Liggende ketel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Bij een liggende ketel heb je de branderpijp en de retour rookgaspijpjes.

Moeten de retourrookgaspijpjes de zelfde oppervlakte hebben als de branderpijp of groter ?

Zo ook de schoorsteen, net zo groot als de branderpijp ?

Zijn er eigenlijk bepaling voor of wordt zo’n ketel proefondervindelijk gemaakt ?

Roy Wilms
    Deelnemer

Heb je het boek “modelstoommachines” van Rob v. Dort en J. Oegema al eens gelezen? Zo niet, dan is dat zeker een aanrader. Hier staan dergelijke gegevens allemaal in.

Roy

Gompy
    Deelnemer

Je bedoelt eigenlijk…….RTFM ?

Marc
    Deelnemer

Maar dan 30 jaar terug ;-)

Gompy
    Deelnemer

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb nog steeds geen zinnig antwoord.

Ik denk dat juist een forum als dit er is om vragen gerichter te beantwoorden dan met koop een boek of plaat.

Marc
    Deelnemer

Maar Roy heeft wel gelijk……….

De heren Oegema en van Dort beschrijven in hoofdstuk 7 wat constructie overwegingen voor vuurgang-vlampijp ketels.

Dat overtypen zou een beetje tegen het auteursrecht van de heren in gaan denk ik.

Misschien even langs de Bibliotheek de komende week!?

Anoniem
    Inactief

Laten we er wel op letten dat het een leuke discussie blijft :) Ik kan me voorstellen dat niet iedereen trek heeft om gelijk maar een boek te kopen… Dat van de bieb is wel een goed idee :)

Gompy
    Deelnemer

Je hoeft niet bang te zijn dat er ook maar *iets* uit de hand gaat lopen hoor.

Ik wil eigenbijk een *ongeveer* antwoord.

Zou ik exacte antwoorden willen hebben, dan zou ik zowiezo lectuur kopen en niet afgaan op een *ongeveer* antwoord.

Ter orientatie is het banaal om een *kapitaal* uit te geven voor iets wat misschien nooit meer gebruikt gaat worden.

Iets moet financieel haalbaar zijn voordat men eraan begint.

Op dit moment wordt messing en koper bij de juwelier verkocht ipv de schroothandel.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven