koelmiddel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #336
    kempendreef
    Deelnemer

    Welk koelmiddel wordt er zoal gebruikt tijdens het draaien en werken julie met HSS beitels of wisselplaatjes.

    Graag een woordje uitleg aub.

    #3036
    Frits
    Deelnemer

    Hallo Kempendreef,

    IK werk altijd met wisselbeitelplaatjes. Ten eerste draaien die erg prettig en daar ik meest aluminium verwerk, smeer ik of helemaal niet of met een beetje spiritus uit een knijpfles.

    Natuurlijk hebben ze niet het eeuwige leven, maar goed beitels slijpen is ook niet eenvoudig en die zijn nog sneller bot. :(

    En gaat er een kapot tijdens het draaien en je ziet het dan kun je zonder moeite van opnieuw inspannen van de beitel het plaatje wisselen en verder draaien.

    Bij HMB kostten ze 5 euro/st. 😉

    Groeten uit Holland

    Frits

    #3037
    kempendreef
    Deelnemer

    Moet ge bij het draaien met wisselplaatjes geen hogere toerentallen instellen dan met HSS beitels. en is koelen dan geen vereiste.

    groeten uit Antwerpen

    #3038
    Frits
    Deelnemer

    Goedenavond,

    Koelen is altijd beter, maar je moet het wel kunnen. Ik bedoel het opvangen en reinigen van het verbruikte koelmiddel is een vak apart.

    Het loont alleen bij veel draaiwerk en dan nog is het een “smeerboel” :mrgreen:

    Frits

    #3039
    Alex
    Deelnemer

    Hallo

    Ik gebruik zowel HSS, als wisselplaatjes, als widiapunten (van die opgesoldeerde puntjes ). Messing en brons draai ik zonder koeling en bij staal gebruik ik soms wat snijolie wat meestal een enorme rookontwikkeling geeft. Of dat werkelijk nut heeft betwijfel ik maar het is het idee dat je toch iets doet om je beitel langer scherp te houden. Met de wisselplaatjes schijn je beter een wat hogere snijsnelheid te kunnen aanhouden, en dat lukt me wel goed alleen de spanen zijn dan zo heet dat je niet zonder handschoenen kan werken.

    Groeten Alex

    #3040
    kempendreef
    Deelnemer

    Bedankt voor de reaktie.

    Naar het schijnt heb ik nu vernomen moet ge met plaatjes of overvloedig koelen of helemaal niet.

    Met Hss altijd koelen,maar zoals ge zegd die smeerboel,ik besluit er uit dat het ook wel zonder kan als ge het kalmkes aan doet zonder teveel voeding ineens.

    Als ik niet juist ben laat het me weten aub,want ik ben namelijk een dummy op het gebied van draaien.

    groeten uit Antwerpen

    #3041
    Frits
    Deelnemer

    Hallo Kempendreef,

    Ge begint ‘m al aardig te vatten. 😆

    Een goede materiaal keuze is overigens beter dan emmers vol spanen draaien. 😉

    Frits

    #3042
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Ik koel met een verdunde emulsie (geleend van de baas). Bij RVS altijd koelen, vooral bij het boren. (ooit al eens een gesmolten boor gezien?). Ik draai altijd met wisselplaatjes van Sandvic-Coromant. Deze zijn wel wat duurder dan de Buitelaar-achtige-plaatjes, maar het verschil is erg groot.

    Koelen is altijd beter, aangezien je werkstuk ook koeler blijft, en dus na het afkoelen nog steeds goed aan de maat is. (een warm product op een passingmaat draaien, geeft na afkoeling een kleine krimp, waardoor je passing niet lekker meer loopt). Ik koel altijd met een klein borsteltje. Tsja, is altijd beter als niks.

    Roy

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven