De nieuwste berichten › Forums › Locomotieven en spoorse zaken › 3½", 5", 7¼" spoor › Koperen buis T.B.V.Ketel 5" Br 24
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door
G.v.W.
- AuteurBerichten
- 19 september 2010 om 14:31 #1018
G.v.W
DeelnemerGeachte Stoomliefhebbers, Ik weet dat deze vraag meerdere keren is gesteld, toch maar weer proberen.
Ik zoek voor de bouw van mijn ketel voor de 5″ Br 24 een koperen buis maat rond 133/127x354mm lang. ( Ook informatie waar te verkrijgen is welkom)
Ook zoek ik informatie m.b.t het klinken van metaal en koper
Op het net kan men deze wel vinden, maar dit gaat dan om het grotere werk, waarbij de nagels roodgloeiend worden geplaatst.
Als er bouwers zijn van de Br 24 die wat ervaringen kwijt willen hou ik mij aanbevolen.
Zelf zit ik nog in de begin fase van de bouw, dus de buis voor de ketel zit ik niet echt op te wachten.
Maar het materiaal in huis hebben zou toch wel fijn zijn.
19 september 2010 om 19:49 #8331vrijerijder
Deelnemerin de tekst zit een echte tegenstelling G.v.W wrote:Geachte Stoomliefhebbers,
Ik zoek voor de bouw van mijn ketel voor de Br 24 een koperen buis maat rond 133/127x354mm lang.
Zelf zit ik nog in de begin fase van de bouw, dus de buis voor de ketel zit ik niet echt op te wachten.
Maar het materiaal in huis hebben zou toch wel fijn zijn.
wit u nu wel of geen buis hebben voor uw ketel
uit de tekst is het niet echt meer te halen
eerst wel dan niet en daarna wel
19 september 2010 om 20:29 #8332G.v.W
DeelnemerSorry Vrijerijder, Komt inderdaad onduidelijk over, zeker wil ik de buis wel hebben.
Maar het blijkt uit de meerdere vragen op dit forum omtrent dit onderwerp dat er moeilijk aan te komen is .
Behalve als het om grotere lengte’s gaat.
Ook bij een bekende leverancier voor onze materialen blijkt het moeilijk leverbaar te zijn.
Dus wat de bouw van mijn 5″ Br24 betreft ben ik nog niet toe aan de ketel, maar wil alvast de koperen buis veilig stellen. Dus wel!!!!!
19 september 2010 om 20:41 #8333Gep Engler
DeelnemerHallo Gerard, Ik begrijp dat je de koperen buis t.z.t. nodig hebt, maar niet met spoed.
Je zou het eens bij deze bedrijven kunnen proberen (maar ik heb geen ervaring met ze):
http://www.hesselberthmetals.nl/ of:
http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=983 hun vestiging in Rotterdam is een prettige zaak waar ik wel kom. Ze leveren in elk geval ook kleine hoeveelheden aan particulieren (hulde!) en kunnen zaken buiten hun standaard programma soms ook bestellen.
En op de Stoomdagen staan nog wel eens lieden met stukken koperen buis van hanteerbare lengte.
Succes ermee!
Gep19 september 2010 om 20:45 #8334G.v.W
DeelnemerHoi Gep , De vraag is nu goed overgekomen.
Bedankt voor het snelle antwoord, ga zeker de Firma’s benaderen.
20 september 2010 om 14:27 #8335pfb
DeelnemerMoi Gerard, Je vind haast geen onbeschadigde koperpijp van deze maat meer, of je moet wat geluk hebben. Een betere, goedkopere methode is zelf maken.
Je neemt een plaat roodkoper van 354 x 408 x 3mm met een strook van 30 x 354 x 3mm. Je vraagt bij jouw in de buurt of club iemand om te buigen en met een handvol klinknagels zet je het geheel inelkaar. Daarna de lapnaad zilversolderen en je hebt een buis. Een stuk goedkoper en met meer voldoening, ik doe het al jaren zo.
Succes Peter.
20 september 2010 om 15:22 #8336G.v.W
DeelnemerHoi Peter, Dit is natuurlijk ook een optie, bedankt voor de tip.
Ik ben 3 okt. op de beurs in Wijchen, mischien dat ik daar kan scoren voor een buis.
23 september 2010 om 09:39 #8337Roy Wilms
DeelnemerIk heb even navraag gedaan bij een leverancier, en ik kan komen aan buis van 135x5mm. Als je interesse hebt, hoor ik het graag op info@rowimetaal.nl Roy
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.