Kruistafel X1 Freesmachine (HBM)

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Kruistafel X1 Freesmachine (HBM)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #1000
    norwin
    Deelnemer

    Hallo allemaal, al geruime tijd ben ik in het bezit van een freesmachine van HBM.

    Nu is het me al een paar keer overkomen dat als ik een werkstuk probeer te frezen de kruistafel als het ware door de frees wordt verplaatst.

    Met andere woorden de frees hapt in mijn werkstuk en dit komt met kruistafel en al een fractie in beweging.

    Met als gevolg een wat grove freesoppervlak.

    Hopelijk ben ik duidelijk genoeg maar nu mijn vraag is hier nog wat mee te beginnen.

    Of wordt het een enkele reis oud ijzerboer :wink: :wink: .

    Groeten Norwin

    #8250
    Leveycke
    Deelnemer

    Bekend probleem bij kleine freesmachines. Die hebben weinig massa om klappen op te vangen. En als de zuil ook kan kantelen, dan gebeurt dat meestal ook.

    Wat kun je doen?

    1. Weinig voorzetten, b.v. niet meer dan een tiende mm.

    2. Niet te grote freesdiameter gebruiken.

    3. De richting waarin de kruistafel niet hoeft te bewegen vast zetten.

    4. Zorgen voor een scherpe frees.

    5. En vooral veel geduld.

    Het is een licht bankje, dus alleen geschikt voor heel licht werk. Dan is er wel wat mee te doen. Wil je meer, dan heb je al snel een zwaardere machine nodig met dito opspangereedschap, b.v. een HBM 45 met acculock freesklem (=van Vertex en weegt 40 kilo).

    #8251
    datema
    Deelnemer

    Is mij ook al overkomen,onder andere dat met het frezen van de spaakwielen de spaken niet recht waren.

    De eerstvolgende keer zal ik alles wat vastgezet kan worden op de freestafel goed vastzetten,zoals het bed,alsmede de ronde opspantafel.

    Ook is het inderdaad misschien een feit,dat er teveel in een keer afgefreest wordt,dit heeft mij al frezen gekost.

    Maar al doende leert men zeg ik maar.

    Vr.groet,

    Evert.

    #8252
    JAM
    Deelnemer

    Helaas dit verschijnsel is inherent aan de gebruikte geleidingen en trapezium spindels. Deze hebben ALTIJD een beetje speling.

    Stel je wilt een blokje rondom frezen dan heb je per definitie te maken met de speling die ‘ergens’ een keer omklapt van richting, n.l. door het uitoefenen van de zijdelingse krachten.

    Te voorkomen is dit alleen met spelingsloze tafelaandrijvingen, zoals bij cnc machines, met kogelomloopspindels. Deze zijn echter niet geschikt voor handmatige bediening.

    Wat er dan nog overblijft is deze speling zo klein mogelijk te maken door tafelgeleidingen vrij ‘strak’ te zetten, speling op beide trapeziums zoveel mogelijk te beperken door de moeren strakker te zetten (meestal kan dit). Hiermee beperk je het effect maar voorkomt het niet.

    Het beste werkt “vakmanschap” (hoop dit ooit eens te bereiken), weten welke kant je de speling opdrukt en dus weten wat er zou gebeuren / wat wel en wat niet te doen bij het wisselen van een richting.

    Ook ik heb al de nodige freesjes ‘verbruikt’ maar heb er nog nooit een versleten!

    #8253
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Dit is vrij simpel te vermijden door simpelweg ’tegenlopend’ te frezen.

    Voorbeeld, als je de linkerzijkant van een werkstuk af wil frezen dan doe je dit door de frees aan de achterkant van het werkstuk te laten beginnen en naar je toe te laten lopen (dus voeden in Y- richting). De frees draait rechtsom en geeft hierdoor een reactiekracht in Y+ richting, deze compenseerd zo automatisch je speling.

    Doe je het andersom, dwz. linkerzijkant werkstuk affrezen door van voor naar achter te voeden, dan zal de rechtsom draaiende frees de neiging krijgen om steeds de speling te overbruggen. En dat is wat er bij jou gebeurt.

    Dus probeer hetzelfde opnieuw, alleen geef je voeding van de andere kant.

    #8254
    norwin
    Deelnemer

    Heren bedankt, voor de vlotte reactie’s.

    Ik ga hier van het weekend mee aan de slag.

    Als ik tenminste niet in Hollandse Rading in de bossen verdwaal. :wink:

    Groeten Norwin

    #8255
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Nou werkt dat, het tegenlopend frezen?

    #8256
    norwin
    Deelnemer

    Hoi Beunhaas, ik heb het nog niet geprobeerd.

    Zo af en toe moet ik ook nog een beetje werken. :roll: :roll:

    Maar ja, als ik de hobbies wil blijven doen zal er flink gewerkt moeten worden. :wink:

    Het antwoord is dus: nee nog niet.

    Maar wat je stelde in je reactie lijkt me logisch en zou dus moeten werken.

    Groeten Norwin

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven