Keuring ketel verplicht

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Keuring ketel verplicht

• Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren geleden door Marc.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Thom Thom H
    Deelnemer

hallo

ik ben op school een stoommachine aan het bouwen maar ik wil weten of het wettelijk verplicht is om je ketel te laten keuren

Marc
    Deelnemer
    Thom Thom H
    Deelnemer

ook voor alleen thuis gebruik en niet voor beurzen en alles

Marc
    Deelnemer

lijkt me voor je eigen veiligheid – ook thuis – wel prettig om een externe deskundige naar je brouwsel te laten kijken en/of volgens beproefde concepten en met beproefde materialen te bouwen.

(Immers, heet water expandeert ongeveer een factor 1600; een liter water van boven de 100 graden is dus bij een klapper 1600 liter stoom en dan hebben we het verder nog niet over rondvliegende, hete, brokstukken)

Thuis controleert er echter verder niemand neem ik aan.

Alex
    Deelnemer

Als je het ketel regelement en het PED naleest is alles met meer dar 0,5 bar overdruk tegenwoordig keuringsplichtig. Het Stoomwezen en tegenwoordig de NoBo’s weten al heel lang dat er modelketels bestaan, maar willen dat eigenlijk niet weten. We worden dan ook al tientallen jaren gedoogd, en zolang er niets misgaat zal dat wel zo blijven. Om de veiligheid te waarborgen hebben de verenigingen een gezamelijk veiligheidsregelement gemaakt, waar iedere bouwer zich aan dient te houden. Feitelijk gelden voor onze ketels dezelfde eisen als voor een grote ketel maar omdat de 2 jaarlijkse keuring +/- €600,- kost en de hobby betaalbaar moet blijven houden we ons vast aan de maas in de (stoom)wet die zegt dat “niet commercieele en demonstratie doel einden”vrijgesteld zijn. Verder is het belangrijk te weten dat je als bouwer van een ketel verantwoordelijk bent en blijft voor het product wat je maakt, dat geld zelfs als je die ketel ooit verkoopt. Leef dus gewoon het ketelregelement na, doe geen domme dingen en geniet van de hobby.

Groeten Alex

Thom Thom H
    Deelnemer

om die ketel heen heb ik ook nog een dikke stalen aanbouw gemaakt van 5 mm dikke platen aan elkaar gelast alleen een van die zijplaten kan je met 6 schroeven losmaken

in die 5mm platen zitten het en der wel wat gaten mocht hij klappen dan kan de druk gewoon weg maar of hij ook de rondvliegende stukken tegenhoud weet ik niet

Marc
    Deelnemer

Is toch niet dat alu keteltje waar je het in een andere draad over had!?

“Bepantsering” aanbrengen om een keteltje moet zeker niet nodig zijn als je zorgvuldig gebouwd en beproefd hebt ! 💡

edit: taalfout gecorrigeerd 😳

Thom Thom H
    Deelnemer

hij is wel van alu maar ook 5mm dik alu. maar zo pantser is tog altijd veilig of niet gewoon een soort zekerheid dat je straks niet met een oog minder loop. ik weet gewoon zeker dat ik die alu tank van 5mm dik goed heb gemaakt hij is namelijk gelast en alles. maar het is een veilig idee mocht hij klappen dat niet alles in het rond vlieg

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven