Liggende ketel

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #3486
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Waar staat RTFM voor?

    Als je toch al bezig bent met stoom, lijkt me het hele boek geen overbodige investering.

    Roy

    #3487
    Gompy
    Deelnemer

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Read_the_Fucking_Manual

    Ik ben inderdaad net begonnen met stoom hoewel een statische ketel en een machientje (nog) niet mijn echte passie is.

    Mijn eigenlijke passie zijn boten, snelle boten, maar door gezondheidsproblemen kan / mag ik dat niet meer doen……veel te veel opwinding :?

    Stoom gaat iets langzamer, zowel de bouw als de boten zelf, maar het blijven tenminste boten en heeft dus ook mijn intresse.

    Nu heb ik wel een eigenbouw staande kruispijpketel en een sirius, maar die ketel is toch echt iest te hoog (30cm excl schoorsteen) om fatsoenlijk in een boot te bouwen.

    Met het materiaal wat ik nog heb is mijn vraag, kan ik daar iets mee ?

    Wanneer ik wat *ongeveer* maten / verhoudingen weet, zou ik aan de bouw van een liggende ketel kunnen gaan denken.

    Lektuur kopen is dan geen probleem, dan ga je er ook voor om iets bruikbaars te maken.

    #3488
    john
    Deelnemer

    Reject wrote:

    Bij een liggende ketel heb je de branderpijp en de retour rookgaspijpjes.

    Moeten de retourrookgaspijpjes de zelfde oppervlakte hebben als de branderpijp of groter ?

    Zo ook de schoorsteen, net zo groot als de branderpijp ?

    Zijn er eigenlijk bepaling voor of wordt zo’n ketel proefondervindelijk gemaakt ?

    volgens mij hoeft de schoorsteen niet dezelfde grootte te hebben als de branderpijp.

    Kijk maar eens bij een locomotief, de vlampijpbundel heeft een veel grotere doorlaat dan de schoorsteen, het zou er niet uitzien als de schoorsteen een even grote doorlaat zou hebben als alle vlampijp openingen bij elkaar.

    het is de bedoeliing dat de hete gassen de tijd krijgen om hun warmte af te staan aan het water door middel van de vlampijpen.

    daarom zitter er zoveel in een ketel, liggend of staand, maakt niet uit.

    je hebt daarmee een groot verwarmd oppervlak, en daarmee kunnen de gassen rustig door de pijpen stromen.

    de schoorsteen mag veel kleiner zijn, het moet wel in verhouding blijven.

    en, doordat je uitlaat stoom waarschijnlijk door de schoorsteen naar buiten wordt geblazen krijg je de noodzakelijke trek op het vuur.

    met een hele brede schoorsteen lukt dit niet zo makkelijk.

    conclusie, probeer je vlampijpen bundel (retour buisjes) zo groot mogelijk te maken, zodat je verbrandings gassen optimaal benut worden.

    suc6,

    John

    #3489
    Gompy
    Deelnemer

    Ik denk dat het voor de retourbuisjes juist geld hoe meer hoe beter ipv hoe groter hoe beter ??

    Rekenkundig hebben meer buisjes meer oppervlak tenminste.

    Bij een stoomloc ga ik ervan uit dat deze wordt gestookt met kooltjes en niet met gas.

    Voor kooltjes heb je inderdaad een grotere vuurhaard nodig, bij gas is een kleine pijp voldoende lijkt mij.

    Dus die stoom door de schoorsteen is om een betere trek te creeeren, nooit geweten.

    Ik neem aan dat het een aparte stoomvoeding is en niet vanaf de werkdruk genomen (?)

    #3490
    Marc
    Deelnemer

    http://www.martynbane.co.uk/sar-manual/slides/page166.html” class=”bbcode_url”>http://www.martynbane.co.uk/sar-manual/slides/page166.html

    Mooi plaatje van een exhaust van een lokomotief.

    Convergerende vorm van de onderzijde van de schoorsteen zorgt voor het aanzuigen van de rookgassen. De juiste dimensionering van zo’n systeem is overigens niet heel eenvoudig.

    De stoomuitlaten van de cylinders zitten aangesloten op de exhaust en bij stilstand – geen uitlaatstoom – kan er verse stoom naar de exhaust geleid worden.

    (maar dit zullen de loco bouwers ongetwijfeld veel beter uit kunnen leggen :) )

    Bij landinstalaties zie je dit soort dingen niet maar ga je de hoogte in en gebruik je ventilatoren. Je hebt immers wat meer ruimte dan op een loco 8)

    Quote:

    k denk dat het voor de retourbuisjes juist geld hoe meer hoe beter ipv hoe groter hoe beter ??

    Rekenkundig hebben meer buisjes meer oppervlak tenminste


    Moet allemaal in de verhoudingen staan die je al eerder gevraagd hebt.

    Normaal geproken wil je een bepaalde stoomproductie met een bepaalde temperatuur. Je kan dan uitrekenen hoeveel warmte je hiervoor nodig hebt en het bijbehorende V(erwarmd) O(ppervlak). Daarna kan je weer uitrekenen hoeveel R(ooster) O(ppervlak) je nodig hebt om deze warmte te genereren. Schijnt bij modelbouw overigens niet helemaal een exacte wetenschap te zijn.

    #3491
    john
    Deelnemer

    Reject wrote:

    Ik denk dat het voor de retourbuisjes juist geld hoe meer hoe beter ipv hoe groter hoe beter ??

    Rekenkundig hebben meer buisjes meer oppervlak tenminste.

    Bij een stoomloc ga ik ervan uit dat deze wordt gestookt met kooltjes en niet met gas.

    Voor kooltjes heb je inderdaad een grotere vuurhaard nodig, bij gas is een kleine pijp voldoende lijkt mij.

    Dus die stoom door de schoorsteen is om een betere trek te creeeren, nooit geweten.

    Ik neem aan dat het een aparte stoomvoeding is en niet vanaf de werkdruk genomen (?)

    Ik ga er vanuit dat je een liggende ketel voor in een boot wilt hebben.

    Ook als je met gas of spiritus gaat stoken is het goed om vlampijpen te gebruiken.

    de sirius is een snellopende stoommotor als ik het goed heb, dus daar gaat de nodige stoom doorheen denk ik.

    dus hoe meer verwarmt oppervlak hoe beter.

    Of veel kruispijpjes in je vlambuis plaatsen, zo creer je veel circulatie in het water waarmee de stoomproductie beter wordt.

    over de schoorsteen / trek.

    Zoals al staat beschreven wordt de uitlaatstoom van de cilinders naar een nozzle in de schoorsteen geleid, grofweg heeft die nozzle een opening van 1/4 van de zuigerdiameter bij een 2 cilinder machine.

    bij stilstand zorgt een aparte “blazer” voor de trek in de schoorsteen.

    stoom wordt middels een afsluiter op de ketel naar de schoorsteen geleid waar een leiding recht in het hart van de schoorsteen naar boven blaast door een opening van circa 0,5 / 0,7mm.

    hierdoor onstaat er trek door je vlampijpen/ vuurgang / etc.

    het is goed mogelijk dat de brander in de ketel niet goed wil branden doordat er te weinig trek is.

    met een blazer los je dit op.

    kijk maar eens op een stoomdag bij de kolengestookte modellen, daar wordt eerste een electrische ventilator op de schoorsteen gezet om de nodige trek op het vuur te krijgen.

    zodra er stoom in de ketel is, zeg maar 1 bar, dan neemt de blazer de taak van de ventilator over.

    ook bij kleine gas gestookte locomotieven in spoor 1 wordt gebruikt gemaakt van een ventilator bij het opstoken, de gasbrander heeft gewoon trek nodig om goed te branden, ook daarbij geldt, zodra er stoom is neemt de blazer het over, als men de locomotief laat rijden wordt de blazer dichtgezet en doet de uitlaat stoom het werk.

    zoek eens op internet naar een “schotse ketel” misschien heb je daar iets aan voor in de boot, in vereenvoudigde vorm kan zo`n ketel veel stoom produceren op een klein vloeroppervlak met een relatief grote waterinhoud.

    #3492
    Gompy
    Deelnemer

    Het is inderdaad de bedoeling dat deze ketel in een boot komt.

    Ketel doorsnede zal 80mm worden en ~18cm lang.

    Dit is incl rookgaskeerkast (?) en shoorsteenkast (?), de waterketel zelf zal ~14cm worden en de ketel wordt op gas gestookt.

    De vuurpijp wordt 30mm doorsnede, rookgaspijpjes 4mm inwendig.

    Mijn idee, de 30mm vlampijp van voor naar achter en daarboven een x-aantal rookgaspijpjes, geen idee hoeveel, afhankelijk om een goede trek te verkrijgen.

    Dat geheel in de 80mm buis schuiven en dan een deksels voor en achter.

    Schoorsteen 22m, dus de rookkast aan 1 kant zal ~25mm zijn, aan de andere (blinde) kant ~15mm.

    Afijn, ik zal het wel helemaal mis hebben zoals ik het zie, maar alle commenstaar is welkom.

    #3493
    Gompy
    Deelnemer

    OK, vandaag aan het knutselen geweest met dit als resultaat, veel pijpjes.

    [img]http://www.modelbouw.gompy.net/stoom/vlampijp4.JPG[/img]

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven