk word het lastig om aan de juiste dikte’s koper te komen, terwijl ik vrij eenvoudig aan stalen ketelplaat en buis kan komen compleet met certificaat.Voor het lassen moet ik dan wel iemand vinden maar een koperen ketel durf ik ook niet zonder hulp te solderen dus dat probleem blijft gelijk.Gezien de materiaalprijs zal staal waarschijnlijk goedkoper zijn, maar een koperen ketel schijnt langer mee te gaan.wie helpt mij op weg?
Groeten Alex.
4 maart 2006 om 20:45 #2317Frits
DeelnemerHi Alex, Over het bouwen van ketels zijn al boeken en fora vol schreven. Dus met een beetje Googlen kom je een heel eind.
Mijn advies in jouw geval is, gelet op het feit dat je gemakkelijk aan koperplaat schijnt te kunnen komen, om toch de stoute schoenen maar aan te trekken en zelf je koperen ketel te gaan hardsolderen. Lees tevoren nog eens wat over dit onderwerp.
Wat je in feite nodig hebt is een boel warmte (min. 2 branders), een hoop geduld, goede schone werkplek en doorzettingsvermogen.
😯 Ik zeg het hierom. Als je zelf het produkt maakt weet je er ook vaak alles van af. Overleg tevoren je plannen met de keurmeester. Goed laten testen en afpersen en leer van je eventuele fouten. Bouw eventueel een kleiner model voor proef, dat geeft je een boel ervaring.
Waarschijnlijk lukt het niet in 1 keer.
Dan doe je het gewoon over en beter.😉 Ja, en als het echt niet gaat en niks wordt, dan is het ook maar beter geen ketel te bouwen, want een ketel moet ook goed worden gebruikt en onderhouden.
Zelf heb ik geen ervaring met het bouwen van een ketel, maar zo zou ik het aanpakken en dat zal ook binnen afzienbare tijd wel gaan gebeuren.
Wel ben ik ervaren in zachtsolderen en heb een beetje ervaring met lassen.
Ik wens je veel wijsheid bij je beslissing.
Frits
4 maart 2006 om 22:53 #2318Alex
DeelnemerHoi Frits Bedankt voor je reactie.Alleen ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest, ik kan makkelijk aan staal komen terwijl koper juist veel moeilijker wordt.Het vervaardigen van stalen keteldelen is voor mij ook geen probleem,ik heb alleen geen certificaat om de ketel te mógen lassen,ik las in mijn werk wel gewoon constructiewerk.Wat koper betreft heb ik wel ervaring met kleine keteltjes en ook het kloppen en drijven van de koperen delen zal geen probleem zijn.Waar ik tegen opzie is het massale zilver soldeer werk,met meer dan 1 brander.Ik ben bang dat op het cruciaale moment de soldeer niet wil vloeien of dat ik iets te heet stook.Voor welke ketel ik ook kies, ik ga uit van een tekening die van te voren goed gekeurd is,vóór ik ook maar een onderdeel maak. Uiteraard volg je hierbij de eisen van het PED, vroeger de stoomwet, en de aanwijzingen van je ketelkeurmeester. Testen en afpersen is niet iets wat je vrijblijvend achteraf doet om tekijken of een ketel sterk genoeg is maar een wezenlijk onderdeel van de procedure om een ketelcertificaat te krijgen, we praten hier wél over een werkdruk van 6 á 8 bar afhankelijk van het materiaal waar ik voor kies.Hoewel deze druk in de industrie niets voorsteld is het in onze hobby iets waar we zorgvuldig mee om moeten gaan.
Groeten Alex
5 maart 2006 om 20:24 #2319Frits
DeelnemerAlex, Je was best duidelijk maar ik heb het niet goed onthouden er stond wel degelijk stalen plaat.
😳 Sorry, maar toch denk ik dat je met een koperen ketel de beste resultaten zult halen. Zeker gelet op de duurzaamheid en het feit dat zo’n ketel niet roest.
Bedenk dat in vroegere jaren ( voor de 2e WO) men lang zulke strenge eisen niet stelde en de gereedschappen niet bezat die wij nu wel hebben. en toch een goede ketel kon bouwen.
Ik hoop dat het je lukt om er een te bouwen.
Groeten
Frits
5 maart 2006 om 20:37 #2320wim600008149
DeelnemerStrikt warmtetechnisch gezien is het best uiteraard een stalen ketel en koperen vuurkist. Maar volledig in koper is ook best te doen. Het lastigste is natuurlijk, zoals Fritz al zei, het soldeerwerk. Omdat koper de warmte zo goed geleid, vloeit veel van die warmte weg van de eigenlijke soldeerplaats. Een simpel butaanbrandertje is dan niet meer voldoende. Met een aantal gefixeerde propaanbranders en evt een propaan-zuurstof autogeen-lasset mag dat echter normaalgezien geen probleem zijn. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.