Ketelbodem

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    marcel68
    Deelnemer

Wie weet waar ketelbodems te koop zijn?

Ik heb er twee nodig van rond 78 uitwendig en 2mm dik.

gerard
    Deelnemer

Hoi Marcel.

is het geen optie om deze zelf te kloppen?

Groeten Gerard

Gep Engler
    Deelnemer

gerard wrote:

Hoi Marcel.

is het geen optie om deze zelf te kloppen?

Groeten Gerard

Het verbaast mij steeds dat koperen ketelbodems in alle beschrijvingen worden “geklopt”.

Ik vraag me dus al een tijd af waarom deze niet op de draaibank worden geforceerd om de mal. Volgens mij is dat veel eenvoudiger; vooral voor onervaren koperslagers.

Dus: is forceren voor dit doel inderdaad af te raden? En zo ja, waarom?

Bij voorbaat dank!

Gep

gerard
    Deelnemer

Hoi Gep

forceren is ook een prima optie. In ieder geval makkelijker en goedkoper dan

je een punthoofd zoeken naar standaard deksels. En degene die ik ken vallen altijd om de ketels ipv erin.

Groeten Gerard

wijns
    Deelnemer

Forceren gaat prima maar niet op een klein draaibankje.

Het zal niet lukken op een unimat 3 of 4.

Dirk

Gep Engler
    Deelnemer

wijns wrote:

Forceren gaat prima maar niet op een klein draaibankje.

Het zal niet lukken op een unimat 3 of 4.

Dirk

Hallo Dirk,

Ik ben dat helemaal met je eens!

Iedereen denkt zo aan zijn eigen verhoudingen:

Met mijn Emcomat 7 heb ik al diverse keren wat geforceerd, o.a. de deksels voor de jou bekende “Idris”.

Met een Emco 8 en de vele klonen, zal forceren van iets relatief kleins in dun koperplaat naar ik verwacht ook geen probleem zijn, hoewel de laagste snelheid van die bankjes hiervoor mogelijk toch wat aan de hoge kant is.

Maar met de kleinere machientjes zal het waarschijnlijk inderdaad een probleem worden.

Overigens gebruik ik als “forceerijzer” nog wel eens een stukje platstaf met daaraan een kogellager geschroefd. Zodanig ingespannen in de beitelhouder dat het kogellager op centerhoogte is.

Dat is soms ook ideaal voor het uitrichten van (eigenlijk te) korte stukjes in de klauwplaat.

Met vriendelijke groet,

Gep

marcel68
    Deelnemer

Ik denk dat het forceren idd het beste zal werken. Goed uitgloeien.

Bedankt voor alle antwoorden en discussies.

Foden
    Deelnemer

Ik sta op het punt om een ketelfront van 2 mm dikte te maken voor een keteltje. (binnendiam. ketelbuis: 73 mm). Eerder al eens fronten geklopt, maar misschien maar eens iets nieuws proberen. N.a.v. de berichten over forceren vond ik deze link: http://foxmodelbouw.nl/htm/stoom/stoomketeltje.htm. Hier wordt aardig weergegeven hoe dat in zijn werk gaat. Wat ik mis is informatie over het toerental waarmee je het beste kunt forceren. Gep Engler heeft het over een laag toerental, maar hoe laag is laag? Iemand een suggestie?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven