De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › Lasersnijden/waterstraalsnijden
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 2 maanden geleden door
Roy Wilms.
- AuteurBerichten
- 13 juni 2006 om 23:45 #235
Alex
DeelnemerDegenen onder ons die op de stoomdagen op Nienoord waren hebben misschien net als ik in de catalogus de advertentie gezien van C&W snijtechniek in Roden,een bedrijf dat zich bezig houd met waterstraalsnijden. Net als lasersnijden is dit een interesante techniek voor ons om bv frameplaten te laten snijden. Dus van de week gebeld met C&W om eens te vragen hoe e.a. in z’n werk gaat en wat de kosten dan zijn. Dat laatste hangt sterk af van de vorm en materiaal dikte, maar schijnt in de orde van enkele tientjes te liggen, op een goede tekening kan men een offerte maken. De machine die zij gebruiken heeft 2 snijkoppen die paralel bewegen, het voordeligste is dus een even aantal produkten te laten maken. Kleine dingen zoals wij die nodig hebben nemen ze mee met b.v. een grote order in dezelfde plaatdikte, als je geen haast hebt scheelt dat weer. Een andere mogelijkheid is om met een groep modelbouwers die het zelfde model willen bouwen in één keer een serie onderdelen te laten snijden. Rest dus het probleem van de tekening. Zoals velen van ons heb ik leren tekenen met potlood op een tekenbord terwijl de huidige machines met tekeningen op b.v. AutoCad werken. Ik ben nu aan het stoeien hiermee maar vraag me af of ik niet sneller de staalplaten kan zagen dan een computertekening maken. Als iemand suggesties heeft hoor ik dat graag, evenals jullie ervaringen met het laten snijden van onderdelen.
Groeten Alex
14 juni 2006 om 20:10 #2410Erwin
Deelnemerhoi, het is inderdaad een goed idee,
en ik kan als er onderdeeltjes gemaakt moeten worden, zo een tekening in autocad tekenen, dat is geen enkel probleem voor mij.
als er een keertje een frameplaatje in cad getekend moet worden, geen probleem.
mischien heb je er wat aan,
Groeten
Erwin
18 juni 2006 om 22:50 #2411Alex
DeelnemerHoi Erwin Bedankt voor je aanbod. Ik wil binnenkort wat onderdelen – wielplaten en frameplaten- bijwijze van proef laten snijden en daar op dit forum verslag van doen. Mocht ik er op korte termijn niet in slagen tekeningen te maken, dan klop ik wel bij je aan.
Groeten Alex
20 juni 2006 om 18:40 #2412Erwin
Deelnemerword geen probleem hoor! 25 juni 2006 om 16:41 #2413Beunhaas102
DeelnemerPersoonlijk denk ik dat je het beter niet kunt laten lasersnijden. De warmte geleiding van bijv. aluminium en messing (wat je het meest gebruikt) maken dat je er met lasersnijden heel veel energie in moet pompen om een goed smeltbad te krijgen, hierdoor krijg je veel braamvorming. Daarbij denk ik dat de prijs uiteindelijk duurder uit zal vallen. 25 juni 2006 om 22:13 #2414Alex
DeelnemerHoi Beunhaas Ik denk erover om wiel en frame platen te laten watersnijden en dat worden staalplaten van 4mm dik. Ik zie het een beetje als een proefballon, en dat bedrijf wat ik noemde zit hier ook in de buurt. Voor lasersnijden moet ik verder weg.
Groeten Alex
26 juni 2006 om 15:31 #2415Erwin
Deelnemerstalen onderdelen gaat in ieder geval erg mooi met lasersnijden…. 26 juni 2006 om 16:35 #2416Beunhaas102
Deelnemerja messing en aluminium kan ook wel, maar dan met een Nd:YAG laser, de grote (hoogvermogen) Trumpfs en aanverwanten zijn allemaal CO2’s hiermee kan het wel maar je krijgt een grove braam over de hele contour aan de onderkant en als je kleine contouren hebt ook aan de bovenkant waar die inschiet. Maar inderdaad voor staal/hout/plastic (enz.) wil allemaal wel heel mooi. Maar de materialen die het makkelijkst verspaanbaar zijn (en dus idiaal voor modelbouw) zijn het moeilijkst te lasersnijden. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.