Lager loopt warm

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Ron Hoover
    Deelnemer

Beste Stoomertjes,

In m’n Emco uit 65 loopt het lager bij de drieklauw heel snel warm :( .

De hoofdas is als volgt gelagerd:

Zijde drieklauw: FAG NN3007 SP (cylindrisch)

Andere kant: 2 x 7205-B.

Ik heb de as gedemonteerd en schoongemaakt. FAG lijkt mij keurig in orde (is overigens geen lager dat je op voorspanning kunt zetten..). Mijn vraag is hoe het kan dat dit lager warmloopt. Kan teveel vet de oorzaak zijn? En zo ja, wat is dan de norm voor de juiste hoeveelheid vet?

Groeten

Ron

Zore
    Deelnemer

Een cilindrisch lager (=tonnen lager?) kan absoluut niet tegen foutieve uitlijning. Wellicht daar een plausibele reden?

Ron Hoover
    Deelnemer

Dank mensen voor de reacties.

Heb de as uiteindelijk maar naar een prof gebracht voor de montage (ieder zijn vak….). Zijn conclusie was dat het voorste lager te strak heeft gestaan. Heb m inmiddels weer terug. Gemonteerd, afgesteld en met twee nieuwe lagertjes er in. En oh, wat draait dat nu mooi en soepel…. :P

[img]http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/01/28/da9fc75512cacff2662b06faeba6138a/As%25Emco.JPG[/img][/img]

peterve
    Deelnemer

mulder wrote:

Lager voor 2/3 vullen met kogellagervet. niet meer want dan loopt een lager warm.

Dit is een precisielager wat gesmeerd dient te worden voor het leven en heeft wat anders nodig dan kogellagervet .SKF LGLT2 bijvoorbeeld Dit is gebaseerd op een synthetische olie en verkrijgbaar in kleine hoeveelheden

Verder is dit lager wel degelijk op voorspanning te zetten Voor draai en freesbanken is dat overigens niet gebruikelijk Een positieve speling van 0,002 à 0,003mm als ze nieuw gemonteerd zijn Een gebruikt lager stel ik af op net onder 0,01mm Na het inlopen eindig je meestal iets strakker

Dit raad ik ook aan voor mensen met geen ervaring in het monteren van dit soort lagers Je zit met dit soort lagers wel in het Mu gebied te werken Tussenringen en moeren moeten wel exact (-0,002mm oid)haaks op de as staan De as en het huis moeten rond zijn,ook in het Mu gebied

Hier wat verdere info

http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&lang=en&newlink=1_4_25

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven