Lamellen maken

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    marcel68
    Deelnemer

Wie kan mij uitleggen hoe lamellen worden gemaakt?

Zoals in de deurtjes van de motorhuif van een sik bijvoorbeeld.

[img]http://locomotor.nl/wp-content/uploads/2018/01/210_12.jpg[/img]

Groet,

Marcel van Westendorp

Foden
    Deelnemer

Hallo Marcel,

Ik heb (lang geleden) zoiets toegepast bij het bouwen van de Stanley Steamer. Het materiaal was messing plaat.Het begint met sleufjes zaken met een fijn figuurzaagje. Voor het vormen van de lamellen heb ik een stempel gemaakt van een stukje staal, door dat on de juiste vorm te vijlen en te slijpen. De matrijs of tegenmal is gemaakt door lood in een stallen bakje te gieten. Hier kan je met het stempel eerst de juiste vorm in slaan. Daarna kunnen, met rustig kloppen, de lamellen in één voor één in de plaat worden gevormd.
    Het stempel kan ik helaas niet meer vinden, de matrijs staat op de foto, met de kap van de Stanley.

Succes met je model,

Foden

Foden
    Deelnemer

Helaas, Marcel, het plaatsen van de foto is mij niet gelukt. Ik hoop dat je uit mijn verhaal kunt opmaken hoe je het maken van lamellen zou kunnen aanpakken.

Groet,

Foden

marcel68
    Deelnemer

Foden wrote:

Helaas, Marcel, het plaatsen van de foto is mij niet gelukt. Ik hoop dat je uit mijn verhaal kunt opmaken hoe je het maken van lamellen zou kunnen aanpakken.

Groet,

Foden

Hallo Foden,

Dat is een duidelijk verhaal, bedankt voor de uitleg.

Ik kan mij herinneren dat ik ooit een stempel heb gezien wat op een pers gezet kon worden.

Maar dit moet ook lukken.

Groet,

Marcel

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven