Keuring 3 1/2” stanier mogul

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Keuring 3 1/2” stanier mogul

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    jeffrey4415931
    Deelnemer

Gister heb ik mijn 3 1/2” stanier mogul ontvangen waar hier en daar wat werk aan zit.

echter wil ik graag de ketel van deze locomotief laten keuren.

kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om te keuren, wat kan ik zelf al controleren etc?

Mvg

vrijerijders
    Deelnemer

punt 1 de goed gekeurde tekeningen

punt 2 het certificaat van 1e persing

punt 3 een eventueel eerder pers bewijs(al is het max. 1 jaar verlopen)

indien de eerste 2 punten er niet zijn word het zeer lastig om een ketel gekeurd te krijgen

verder kan je als de eerste 2 punten er wel zijn en geen eerdere keuring

alle appendages er afhalen en dicht maken en dan de ketel onder perslucht zetten op 1.5x de werk druk zetten en die druk moet minimaal 10 minuten onveranderd blijven zelfs geen kwart zakken

indien de eerste 2 punten niet aanwezig zijn eerst de tekening laten keuren en dan de ketel uitbouwen en 1e keuring laten doen bij de keurmeester van jou club of dichts bij zijnde

john
    Deelnemer
    jeffrey4415931
    Deelnemer

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Het punt is inderdaad dat de ketel lange tijd niet gekeurd is en er ook geen papieren ( meer ) van zijn.

dit moet dus allemaal opnieuw gedaan worden.

nu hebben ik contact gehad met het bedrijf ” western steam ” welke mij een keteltekening zou kunnen leveren.

nu is mijn vraag of ik deze tekening mag en kan gebruiken om deze te laten keuren.

Mvg

john
    Deelnemer

Ik zou het binnen nederland proberen.

Neem contact op met de veiligheids commissie bij jou in de buurt.

Laat de ketel afpersen op minimaal 2x de werkdruk.

En laat de veiligheidscommissie ook de ketel visueel inspecteren.

Een tekening is 1, maar stel dat de veiligheidscommissie de tekening qua ontwerp afkeurt, dan is dat weg gegooid geld, want de ketel zelf staat al in elkaar.

Met of zonder tekening.

Wat belangrijk is is dat de ketel de pers test overleeft.

Pas dan kun je verder gaan kijken.

FrankB
    Deelnemer

Beste Jeffrey,

Aangezien het een 3 1/2″ machine betreft, ga ik er van uit dat deze een koperen ketel heeft. Om een goed oordeel te kunnen geven over de ketel dient deze in ieder geval geheel uitgebouwd te worden. Afpersen om te controleren of hij dicht is en heel blijft kan natuurlijk geen kwaad, maar doe dat nooit met perslucht, maar altijd met water, met een geheel gevulde ketel. Mocht deze scheuren dan is de druk direct weg, met lucht heb je alsnog een bommetje. Afpersen met 1,5x de werkdruk is voldoende, ook een keurmeester gaat niet hoger, en een hogere druk kan je mogelijk goede ketel alsnog onnodig vernielen. Bedenk dat een net gesoldeerde en nog niet gebruikte ketel erg zacht is en gemakkelijk vervormd wordt. Een nieuwe koperen ketel dan ook nooit direct naar 1,5 x werkdruk pompen, maar in stapjes van bijvoorbeeld 1 bar oppompen, af laten lopen, weer oppompen, enz om het koper te verharden. Ter controle van het ontwerp kan je zelf eeenvoudig een eerste tekening maken. Teken redelijk op schaal, vermeld alle maten, materiaaldiktes en dikte en onderlinge afstanden van steunbouten. Alle belangrijke maten zijn ook aan een reeds gebouwde ketel wel te meten, mogelijk met uitzondering van de voorste pijpenplaat. Met deze gegevens kan je zelf al aan de hand van het handboek modelstoomketels bepalen of deze aan de eisen voldoet.

Hiermee kan je dan naar een keurmeester van de (SVS) veiligheidscommissie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven