koper brons legeringen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen koper brons legeringen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    rollementje
    Deelnemer

Dag allemaal,

Ben al een tijdje aan het rond kijken naar een site op het internet, waar soorten koper en brons beschreven worden en toepassingsgebieden.

We weten allemaal dat er een hoop soorten koper en brons bestaan.

Maar het eeuwige probleem is voor de gewone hobbyist is, als je ergens een partijtje tegenkomt op internet ” welke soort is het”.

Ik kom bij een internet verkoper dit tegen http://www.borenexpress.eu/?menu=category&categoryID=269760

Maar twijfel blijf altijd of je het juiste koper/brons te pakken hebt.

wie kan mij helpen ?….in mijn zoektocht

toekomst gericht ben ik van plan een verbrandingsmotor te bouwen, en daar moet je toch de juiste materialen gebruiken ….anders is het op voorhand al om zeep

JAM
    Deelnemer

Rollementje,

Je hebt het in je bericht over brons maar je link verwijst naar een aanbieder van messing. Bovendien wil je graag weten welk materiaal geschikt is…

De grote vraag is geschikt waarvoor? Voor decoratieve doeleinden is eigenlijk alles geschikt. maar b.v. een ketel maak je beter van puur koper. Kortom geef eerst eens aan waarvoor je e.e.a. wilt gebruiken.

Messing, een legering van koper en zink (ezelsbruggetje “met zink”), is gemakkelijk te bewerken en vaak voldoende sterk voor allerlei constructiedelen. Messing is gelig van kleur.

Brons (legering van koper en tin) is wat minder makkelijker te vinden. Brons is taaier en doorgaans wat rood/roze van kleur. Varianten zijn loodbrons, heeft enigszins een zelfsmerende werking en dus heel geschikt voor het maken van lagers en Fosforbrons, heeft ook goede glijeigenschappen en is zeer geschikt voor constructiedelen.

Met hardsolderen van messing en brons moet je echter oppassen omdat bij te hoge temperatuur de zink/tin eruit dampt en de mechanische eigenschappen veranderen. Vooral bij dunne buisjes e.d.

Laat maar eens horen waar je het voor toe wilt passen.

Groet,

Jaap

rollementje
    Deelnemer

jaap,

wat jij in de gauwigheid benoemd, is juist wat ik zoek….soorten, inzetbaarheid , enz….van messing, lagerbrons enz.

als ik op wikipedia even kijk, ja dan heb ik een algemene info.

mij gaat het erom voor info te vinden van de de soorten en inzetbaarheid ervan beschrijf.

de internet verkoper is maar louter als voorbeeld dat er hier een daar partijtje mooi messing of brons te koop is, maar wat het is ??.

daarom dat ik mij wil oriënteren in deze materie, zodoende dat ik het toekomst gericht kan inschatten wat het is, en of het voldoet aan mijn doel/verwachtingen.

Op het moment ben ik niet bezig met een project…ja, ben wel een zware freesmachine aan het ombouwen naar cnc…wat al een heel geschiedenis is, zowel mechanisch als elektronisch

Als deze machine loop volgens de bijbel, dan zijn er verschillende projecten die binnen de mogelijkheden van uitvoering gaan komen.

hhogendoorn
    Deelnemer

Bij Hemimex staat ook een goede beschrijving :

http://www.hemimex.nl/page/lagerbrons%20tinbrons%20en%20loodbrons/

Hans

Beunhaas102
    Deelnemer

In een goed tabellenboek staat vaak al een hoop info over dergelijke legeringen.

Maar als je het hebt over verbrandingsmotoren ga ik toch uit aan de hand van een bouwbeschrijving/werktekeningen? Zo ja, dan staat het materiaal er toch gewoon bij?

Zore
    Deelnemer

Toepassing van een materiaal zal afhangen van het gebruiksdoel, ik bedoel in modelbouw zal je brons eerder tegenkomen als lagermateriaal voor bv drijfstangen dan in het echie waar men rollagers of witmetaal e.d. toepast op het grote drijfstangoog voor krachtoverbrenging met minimale slijtage. Bv klepgeleiders worden van brons gemaakt bij hoogvermogens motoren. Standaard motoren zijn beter af met gietijzer geleiders (perlitisch grijs gietijzer alst goed is) die langer meegaan dan bronzen versies, gesinterde produkten buiten beschouwing gelaten..

Beunhaas102
    Deelnemer

Hoogvermogen motoren hebben geen klepgeleiders/kleppen…

2takt 8)

flauwe grap (geen onzin overigens) 😉

Maar je hebt wel gelijk, laatste keer dat ik een bronzen lagerbus heb gezien in de drijfstang van een verbrandingsmotor, is bij de revisie van een ILO blokje uit eind jaren ’70.

rollementje
    Deelnemer

Hey hans de site van hemimex,.. is inderdaad interessant.

Is nog niet onmiddellijk aan de orde voor een motor te bouwen.

Ben nog volop bezig voor mijn cnc freesmachine mechanisch op punt te krijgen, en beetje cad-tekenprogramma leer je ook niet op een paar dagen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven