Klepkast

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Han Smit
    Deelnemer

Vanavond voor het laatst deze week bezig geweest met de klepkasten voor mijn lok.

Nu het volgende probleem: ze blijven lekken. Het kogeltje wat ik gebruikt heb is 3/16 (4,8mm) en het gat waarop ze ligt is 3,4mm. Deze gegevens heb ik gehaald uit de modelbouwer van 1991 blz. 645. Ook heb ik wel eens gehoord 0,8mm x kogeldiameter.

De zittingen zijn in een opspanning gedraaid, voorzien van schroefdraad, uitgedraaid naar 3,4 en gevlakt. Nu heb ik een kogeltje genomen, op de zittig gelegd en een tikje met de hamer gegeven. De “getikte”kogel verwijderd en een nieuwe geplaatst.

Als ik aan de zitting zuig merk je dat, ze niet afsluit, en dus niet aan de tong blijft plakken. Ook na het plaatsen aan de ketel en 6 Bar lucht op de klepkast blijft ze zelf hoorbaar lekken. Het handmatig lichten van de kogel laat het geheel niet afsluiten. Dit probleem geldt voor beide klepkasten.

Wie, o wie kan mij helpen.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Han,

Mogelijk is dat het doorgaande gat van 3,4mm niet rond is……..

Mogelijk door een versleten, of uit het midden geslepen boor.

Beter is de gaten te draaien (in dit geval te klein) anders te ruimen.

een uit het midden geslepen boor maakt driehoekige gaten en is zeker niet aan de maat.

Je begrijpt dat de kogel dan niet afsluit.

kijk het even na, misschien kun je er een ruimer door halen.

succes mvg Rene

wijns
    Deelnemer

Hallo Han

Wat ik gebruik als klepzitting is een O ring .

Met een heel klein binnenbeiteltje draai ik onder in de kamer een groefje waar de ring in past. Zorg dat de O ring er niet in klemt want dan is hij niet meer rond en zal pas afdichten bij een hogere druk.

Het hoeft geen viton ring te zijn , een “gewone”kwaliteit voldoet goed.

Dirk

Arjan
    Deelnemer

Beste Han,

Zelfde probleem had ik ook met mijn klepkasten van mijn in aanbouw zijnde SSN23.

Tijdens een erg leuke open dag bij MVT in Enschede, Rob Sauerbier hierover gesproken. Deze heeft mij vition kogels aangeraden. Heb ik geprobeert en werkt goed. Nu vijf keer proef gestookt met mijn ketel en heb geen problemen meer. Alleen mis ik wel de lange termijn ervaring, weet dus niet hoe ze zich dan houden maar ik heb er vertrouwen in.

Groet,

Arjan.

john
    Deelnemer

Ik bouw mijn klepkasten op uit verschillende onderdelen:

1: het huis, met aansluiting voor in de ketel.

Het huis is een stukje rond, waarin een gat is geboort en volledig van schroefdraad m8f is voorzien.

Haaks er op de aansluiting voor op de ketel er op gesoldeerd.

2: Afsluitdopje, met 4 of 6 kant bovenop om aan de draaien, dit dopje beperkt eveneens de licht hoogte van de kogel.

3: de klepzitting met schroefdraad voor de wartel aansluiting.

Wat is nu anders hier aan? de klepzitting is conisch gedraaid, zodat je een scherpe zittings rand krijgt.

Dor de klep uit losse onderdelen op te bouwen hoef je de kogel niet in de slaan, maar kun je deze op de scherpe zittings rand inslijpen met wat koperpoets.

Ik boor mijn gaten 2,5mm en ruim ze na met een 3mm ruimer.

Vervolgens neem ik de kogel, leg deze op een stukje rubberplaat, doe wat koperpoets op de zitting en druk zachtjes de zitting op de kogel en maak draaiende bewegingen.

Daarna alles goed schoonmaken en in elkaar zetten en testen.

Mijn veiligheids kleppen en terugslag kleppen maak ik nu allemaal zo, met een conische zitting welke uit de het klephuis kan worden gehaald.

Mocht onverhoopt een klep na een tijdje gaan lekken kun je eenvoudig de zitting er uit halen, reinigen, even opnieuw polijsten en weer in elkaar zetten.

De engelsen gebruiken deze methode erg vaak.

Arjan
    Deelnemer

Arjan wrote:

Beste Han,

Zelfde probleem had ik ook met mijn klepkasten van mijn in aanbouw zijnde SSN23.

Tijdens een erg leuke open dag bij MVT in Enschede, Rob Sauerbier hierover gesproken. Deze heeft mij vition kogels aangeraden. Heb ik geprobeert en werkt goed. Nu vijf keer proef gestookt met mijn ketel en heb geen problemen meer. Alleen mis ik wel de lange termijn ervaring, weet dus niet hoe ze zich dan houden maar ik heb er vertrouwen in.

Groet,

Arjan.

Problemen komen toch weer terug dus dit lijkt toch geen goede oplossing.

Arjan

Alex
    Deelnemer

Han,

Toch even een waarschuwing mbt viton kogels. Af en toe verdwijnen die dingen namelijk door de zitting heen naar… Ik ben dit op het Engelse stoom forum al een paar keer tegengekomen en ook bij de grotere stoom modellen in ons land is dit fenomeen bekent. Zelf heb ik het een paar jaar terug meegemaakt met 1 van de Nienoord loc’s. Bij het opstoken verdween plotsklaps het ketelwater naar de tender. Na een schrik seconde hebben we heel snel het vuur getrokken en schade aan de ketel weten te voorkomen. Voor mij in mijn eigen machine dus geen viton kogels. Mogelijk dat het wel goed gaat bij de kleinere ketels met een lagere werkdruk.

Alex

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven