LED verlichting bij het frezen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek LED verlichting bij het frezen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Guzzzy
    Deelnemer

Ben van plan om een paar LEDjes te monteren aan de onderkant van de freesmachine. Dicht bij de frees dus, maar toch niet in de weg zittend. Mag ook geen hinderlijk strooilicht afgeven. Heeft iemand zoiets al in gebruik? Of een idee mischien, de freesmachine is een Emco FB-2.

Beunhaas102
    Deelnemer
    Mark2007
    Deelnemer

in de taig yahoogroup is er iemand die het gedaan heeft

http://ph.groups.yahoo.com/group/taigtools/photos

je zou even moeten bladere waar de foto’s staan, maar volgens hem werkte het prima.

Mark

Beunhaas102
    Deelnemer

Hmm daarvoor moet je lid zijn van Yahoo groups, en dat ben ik en ik kom er niet op zonder me aan te melden.

Dus Guzzy moet zich dan waarschijnlijk aanmelde voor Yahoo en de Taig group. Ik heb het draadje geloof ik wel gevonden, maar de foto’s zijn niet toegankelijk.

Misschien dat de verlichting van een microscoop ook nog een optie is.

ERPA
    Deelnemer

Heb ervaring met een zelfbouw exemplaar.

Op marktplaats felle leds gekocht. Nadeel van deze leds is dat ze een smalle lichtstraal geven.

Ik heb een ring gedraaid die op mijn frees machiene past (huvema 25) van grijs PVC plaat. 24x 5 mm gaatjes via verdeelapp. Leds erin (geen lijm nodig), weerstanden in serie met leds en alle 24 parallel op 12 volt. Hele klus om het zonder kortsluiting voor mekaar te krijgen. Wat je dan krijgt is een hele felle (zak)lantaarn. Het geheel met siliconekit geplakt op ring waar insteldiepte aanslag op zat, zit nu dig. schuifmaat op.

Nadeel is dat de leds eigenlijk onder een hoek moeten staan gericht naar de plaats waar de bewerking is en deze varieert steeds in hoogte (type frees)

Freesklem is prima verlicht maar bewerkingsplek heeft toch nog schaduws.

Ik zou twee of meer kleine led spotjes maken met een zwanehals en deze zijn dan te richten op de bewerkings plek.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven