"koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stoomwalsen & Trekkers "koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #3220
    Foks Peter
    Deelnemer

    Hallo John,

    Op deze site

    http://www.stoomwalsenclub.nl/vraagenaanbod/vraagenaanbod.htm” class=”bbcode_url”>http://www.stoomwalsenclub.nl/vraagenaanbod/vraagenaanbod.htm

    Word een Kelly Springfield (USA) nr 2499 tandemwals met verticale ketel, zgn koffiepot, te koop aangeboden.

    Er staat een telefoonnummer bij voor Serieuze geïnteresseerden, bij deze heer kan je vast meer info krijgen of zelfs langs gaan voor het maken van een fotoserie.

    Een idee……… 😯

    Groeten Peter Foks.

    #3221
    john
    Deelnemer

    Ik ken deze wals, ik heb al een foto van deze wals van het internet afgehaald.

    De amerikaan van wie ik de schetsen heb gekregen is ook erg behulpzaam voor me, inmiddels heeft hij voor mij ook detail foto`s van de wals die hij in zijn achtertuin (?) heeft staan op zijn ftp site gezet.

    En nadat ik een vraag had over de “Goose neck” heeft hij detail foto`s van zijn model op de site gezet.

    #3222
    john
    Deelnemer

    OK, zoals engie tijd geleden al beloofd, de eerste foto`s van de bouw van de Koffiepot stoomwals naar het voorbeeld van een Kelly Springfield tandem stoowals schaal 1:6.

    De ketel is NIET de uiteindelijke ketel maar een tijdelijke welke al redelijk aan de maat voldoet.

    foto 1:

    [img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10776/koffiepot1.jpg[/img]

    foto 2:

    [img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10776/koffiepot2.jpg[/img]

    foto 3:

    detail opname van de vooras rol met remtrommel.

    [img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10776/koffiepot3.jpg[/img]

    Zodra ik meer heb zal ik dit zeker posten.

    #3223
    Alex
    Deelnemer

    Hoi John,

    Je had het in een ander topic over de Marshall omkeer inrichting. Ik wist niet dat die bij walsen toegepast werd. Is dat soms een uitvinding van de gelijknamige fabrikant van stoomwalsen? Voor zover mij bekend wordt meestal de Stepherson gear toegepast.

    groeten Alex

    #3224
    john
    Deelnemer

    Hoi Alex,

    De meeste stoomwalsen zoals wij ze kennen zijn uitgevoerd met Stephenson scharen.

    Het voordeel van Marshall is dat deze vrij snel omkeerbaar is, met relatief weinig kracht, tevens kan de machine vrij kort gebouwd worden.

    Bij de Koffiepot is Stephenson zowiezo geen optie:

    Het excentriek van cilinder 1 zit tussen de krukwangen van de cilinders in, er is gewoonweg geen plaats voor 2 excentrieken.

    Punt 2 is dus dat de schuifstang van cilinder 1 precies tussen de cilinders uit komt.

    Een Stephenson schaar past daar gewoon niet tussen.

    Ik zal wel eens een foto van de machine plaatsen.

    #3225
    Alex
    Deelnemer

    Hoi John

    Ik heb zelf bij mijn Rode Paulien ook veel problemen gehad om vooral de scharen en schaarstangen een plekje te geven. Eigenlijk heb ik er nooit bij stil gestaan dat er op een wals iets anders zou zitten dan Stepherson, ik ben er gewoon vanuit gegaan dat de andere omkeer inrichtingen voor locomotieven of scheepsmachines gebruikt werden. Ik ben dan ook benieuwd naar je foto’s.

    Groeten Alex

    #3226
    john
    Deelnemer

    tadaa,

    een afbeelding van de machine van een originele Kelly Springfield wals.

    Duidelijk is de marshall omkeerbeweging denk ik zo…

    [img]http://www.nmpproducts.com/99042508.jpg[/img]

    #3227
    john
    Deelnemer

    Nou weer een kleine update, nog zonder foto`s.

    Ik ben begonnen aan de “goose neck” , dit is het gekromde deel waar de stuurwals uiteindelijk aanvast zit.

    eerst een buigmal gemaakt en daarna een mock up van karton om de uiteindelijke uitslag te bepalen en deze overgezet op messing plaat van 1mm dik.

    uitgezaagd en voorzichttig om de mal gebogen, 1x links 1x rechts.

    vervolgens het neusstuk gedraaid en verder opgebouwd met strips.

    in dit neusstuk draait de stuuras, aan de stips worden de goose neck platen vast geklonken.

    Daarna komen er messing hoekprofielen 6x6mm aan de binnen zijden van de gebogen platen, deze buigen alle kanten op dus de profieltjes eerst even uitgegloeid om de wat buigzamer te maken.

    zodra deze hoeklijntjes met wat tin soldeer op hun plek zitten worden deze met klinknagels definitief vast geklonken.

    Nu ben ik bezig met het stuurkwadrant.

    Ik heb een worm gevonden in mijn eigen ijzerbak, alleen het bijhehorende wormwiel is te klein.

    ik heb een gebroken tap zo goed mogelijk in de tandvorm geslepen en dit is nu een slagfrees geworden.

    na wat puzzelwerk lijkt mijn worm/wormwiel in muduul 2 uitgevoerd te zijn.

    Met dit gegeven gat ik de steek op het kwadrant uitzetten en met de slagfrees de vertanding er in maken, met een driekant vijltje ga ik de tanden nabewerken (gelukking zijn het maar 28 tanden).

    zodra ik een foto`tje kan knippen post ik deze er bij.

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven