koelen op draai en freesmachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek koelen op draai en freesmachine

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    lonnetje
    Deelnemer

Dag allemaal,

Ben van plan om zelf een koelmiddelinrichting te maken die ik kan gebruiken op zowel draai als freesbank. Nu vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die me al zijn voorgegaan in deze materie.

Ben benieuwd naar ervaringen op dat gebied. Met name de pompkeuze interesseert me.

Mijn gedachtengang is eigenlijk om met een gewone vuilwaterpomp te gaan werken in combinatie met een ingekorte oliedrum.

Maar misschien hebben jullie wel een beter idee.

Groeten,

MArlon

Gompy
    Deelnemer

Onder onze draai-frees-zaagbanken hangen gewone wasmachinepompjes.

Goedkoop, overal verkrijgbaar, snel uitwisselbaar.

Je kan 10 wasmachinepompjes kopen tov 1 pomp van *naam*.

Pomp wel enige cm vanaf de bodem monteren zodat hij geen slijpsel / draaisel meetrekt van de bodem.

Roy Wilms
    Deelnemer

Bij buitelaar heb je al een complete koelpomp met tankje en slangen, voor 140 euro! Evt hebben ze ook losse pompjes.

Roy

trix
    Deelnemer

bij mij hangt er inderdaad ook een wasmachine pomp onder, ik heb deze onder aan een bak gemonteerd van ca. 300x300x300 mm, in deze bak zit een tussenschot van ca. 260 mm hoog. Het retour koelmiddel komt aan een zijde van het tussen schot waar de krullen en dergelijke kunnen zinken het koelmidel stroom over het tussenschot naar de andere kant ( verreweg de kleinste inhoud) waar de pomp gemonteerd zit

Rene Witteman
    Deelnemer

Onze BEWO metaalzagen op de zaak zijn ook voorzien van wasmachine-

pompen.

Ze vergen nagenoeg geen onderhoud en gaan lang mee.(230volt)

Met een 1/4″ kogelkraantje kun je de toevoer goed regelen, zonder de pomp uit te zetten.

Voor de vloeistof gebruiken we water verdunbare olie.

Als je water verdampt of verbruikt bij het zagen kun je er zo weer wat water bij doen.

Als het maar niet te schraal wordt.

je hebt ook geen last van roestvorming op je machines.

mvg Rene

ik zag op een buienlandse side gewoon een druppelaar, op een draaibankje

Net zoals in ziekenhuizen gebruikt worden maar dan was het wat minder luxe

Een plasicfles met een slangetje klein kraantje de fles onderste boven

er zat ook een onluchtings gaatje op aan de bovenzijde van de fles

en gewoon druppelen op je punt van de beitel

die slangetjes en kraantjes worden ook gebruikt bij aquarium pompjes

Het is simpel en kost (bijna) nix en kan denk ik best voldoende koelen voor die keer als je het echt nodig hebt

trix
    Deelnemer

wat rene witteman aanhaalt met dat kogelkraantje is een belangrijk punt je moet de pomp wel aan de perszijde kunnen ” knijpen ” zonder dat de pomp langs de keringen gaat lekken omdat er druk word opgebouwd.

heb zelf mijn eerste pompje gemaakt van een boormachine pomp die wel eens word gebruikt om aquariums en zo leeg te pompen, die is om voorgenoemde reden ongeschikt het water spuit zo langs de uitgaande as alle kanten op.

lonnetje
    Deelnemer

Dag Mensen,

Kijk……………da’s nou zo leuk aan een forum. Wasmachinepomp had ik nog niet aan gedacht. En laat nou toevallig vorige week onze wasmachine kapot zijn gegaan.

Die spullen van buitelaar ken ik, ik krijg alleen de………… van zijn verzendkostenpolitiek.

En ik wil het gewoon een beetje goedkoop houden; ik ga dus door voor de wasmachine.

Groet,

Marlon

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven