Lasersnijwerk

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #389
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Hallo,

    bij deze wil ik de mogelijkheden van het lasersnijden aan de aandacht brengen.

    Ondertussen heb ik voor een 2-tal personen die beiden een sik aan het bouwen zijn, onderdelen geleverd. Dit betreft voor 1 persoon beide bufferbalken en de zijplaten van het chassis, en voor de andere persoon heb ik intussen de zijplaten van het chassis en het complete plaatwerk voor de cabine en huif geleverd. Aan het einde van dit bericht staan hier een paar foto´s van.

    Lasersnijden gebeurd met een lichtstraal van zo´n 0,3 tot 0,5mm breedte. Lasersnijden heeft grote voordelen tov andere fabrikagemethoden. Zo is het bijvoorbeeld goedkoper en nauwkeuriger als waterstraalsnijwerk en autogeen/plasmasnijwerk (in het diktebereik wat voor ons modelbouwers interessant is dan). De afwerkingsgraad van lasersnijwerk is ook hoger, als van pons/nibbelwerk.

    Doordat de prijzen van lasersnijwerk zeer concurerend zijn, wordt deze techniek dan inmiddels ook zeer veel gebruikt.

    Dan even wat specifieke informatie per materiaal:

    staal:

    Bijna alle staalsoorten die in plaatmateriaal te verkrijgen zijn, zijn ook te lasersnijden. Het meest gebruikte S235 (ook wel bekend als St.37) en S355 (st.52-3) zijn is zeer veel diktes te krijgen, van 0,5mm tot …… Het laat zich prima snijden. De meeste lasersnijders snijden van 0,8 tot 20 a 25mm dikte. Een Nd-Yag laser kan ook nog veel dunnere plaat snijden. (Nd-Yag is een compleet andere techniek, tov de veel gebruikte CO² laser)

    rvs:

    Bijna alle rvs soorten die in plaatmateriaal te krijgen zijn, zijn ook te snijden. Het meest gebruikt is 1,4301 (RVS 304). De meeste lasers kunnen rvs snijden van 0,8 tot 15 a 20mm dikte. (bij materiaal boven de 12mm dikte, wordt de snijkant wel behoorlijk ruw)

    aluminium:

    De materiaalsoorten en dikten die met een laser gesneden kunnen worden bij aluminium, zijn beperkt. Hoofdzakelijk wordt 3.3535 (AlMg3) gebruikt. De standaard plaatwerkkwaliteit Al99.5 kan niet lasergesneden worden, doordat dit aluminium zeer glanzend wordt als het vloeibaar gemaakt wordt, waardoor de kans bestaat, dat de laserstraal in het smeltbad afkaatst, of terug de laserkop in gaat, waardoor schades ontstaan. Hierom wordt meestal AlMg3 genomen. Dit materiaal is ook prima buigbaar. In dikte zijn lasers ook erg beperkt bij aluminium. Tot maximaal 6 a 8 mm is snijdbaar.

    Snijtekeningen zijn bij mij aan te leveren als cad tekening (*.dxf). Als u alleen schetsen of potloodtekeningen heeft, kan ik deze voor u overtekeningen met een cad programma.

    Als jullie nog vragen hebben, hoor ik het graag.

    Groetend

    Roy Wilms

    RoWi-Metaal

    http://www.rowimetaal.nl

    [img]http://img249.imageshack.us/img249/8502/afbeelding002ej7.jpg[/img]

    [img]http://img403.imageshack.us/img403/2913/afbeelding1022yj8.jpg[/img]

    [img]http://img67.imageshack.us/img67/5813/pltwrk1fg9.jpg[/img]

    [img]http://img207.imageshack.us/img207/7905/pltwrk3ih9.jpg[/img]

    #3435
    Alex
    Deelnemer

    Kijk dit had ik nu een jaar terug moeten weten toen ik met de frameplaten van Rode Paulien bezig was. (zie het desbeteffende artikel in de Onder Stoom)

    Groeten Alex

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven