Lagers hoofdspil draaibank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Lagers hoofdspil draaibank

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    freaky-66
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben in bezit van een HBM draaibank (250×550) nu ben ik de lagers aan het vervangen !! van de hoofdspil !!

Heeft iemand een tip over de eindspeling voor de conische lagers ??

Ik las in een manual, van een soort gelijke draaibank :? (Quantum) dat daar de speling tussen de 0,004 en 0,006 mm ligt.

Ik weet niet of dit ook geld voor de nieuwe SKF lagers ??

Ik hoor het graag

gr. freaky

Roy Wilms
    Deelnemer

Ik verwacht dat je ze in het begin iets ruimer moet afstellen, en dan even laten inlopen (onbelast). Daarna de speling afstellen zoals het in het boekje staat.

Roy

freaky-66
    Deelnemer

Hallo Roy,

ik had eigenlijk het zelfde idee !!

Ik heb het gevoel na het in laten lopen, en de juiste speling te hebben afgesteld dat deze te strak staan ??

Als ik de spindel draai is het net of deze over een dood punt moet draaien.

Zonder de klauwplaat op de spindel !! met de klauwplaat gemonteerd draait alles volgens mij goed ? blijft lastig

gr. Erik

peterve
    Deelnemer

Met een speling van minder als 0,01mm ben je een eind op scheut

Bij een goedkope bank zou ik ook wel eens de maatvoering rondheid en haaksheid van de boringen en de aanlegvlakken willen weten om iets meer te weten van de nauwkweurigheid Er zijn heel veel manieren waarop het fout kan gaan

Als het aanlegvlak bv 0,01 scheef staat tov de hartlijn dan heeft of het lager aan een kant 0,01mm meer speling als aan de andere kant of de as wordt krom gebogen of het meest waarschijnlijke een beetje van beiden

Zo zijn er nog veel meer afwijkingen te verzinnen en die hebben allemaal invloed op de nauwkeurigheid en stabiliteit

Een beetje hoofdaslagering heeft niet meer als enkel duizenste afwijking op de ideale situatie

Als ik dan toch zo`n bankje zou hebben dan zou ik hem op temperatuur afstellen

Net zolang met kleine beetjes strakker zetten totdat de temperatuur van de lagers na een behoorlijke tijd (1 uur of zo )draaien ca 60 a 70 gr is

Peter

freaky-66
    Deelnemer

Hallo Peter,

De temperatuur meten lijkt mij een goed idee ! Je weet b.v niet hoe hard je tegen de spindel moet drukken , naar voren en naar achteren, om de juiste speling te meten vooral in 0,001 ste !! De draaibank plusmin. 1 uur laten draaien, bedoel je dan onbelast ? Het meten van de temperatuur gaat me wel lukken denk ik.

Erik

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven