koper buis Ø60×65

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    roelranzijn
    Deelnemer

Goedemiddag,

in de tekening van de Stoomwals Alice wordt gevraagd naar Ø60×65 koperen pijp, ik kan alleen Ø60×64 vinden.

Heeft iemand enig idee, waar ik Ø60×65 vandaan haal?

Alvast bedankt,

roel

Chrit-koumans
    Deelnemer

De pijp Ø 65 mm zul je moeilijk vinden ,ik neem aan dat Ø 65 mm de diameter is van de ketel.

Is de pijp niet te verkrijgen kun je de ketel maken uit koperplaat met een dikte van 2.5 mm.

naar mijn mening voldoet koperplaat van 2 mm ook. 💡

Verkrijgbaar bij Locloods en of Sauerbier.(prijs opvragen)

mvg

Chrit

roelranzijn
    Deelnemer

krijg je dan geen problemen met de las/soldeer naden?

pfb
    Deelnemer

Nee.

Kijk in het handboek Modelstoomketels, dan zul je zien dat bij een romp diameter van 55 tot 90 mm een min. wanddikte van alle fronten van 2mm wordt gegeven. Zie blz. 18. Daar wordt ook de lapnaad uit de doeken gedaan.

Groet Peter

Chrit-koumans
    Deelnemer

Nee,Je krijgt dan wel een lapnaad van 10x D,dus wordt de lap 10×2 =20 mm breed en deze word dan ook nog geklonken met 2 mm klinknagels aan beide kanten van de naad en daarna met zilver hard gesoldeerd.

Je kunt dus met een gerust hart 2 mm koperplaat gebruiken.

groet ,

Chrit

FrankB
    Deelnemer

Als je toch voor een wand van 2mm gaat, waarom zou je dan niet gewoon de buis nemen? Sterker, mooier en een stuk minder werk. De 1mm kleinere diameter valt naar ik aanneem toch weg onder de ketelbekleding. Mvg. Frank

Chrit-koumans
    Deelnemer

Ook dat is een mogelijkheid mits je niet in de knel komt met de verdere bemating van de wals. :?:

mvg,

Chrit

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven