De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › Ketelbouw voor 3 1/2” stoomlocomotief
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 11 maanden geleden door
rick.
- AuteurBerichten
- 16 oktober 2011 om 18:47 #1183
jeffrey4415931
Deelnemergoede avond allemaal, mijn naam is Jeffrey Blom.
ik heb sinds korte tijd een 3 1/2” locomotief welke ik als project heb gekocht.
omdat de ketel in behoorlijk slechte conditie verkeerd wil ik hier graag een nieuwe voor laten bouwen.
de locomotief is ooit een keer gebouwd naar eigen inzicht, er zijn dus geen tekeningen of papieren van.
kan iemand mij vertellen waar ik terecht kan voor het laten bouwen van een ketel?
het liefst in gelderland maar elders mag ook.
Mvg,
Jeffrey
16 oktober 2011 om 19:12 #8902john
DeelnemerDat wordt lastig. je zal eerst een tekening moeten moeten maken van de ketel, anders kan niemand deze maken.
Zeer waarschijnlijk zal de locomotief ontworpen zijn om boven 3 bar stoomdruk te rijden.
Je moet de tekening dus laten door rekenen door de veiligheids commissie.
In Nederland zijn er vrijwel geen commerciele bedrijven die dit soort ketels maken, je zult bij een ervaren modelbouwer moeten aankloppen die al meerdere ketels gesoldeerd heeft.
je zal al het materiaal zelf moeten aanschaffen, dit gaat tijd en geld kosten.
Ook zal je als een collega hobbyist je gaat helpen het zilver soldeer zelf moeten mee nemen, dit spul is niet goedkoop, er zijn weinig mensen die 10-15 staafjes a € 8-10 per stuk gaan weg geven.
wellicht kun je de ketel in Engeland bestellen, daar zijn meer mogelijkheden, maar ook zij hebben een tekening nodig, EN de ketel dient volledig gekeurd te zijn met CE keurmerk om hier in Nederland gebruikt te mogen worden.
16 oktober 2011 om 19:47 #8903jeffrey4415931
Deelnemerdaar was ik eigelijk al bang voor, ik dacht dat als er een bedrijf of dergelijk was in de oude ketel daar achter zou kunnen laten en dan nieuw te laten bouwen aan de hand van de oude.
de ketel is inderdaad gebruikt bij een hogere druk, namelijk 80 PSI.
mvg,
jeffrey
17 oktober 2011 om 03:17 #8904john
DeelnemerMaar is die ketel werkelijk zo rot dan ? Kun je een foto hier neerzetten ?
wellicht is de ketel wel te restaureren ?
Maar ook dan heb je te maken met een herkeuring….
En is er een goede kans dat de veiligheids commissie de huidige ketel afkeurt.
wat ik je aan kan raden: neem contact op met iemand van de veiligheids commissie, bij voorbeeld de heer Jos Verouden.
Neem een keer een dag de tijd om met de ketel naar hem toe te gaan en laat hem de ketel eens goed bekijken.
Of zoek iemand van de veiligheids commissie bij jou in de buurt:
http://www.onderstoom.nl/boileraddresses.php Zoals jij het in je gedachten had moet je toch denken aan minimaal € 1000 om je ketel door een bedrijf te laten herbouwen, en dan ben ik nog zuinig, met tekenwerk er bij zou het zo maar richting de 1500 – 2000 euro kunnen lopen.
17 oktober 2011 om 06:23 #8905jeffrey4415931
Deelnemerhoe slecht de ketel precies is durf ik niet te zeggen, maar hij lekt op verschillende plekken bij de solderingen ( voor in de rookkast tussen de buitenketel en de pijpenplaat dacht ik, en bij de aansluiting van het verdeelblok op de ketel naar de blazer ) misschien is het inderdaad zoals u zegt wel te repareren.
alleen heb ik zelf de materialen niet om het te doen.
wel heb ik een groot aantal zilversoldeer staven liggen maar geen brander met genoeg capaciteit om alles genoeg te vehitten.
hier heb ik wat foto’s van de ketel:
op de eerste foto is de zijkant van de ketel te zien, hier heb ik al een nieuwe voedingsklep ingezet.
[img]http://img560.imageshack.us/img560/6617/imag0181x.jpg [/img] ook een nieuwe manometer is al geplaatst.
[img]http://img847.imageshack.us/img847/2941/imag0180t.jpg [/img] hier is het handwiel te zien voor de blazer, deze lekt tussen het verdeelblokje op de ketel en de koppeling naar het handwiel.
[img]http://img16.imageshack.us/img16/4681/imag0178y.jpg [/img] [img]http://img405.imageshack.us/img405/2722/imag0177y.jpg [/img] hier is de voorkant te zien waar normaal de rookkast omheen zit, deze lekt iets links boven in.
[img]http://img835.imageshack.us/img835/2025/imag0176t.jpg [/img] dat waren de lekken welke ik heb geconstateerd maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn.
17 oktober 2011 om 17:52 #8906john
Deelnemerheel erg bedankt voor het plaatsen van de foto`s. Tsja…. wat moeten we hier van zeggen.
klpTis zo te zien een volledig geklonken ketel, maar is ie met zilver of met TIN gesoldeerd ?
Ik zou inderdaad proberen een nieuwe ketel overwegen, deze krijg je niet door de keuring heen, je hebt geen goed gekeurde tekeningen, je weet niet hoe de ketel er van binnen uit ziet.
verder zitten er maar 2 vlambuizen met een eenvoudige over verhitter in.
Dat kan beter met meerdere vlampijpen, de oververhitter zou achterwege kunnen blijven.
er zit maar 1 aansluiting voor een voedings klepkast ?
Dat is te weinig, minimaal 2 liever 3 klepkast aansluitingen.
Maar goed, ik deel je mening dat deze ketel niet veel meer is en dat er beter een nieuwe kan komen.
Maar dat betekend wel dat je een hoop werk moet gaan verrichten.
Zie je kans om zondag 30 oktober naar Wijchen te kunnen komen, naar de najaars stoomdag in de olympiahal daar ?
Daar zijn genoeg mede hobbyisten die je een degelijk advies kunnen geven en wellicht zonodig willen helpen, wie weet woont er een stoomgroep lid bij je in de buurt ?
Heb je ook een foto van de locomotief als geheel ?
18 oktober 2011 om 05:38 #8907jeffrey4415931
Deelnemerhartelijk dank voor het bericht, net wat je zegt ik denk dat ik maar eens ga informeren naar het laten bouwen van een nieuwe ketel en 30 oktober kan in inderdaad wel naar wijchen komen, ik woon in didam bij doetinchem dat is niet zo gek ver.
hij is wel zilver gesoldeerd.
er is inderdaad maar een aansluiting voor een voedings klepkast.
hier is een link van de locomotief hoe ik hem gekocht heb:
( ik heb hem gekocht als project dus ik wist dat er werk aan zat, dat geeft niet want dat is de hobby ).
18 oktober 2011 om 18:43 #8908john
Deelnemerik heb je een PB gestuurd. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.