koperen ketel TIG lassen ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels koperen ketel TIG lassen ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    john
    Deelnemer

Ik ben van plan om een TIG las apparaat te gaan kopen, met als doel onder andere ketelbouw.

Maar met betrekking tot het beschermgas:

Moet je bij koper lassen ook backinggas gebruiken ?

Verder zal het tegen die tijd wel wat trial & error worden.

Ik weet dat je koper voor moet verwarmen, anders duurt het erg lang voordat je smeltbad begint, maar ook dat als de warmte er eenmaal in zit je loop snelheid aangepast moet worden.

Iemand nog tips ?

Roy Wilms
    Deelnemer

Hey,

ik heb weleens koper tig gelast. Ik kan je zeggen, bezint eer ge begint! het valt echt niet mee! Wat voor tig apparaat wou je kopen? 160A op netstroom? Vergeet het dan maar gerust. Wij hebben toen gelast met een apparaat van max 350A. Dat ging na een hele hoop oefenen wel. Wij hebben de spullen toen voorverwarmt op ca 600 graden. Daarna goed ingepakt met isolatiemateriaal, en blijven verwarmen. Dan beginnen met lassen. Door de gigantische hitte moet je jezelf heel goed beschermen! Ook de dampen die ervanaf komen, zijn zeer giftig!

Voorverwarmen moet met een gas-zuurstof brander. Een soldeerbrander bijvoorbeeld krijgt je keteltje nooit heet!

Roy

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste John,

Het lassen van koperen ketels met het tig-proces wordt zelden tot nooit toegepast in onze modelbouwhobby.

Dit het mede te maken met het vrij intensieve en nauwkeurig lasproces.

Ik ben zelf professioneel lasser en weet uit ervaring dat e.e.a. voor een leek/hobbyist erg lastig is.

Met name het instellen van de parameters lasnaadvormen, doorlassingen

gassoorten, stroomsoorten, soorten tig electroden en dergelijke maken het e.e.a. er niet makkelijker op.

Ik ken natuurlijk niet jouw achtergrond…………………… en kunde.

Het wegvloeien van de warmte in het koper plaatmateriaal is enorm,

dit is dan ook gelijk het grote probleem.

Wil je kleine onderdelen lassen gaat dit wel lukken………maar het uiteindelijk samenvoegen van alle onderdelen naar een gehele ketel leverd veel problemen op met betrekking tot het invoeren van de benodigde energie.

Je ziet dit ook terug bij bv het zilver-solderen van een 5′ koperen ketel.

Je hebt hier zo’n 2 a 3 grote propaan branders voor nodig.

Het gebruiken van backinggas is vaak lastig te realiseren i.v.m. de samenstelling van de keteldelen.

Je moet alle delen aan de achterzijde van de las (luchtdicht en brandwerend) afstoppen om daarna het gas hier in deze bovenstaande ruimte te kunnen laten stromen.

In de praktijk zeer lastig te realiseren.

Gaat eigenlijk alleen goed bij het pijplassen……..

Verder is het lastig om de goede toevoeglasmaterialen te kunnen krijgen voor koper.

Laat je niet afschrikken door bovenstaand bericht hoor , maar neem het mee in gedachte.

mvg rene

john
    Deelnemer

Nou jullie mogen best weten, mijn kunde is slechts Niveau 2 TIG lassen.

En, voor de volledigheid, ik heb het in geen jaren meer gedaan.

Het was ook slechts een vraag, of het ooit gaat gebeuren is een 2de.

Een klein inverter TIG machine is nooit weg in de werkplaats, dus die komt er wel denk ik.

Ik zag namelijk op een engelse site dat daar een grote 7 1/4 ketel werd gemaakt uit koper en dat onder andere de langsnaad van de romp met TIG was gelast.

Ik heb ooit een stukje geprobeerd, en ja, alles wat Rene vermeld klopt.

Het waren 2 kleine plaatjes, stuik aan elkaar gelast.

De eerste minuten gebeurede er niets, koper nam alle warmte op.

Daarna begon het smeltbad te vormen en kon ik gaan lopen, maar het smeltbad werd steets breder en moetst ik steeds sneller gaan lopen.

de plaatjes waren wel doorgelast

Roy Wilms
    Deelnemer

Quote:

Ik heb ooit een stukje geprobeerd, en ja, alles wat Rene vermeld klopt.

Het waren 2 kleine plaatjes, stuik aan elkaar gelast.

De eerste minuten gebeurede er niets, koper nam alle warmte op.

Daarna begon het smeltbad te vormen en kon ik gaan lopen, maar het smeltbad werd steets breder en moetst ik steeds sneller gaan lopen.

Tsja, dat is dan een gevalletje onkunde vrees ik. Je moet bij dergelijke materialen ook een voetpedaal gebruiken, om het amperage te regelen! (En voorverwarmen, anders duurt het idd een hele tijd, voordat je werkstuk warm is!).

Met een netstroom-inverter zal het amper lukken.

Toevoegmateriaal kan ik je wel bezorgen, maar t´is niet goedkoop!

Roy

john
    Deelnemer

Bedankt Roy !!

onkunde, ja zo zou je het kunnen noemen, dat met de 2 plaatjes was maar een testje.

Ik was gewend aan RVS, maar koper lassen is wel even iets anders merkte ik toen.

Tja als jij zegt dat het met een 230 volt inverter moeilijk wordt dan geloof ik dat, zo`n machientje kan “maar” 180 A leveren, of dat voor 3mm koper genoeg is….. waarschijnlijk niet.

Maar voor algemeen werk is een Tig machientje wel leuk om te hebben in de hobby werkplaats, Mig/Mag lassen is meteen zo grof, met Tig kun je mooi en rustig dunne plaat lassen, frames hechten, noem maar op.

Alleen menggas zal nog wel een prijskaartje hebben ben ik bang….

Roy Wilms
    Deelnemer

Hey,

ten eerste gebruik je bij TIG lassen in 98% van de gevallen zuiver argon. Ik zou bij je in de buurt eens een leverancier van gassen zoeken, of anders een levencier van lasspullen. Die kunnen je wel helpen.

Roy

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste John,

Bij het tig-lassen gebruik je geen menggas, dit is meestal 80-20% koolzuur argon wordt gebruikt voor MIG lassen van staal.( het meest gebruikte menggas)

In de regel wordt Argon gebruikt voor het TIg lassen van staal,rvs en aluminium.

kosten vallen wel mee en e.e.a. gaat redelijk lang mee.

Je verbruik ligt op zo’n 7/8 liter gas per min.

mvg Rene

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven