KOEL-SMEERMIDDEL

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Morris
    Deelnemer

Beste,

Betreft frezen of draaien.

Wie heeft ervaring met koelvloeistof, olie te mengen met water, is dat toxisch, gaat dat lang mee, ook als men het maar af en toe gebruikt, geeft de mengeling soms corrosie op het bed of geleidingen..? Een hoop vragen hé.

Ik heb in de onderkast een bak waarin een pomp zit met aan- en afvoerslang en waar zo’n 5 liter vloeistof in kan, op de bank dan die gekende plastiek stukjes die samen een plooibare slang maken voorzien van een mondstuk en een te stroef werkende plastieken afsluit-of debiet regelkraan. Aangezien ik niet direct een noodzaak zie aan koeling omdat ik de bank niet veel gebruik is de bak leeg, daarbij denk ik dat het een gemors en gespetter moet zijn met koelen via zo’n pomp.

Zijn er alternatieven zoals ik soms zie op youtube’s waar men met een borstel of spuitbusje koelvloeistof op het werkstuk aanbrengt tijdens het verwerken, geeft dit dan voldoende afkoeling of smering in vergelijking met een pomp die constant een bepaald debiet levert en is dat dan dezelfde mengeling als wanneer men via de pomp werkt.

Misschien is deze topic voor de gevorderden niet relevant maar voor beginnelingen waaronder ik mijzelf reken is een goede uitleg hierover zeer van nut.

Bedankt voor de moeite om deze topic te lezen en hopelijk een beetje uitleg over de toepassing van koelvloeistof en andere tips.

Morris van diest

Chrit-koumans
    Deelnemer

Je geeft het zelf al aan ,een borsteltje gedrenkt in smeer of koelolie ,of een bloemenspuit met inhoud zijn goede alternatieven. 🙄

MVG,

Chrit

Erik.B
    Deelnemer

Beste morris,

Snij olie met een kwast aan brengen is een goede alternatief, echt niet te vergelijken met een constante koevloeistof straal.

Met een kwast heb je maar tijdelijk de smering en een geringe koeling.

Voor Hardmetalen snijgereedschappen is dit niet optiemaal om dat deze warmte wisseling gevoelig zijn. Dit wordt thermoshock genoemd.

Als ik het nodig heb gebruik ik een flesje met een kleine opening waar een dun straaltje koelvloeistof uit komt. Ik kan hier in knijpen zo dat ik ook overtollige spanen weg kan sluiten + ik heb een goede koeling.

Gespetter heb je er bij. Metaal bewerken is niet altijd schoon werk. Beetje vies worden hoort er bij. 😉

Een grote hoeveel heid koelvloeistof hebben als je niet veel gebruikt is niet gunstig. Sommige koel emulsie is rotting gevoelig en kan aardig stinken. Ook kunnen deze bacteriën blijven zitten en krijg je er niet meer uit. Evt wel dmv stoomen. Pure snij olie is wel mogelijk in een pomp maar je houd het gespetter.

Hoop je vragen te beantwoordt hebben.

Mvg,

Erik

Morris
    Deelnemer

Chrit en Erik bedankt voor de info over koeling en smeren

Snijolie is dat hetzelfde als koelmelkolie ( olie verdund met water)..?

Grtjs

Morris van diest

Erik.B
    Deelnemer

Nee is niet het zelfe.

Gewone snij olie is wat dunner.

Emulsie is dikker en wordt dunner als het gemengd wordt met water.

Meng verhouding is tussen de 4% en 7%. 5% is ideaal. Maar kan per fabrikant variëren.

Chrit-koumans
    Deelnemer

Dat wat Erik schrijft is natuurlijk waar,ik zelf heb ook een koelpomp maar gebruik deze ook zeer weinig in verband met het geknoei,maar bij hardmetalen beitels en hoge toerentallen is een geforceerde koeling dan wel een must. zelf gebruik ik meestal toolbits en hardmetalen beitels veel weiniger.(mogelijk nog een beetje ouderwets)

beide hebben hun voor en tegen. 🙄

MVG

Chrit

Morris
    Deelnemer

Hallo Erik en Chrit, nogmaals bedankt voor de goede uitleg, ik begin er stilaan zicht op te krijgen.

Op het internet lees ik ( Engelse tekst) de volgende koelmiddelen:

Lard oil

Mineral oil

Mineral-Lard Cutting Oil Mixture

Sulfurizd Fatty-Mineral Oil

Soluble Cutting Oil

Soda-Water mixtures

White Lead and Lard Oil mixture

Geraak daar maar uit wijs..

Grtjs

Morris van diest

Chrit-koumans
    Deelnemer

Morris,

Er zijn natuurlijk honderden merken boor en koeloliën ,ik zelf koop deze bij Cranenbroek .Hier kan men van bloempot tot boormachine verkrijgen en alles wat er tussen zit .

De boorolie die zij verkopen kost € 5,95/liter (merk Lotus) en ik vind dat deze voldoet.

Ook hierin zijn natuurlijk diverse kwaliteiten en prijzen.

groet,

Chrit

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven