"koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stoomwalsen & Trekkers "koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 35)
  • Auteur
    john
    Deelnemer

zo weer iets verder.

het frame heb ik met zilver in/aan elkaar gesoldeers, tezamen met de lagerblokken.

bij de 1:1 wals is dit 1 gietstuk.

nu ben ik begonnen met de “brug”, dit is een deel van de omkeerbeweging, deze brug kan 30º voor en achterwaards worden gekanteld met het ganghandel.

dit regeld dus voor en achteruit.

zodra eea in elkaar zit zal ik een foto posten, dan wordt er al weer duidelijk denk ik.

zodra de brug af is ga ik de excentriek ringen maken, met de verbindings stangen naar de brug toe, dan zou het al redelijk zichtbaar moeten zijn hoe een marshall omkeerbeweging in elkaar steekt.

hier een foto van de wals van Birk Peterson, hij heeft mij zijn tekeningen gegeven, ik hoop dat eea zo wat duidelijker is ?

[img]http://img167.imageshack.us/img167/7165/scan00121wv3.jpg[/img]

john
    Deelnemer

kleine tekst update:

het cilinderblok is bijna klaar.

zoals op de foto in mijn vorige post te zien is het nogal bewerkelijk.

De bouwer van de groen wals heeft zelf het cilinderblok gegoten en nabewerkt.

ik ben deze nu uit een stuk volstaf 4 kant brons aan het halen.

met de 4 klauw eerst de beide cilinder boringen uit gedraaid en daarna heeft het blok heel wat uurtjes op de freesbank doorgebracht.

De stoompoorten zitten er nu in, alleen nog de stoomkanalen naar de cilinders boren.

Helaas kwam ook een rekenfout aan het licht, het frame heb ik te smal gemaakt 😳 hierdoor past het cilinderblok niet op het frame.

Dat wordt dus aanpassen, ik was toch al niet zo blij met de smalle krukschijven, 2 ervan waren maar 2,5mm dik, daar kon ik nooit een pen doorheen krijgen om de schijf te borgen.

nu het frame iets breder wordt kan ik krukschijven van 6mm maken, daardoor kan er met gemak een spanbus in om de schijf te borgen.

Tevens ga ik de krukschijven niet rond laten maar voorzien van contra gewichten, zolas op de foto`s te zien zijn die ik in weert heb gemaakt.

binnenkort foto`s

norwin
    Deelnemer

Het is al weer een poos geleden dat dit topic vervolg heeft gekregen.

Maar wel een schitterend object om te bouwen.

Ga zo door en veel succes.

Binnenkort weer een update met foto’s???

Groeten Norwin

john
    Deelnemer

norwin wrote:

Het is al weer een poos geleden dat dit topic vervolg heeft gekregen.

Maar wel een schitterend object om te bouwen.

Ga zo door en veel succes.

Binnenkort weer een update met foto’s???

Groeten Norwin

Ik moet julie een beetje teleurstellen…….

vanwege de behoorlijke winter heb ik weinig kunnen doen aan de wals, niets eigenlijk.

De Clayton steamwagon heeft een nieuwe ketel gekregen en dat had voorrang, met alle nastel en verbeter werk wat daarbij kwam kijken.

Dit alles is wel een leermoment geweest.

Bij de Clayton staat op tekening werkelijk niets over hoe sommige zaken te borgen, resulterend in loslopende zuiger- en schuifstangen en zovoort.

Dit heeft ij in ieder geval geleerd om bi de koffiepot de zaken beter te regelen al tijdens de bouw.

Ik hoop deze zomer + najaar weer verder te kunnen gaan met de koffiepot.

norwin
    Deelnemer

We wachten het geduldig af.

Maar ik herken het wel nadat ik vorig jaar ben begonnen met mijn dreumes is hier ook niet veel meer gebeurd 😳 😳 .

Groeten Norwin

john
    Deelnemer

Nou we zijn december 2010….

niets aan de koffiepot gedaan 😳 😳 😳

Maar, wel iets gevonden…

Op een forum in de USA is iemand een echte koffiepot aan het restaureren, met daarbij detailfoto`s van de stuurmachine !!!

http://wmstrcommunityforum.com/showthread.php?t=1146

blijkt de eenvoud zelve te zijn, 2 cilinder occilerende machine in V opstelling.

De kunst is nu om te kijken of dit terug te schalen is naar 1:6 en werkend te krijgen.

Met name de benodigde kracht er uit halen om de besturing aan te drijven.

Zal iets worden met 8 tot 10mm zuigertjes en korte slag.

Op de krukas een klein tandwiel, meshend naar een groot tandwiel waar een kettingwiel op komt welke de stuuras gaat aandrijven.

tijd om te gaan tekenen en rekenen om te zien of het maakbaar is.

marcel s
    Deelnemer

Hallo john

ik volg met plezier je vorderingen

en het klinkt bekent in de oren dat je soms niet toe komt aan je hobby

en het is leuk om te zien dat ze toen al stuurbekrachtiging hadden

en hoe

mvg Marcel

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u249/jtchrist/roller/steamroller026a.jpg[/img]

john
    Deelnemer

Nou na een heeeeeeele lange stilte vanaf mijn zijde is weer progressie te melden.

Hetzij wel zonder foto`s op dit moment.

Ik ben weer verder gegaan met de stoommachine, want daar was het project stil blijven liggen.

Het cilinderblok is nu een heel eind op weg, boringen zijn nu glad middels een verstelbare ruimer.

Kruishoofden waren vele uren frezen, maar zijn bijna klaar, er zitten zoveel rondingen aan dat ik het draaitafeltje heel veel heb gebruikt om al deze rondingen er aan te frezen.

Van de week heb ik de drijfstangen gefreesd, zijn ook bijna klaar.

De big end lagers heb ik vandaag gemaakt, nu nog de “straps” om de 2 lager helften samen met de drijfstang aan elkaar te verbinden.

Tijdens het meten kwam ik er achter dat de 2 leibaan dragers veel te ver naar achteren zitten, meetfout, geen idee, maar ze moeten los en opnieuw vastgezet worden.

Als de drijfstangen + kruishoofden af zijn kan de zaak aan de krukas verbonden worden en kan ik kijken of de zaak een beetje wil rond draaien.

Daarna het cilinderblok afwerken en de zuigerstangen in de kruishoofden draaien.

De ketel ben ik nog niet over uit….. ik moet eigenlijk nog steeds een stuk roodkoperbuis van 133mm hebben dus dat wordt zoeken.

Ik hoop binnenkort foto`s te kunnen posten.

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven