lagers en toepassingen ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek lagers en toepassingen ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Mark2007
    Deelnemer

op mijn draaibankje zitten lagers op de hoofdas waar de drieklauw opzit(en dus allerlei krachten van verschillende kanten moet opvangen), 6203 C3, kan dat zonder problemen vervangen worden door SKF 6203-2Z lagers ? of zijn die specificaties slechter ?

Mark

Beunhaas102
    Deelnemer

Ik heb mijn SKF bijbel er even op losgeslagen, en nee het kan niet.

De C3 aanduiding staat voor extra fabricagespeling, als je een normaal lager gebruikt heb je de kans dat deze door thermische uitzetting gaat warmlopen.

De 2Z staat voor afdichting aan weerszijden, en waarschijnlijk zijn je huidige lagers gewoon open.

De specificaties zijn beter en daarom kan het niet 😆

Mark2007
    Deelnemer

de huidige lagers zijn ook dicht, volledige typeaanduiding op het doosje is 6203 2RDD C3 G84

waarvan ik aanneem dat 2RDD slaat op beide zeiden dicht met plastic, C3 de lagerspeling en G84 het soort vet wat gebruikt is ?

de lagers zitten overigens in een aluminium huis en het max toerental zal 3000 rpm zijn dus dan ben ik niet zo bang voor te warm lopen.

Mark

john
    Deelnemer

meestal gebruikt SKF voor rubber afdichting de aanduiding 2RS.

Mark2007
    Deelnemer

de lagers die ik nu heb zijn van het merk ORS gemaakt in Turkye, maar ik heb liever skf erin zitten, ik heb de skf lagers maar besteld, kosten zijn het niet (ongeveer 3 euro per stuk), ik ben benieuwd naar de resulaten.

mark

Beunhaas102
    Deelnemer

Hmm, dus de huidige lagers zijn ook C3? Dan zou het haast wel moeten kunnen.

De Turkse coderingen (2RDD en G84) vind ik helaas niet terug in de SKF bijbel 😆

peterve
    Deelnemer

C3 zijn de normale lagers

Nauwkeuriger met minder speling zijn C1 en C2 Grotere speling C4 en C5

Met alle respect dit zijn in mijn optiek geen lagers die geschikt zijn voor een draaibank

Zonder meer vervangen door een beter type lager zal niet gaan Misschien door een hoekkontactlager 7203

Mischien eens aan een echte draaibank gaan denken 😆

Peter

Nitrojunk
    Deelnemer

Als oud SKF man voel ik mij geroepen om op dit draadje te reageren.

Veel van de informatie die hier al gegeven is is absoluut correct.

Een 6203-2RDD/C3 van ORS komt qua maatvoering etc. overeen met een SKF 6203-2RS1/C3.

Een “normaal” lager heeft een radiale speling die zich in het veld tussen C2 en C3 bevindt. C2 betekent dus een kleinere radiale speling dan “normaal”, C3 een grotere.

Waar Peter het over heeft is de loopnauwkeurigheid. Dit wordt uitgedrukt in de klassen P6, P5 en P4 (en theoretisch ook nog hoger).Door de moderne productiemethodes valt een “normaal” lager 6203 voor meer dan 95% in de de klasse P6.

Is een normaal lager met C3 speling geschikt voor een draaibank ? Ja en nee. Ja, omdat een radiaal kogellager een combinatie van radiale en axiale belastingen op kan nemen. Voorwaarde is wel dat beide belastingen aanwezig zijn. Voor overwegend axiale belastingen is een radiaal kogellager niet geschikt.

Een kegelrollenlager is dan een iets betere keuze. Bij deze kan de speling ook nog worden ingesteld, wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn.

Het “beste” bij een draaibank is zoals Peter al aangaf de toepassing van hoekcontactlagers. Deze combineren een hoge precisie, een zeer goede gecombineerde belastbaarheid en hoge toerentallen. In zijn vakgebied zal Peter lagers als een 7203 CP42 tegenkomen (P42 = P4 loopnauwkeurigheid en C2 speling)

Kogellagers worden toegepast wanneer een eenvoudige constructie en een lage prijs belangrijk zijn. Mark spreekt over 3 Euro, in China praat je over 15 Eurocent. Helaas is de ombouw naar “betere” lagers niet zinvol en bijna nooit haalbaar. De hele constructie (lagerhuis/ lagerzitting en as) zou moeten worden veranderd.

Groetjes,

Ad

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven